וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזון בשווי 23 מיליארד שקל נזרק תוך שנה

עודכן לאחרונה: 9.1.2024 / 8:10

כך לפי דו"ח שבחן את אובדן המזון בישראל ב-2022; המלחמה עלולה לפגוע ביכולת של אנשים לצרוך מזון בריא, שכן 30% משטחי החקלאות של ישראל הם בקווי העימות

פירות הקיץ/SHUTTERSTOCK

היקף אובדן המזון בישראל לשנת 2022 נאמד ב-2.6 מיליון טונות ובשווי של כ-23.1 מיליארד שקל בשנה - כך עולה מהדו"ח הלאומי השמיני לאובדן והצלת מזון של לקט ישראל בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות שנכתב על ידי BDO.

לפי ההערכות, בעקבות המלחמה צפוי לגדול היקף אובדן המזון, והדבר עלול להשפיע על מחירי הפירות והירקות ולהרע את מצבם של מי שחיים באי ביטחון תזונתי.

כ-30% משטחי החקלאות בישראל נמצאים באזורי הקו הראשון של המלחמה: בעוטף עזה, המכונה "אסם התבואה של ישראל", נמצאים כ-20% מכלל שטחי החקלאות, באיזור קו העימות בצפון נמצאים כ-10% נוספים.

לפי הדו"ח היקף אובדן המזון בישראל ב-2022 מהווה כ-37% מהיקף ייצור המזון בישראל. מתוכם, יותר ממיליון טון הוא מזון ראוי למאכל ובר הצלה, שווי של כ-8.1 מיליארד שקל. עוד לפי הנתונים, 1.4 מיליון איש חיים באי-ביטחון תזונתי, כלומר היעדר גישה סדירה למזון ראוי.

מתנדבים להצלת מזון בלקט ישראל. ארכיון לקט ישראל, אתר רשמי
מתנדבים להצלת מזון בלקט ישראל/אתר רשמי, ארכיון לקט ישראל

הדו"ח אומד את העלות הבריאותית העודפת למשק מאי-ביטחון תזונתי בישראל ב-2022 ב-5.2 מיליארד שקל, שהם כ-5% מהוצאות הבריאות הלאומיות. גידול בכמות האנשים אשר אין באפשרותם לצרוך סל מזון בריא יביא בעתיד לעלייה בהיקף הוצאות הבריאות בישראל.

לאובדן מזון יש גם עלות סביבתית גבוהה: פסולת מזון מהווה כשליש מהיקף הפסולת הביתית בישראל ואובדן מזון בישראל אחראי לכ-6% מפליטות גזי החממה בישראל. צמצום אובדן המזון יאפשר לחסוך משאבים רבים של אנרגיה, מים, קרקע, יקטין פליטות גזי חממה ומזהמים לאוויר וכן יצמצם עלויות לטיפול בפסולת.

גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל, אומר כי "המשבר הנוכחי, שהינו הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל עד היום, מדגיש ביתר שאת את חשיבות הביטחון התזונתי העצמאי לכלל אזרחי המדינה ולאוכלוסיות מוחלשות בפרט. היום יותר מתמיד, אין לנו את הפריבילגיה לאבד מזון טוב, איכותי, מזין ובריא.

"מקבלי ההחלטות במדינה חייבים לגבש תוכניות ולתקצב בדחיפות תשתיות להצלת מזון שיאפשרו בשנים הבאות להציל ולחלק את כל עודפי המזון, ובכך גם לבסס את הביטחון התזונתי במדינת ישראל וגם לחסוך למעלה מ-13 מיליארד שקל מתקציב המדינה בגין הוצאות בריאות, סביבה ורווחה. כשנעשה את זה, הרי שנעשה כמדינה, צעד גדול קדימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully