וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה במס של נתניהו: הקטנת שיעור מס ההכנסה במחיר ביטול הטבות לעולים, לתושבי קו העימות, לנכים זמניים ולמהמרים

גולן פרידנפלד

18.3.2003 / 12:13

על פי התוכנית, מתכוון נתניהו להחזיר את תקרות הביטוח הלאומי; מס ההכנסה המקסימלי שיושלם יעמוד על 49%, ומשך הרפורמה במס יקוצר מ-5 שנים ל-2.5 שנים



התוכנית הכלכלית של בנימין נתניהו יוצאת לדרך והיא כוללת בתוכה רפורמות ושינויים מרחיקי לכת. מבחנו של שר האוצר הוא לא בגיבוש התוכנית הכלכלית אלא ביישומה בפועל. פן אחד של התוכנית אותו מנסה ליחצ"ן נתניהו ביתר שאת, הוא הרווח המהיר יחסית שיצמח לעובד כתוצאה מיישומה של הרפורמה במס.



על פי תוכנית שר האוצר, תקוצר תוכנית הרפורמה מ-5 שנים ל-2.5 שנים, כך שמ-1 ליולי 2005, יחוייבו אזרחי ישראל במס הכנסה מקסימלי של 49%. על פי האמור, ב-1 ליולי 2003, תבוצע הפחתה של 2.5 מיליארד שקלים במס ההכנסה שייגבה על ידי הממשלה, ב-1 ליולי 2004 תבוצע הפחתה נוספת בסכום דומה וב-1 ליולי 2005 תבוצע הפחתה של 3.2 מיליארד שקל.



צעד נוסף שמתכנן נתניהו הוא החזרת תקרות הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות, וביטול ההוראות של קודמו בנושא זה. באוצר סבורים כי ביטול התקרות שהיו אמורות להוות מס על העשירים, הניעה את בעלי המשכורות הגבוהות להקים חברות וכך להקטין את המס השולי שהם משלמים מרמה של 50% לרמה של 36% - שיעור המס בו חבות החברות. על פי ההערכות, הנזק שנגרם כתוצאה מביטול התקרות הסתכם ב-3-1 מיליארד שקל במונחים שנתיים.



על פי תוכנית נתניהו, אמורים לשאת בנטל הכבד של התוכנית כל הסקטורים בתעשייה - החל מיישובי קו העימות, דרך מיסוי של ההגרלות וההימורים, ועד לחקלאים ולנכים. על פי הצעת נתניהו, יופחתו הטבות המס לעובדים ולמעסיקים ביישובים או אזורים שזכו להטבות מסוג זה כך שסך ההטבות ייקטן מרמה של 1.5 מיליארד שקל לרמה של 300 מיליון שקל.



בנוסף, סבור שר האוצר כי יש להפחית 30 מיליון שקל מתקציב החטיבה להתיישבות ב-2003 ו-20 מיליון שקל בשנת 2004 כאשר יושם דגש על פיתוח התיישבות באזור הנגב. תקציב החטיבה להתיישבות מסתכם בכ-126 מיליון שקל בשנת 2003 ונתניהו מתכוון לקצץ בעיקר בעלויות הפעלת המנגנון שלהערכתו פועל בחוסר יעילות.



גזירה נוספת הכלולה בתוכנית נתניהו הינה ביטול הטבות המס הניתנות לנכים זמניים. במשרד האוצר מעוניינים לתקן הטבה זו כך שהיא תינתן לנכה רק אם נכותו נקבעה לתקופה העולה על 12 חודשים. כך למשל, אדם שלקה בליבו והוגדר כנכה לתקופה הקצרה מ-12 חודשים לא יהיה זכאי להטבות מס הקבועות בחוק.



גם התושבים החוזרים לישראל לא מתחמקים מגזירות האוצר החדשות. על פי התוכנית, הפטור הקיים ממע"מ על רכישת רהיטים, הניתן לתושבים חוזרים ולעולים חדשים, יבוטל. כמו כן, תושבים חוזרים שהיו זכאים לפטור ממסים על ציוד ביתי שהביאו עימם לא יוכלו לעשות כן לאחר יישום התוכנית הכלכלית. גם העולים החדשים שזכו להנחות מס משמעותיות ממס על רכישת רכב לא יוכלו ליהנות עוד מהטבה זו.



מהתושבים החוזרים והעולים עובר שר האוצר החדש לטפל במתעשרים המהירים - מהמרי הטוטו והלוטו וההגרלות השונות האחרות. על פי תוכניות האוצר, יוטל מס בשיעור של 25% על זכיות בהגרלות פרסים והימורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully