וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון: נמל אשדוד ניצל מעמדו כמונופול - ייקנס ב-9 מיליון שקל

עודכן לאחרונה: 11.1.2024 / 15:10

הנמל אילץ את יבואני המכוניות להשתמש בשירותיו בלבד, יבואן שהעז לפרוק מכוניות בנמל חיפה שילם מחיר גבוה יותר; בנוסף נקנסו המנכ"ל בעבר שוקי סגיס והמנכ"ל בפועל אלי בר יוסף בסכום של 20 אלף שקל כל אחד

אנשים אוספים סחורה שנסחפה לחוף באשקלון/יניר יגנה

בית המשפט העליון אישר את החלטת הממונה על התחרות: נמל אשדוד ניצל את מעמדו המונופוליסטי לרעה וישלם 9 מיליון שקל.

ביום שני (שלשום) ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון שראשות השופטים עמית, ברון וגרוסקוף. פסק הדין אישר את קביעת הממונה על התחרות לפיה מתווה הנחות המטרה של נמל אשדוד עלול היה לפגוע בתחרות מול נמל חיפה בפעילות פריקת רכבים והעלה את סכום העיצום הכספי בחזרה ל-9 מיליון שקל. המערערים חויבו בהוצאות ההליך בגובה של 200 אלף שקל.

במרכז הפרשה עומדים הסכמים סודיים של נמל אשדוד עם יבואני הרכב הגדולים בישראל למתן הנחות לפריקת רכבים. נמל אשדוד קבע עבור כל יבואן יעד שהותאם לו באופן ספציפי של כמות רכבים שעליו לפרוק בנמל אשדוד כתנאי לקבלת ההנחה. היעד שיקף את עיקר היקף הייבוא השנתי הצפוי של כל יבואן.

הנחות ניתנו "רטרואקטיבית" כלומר, הזכאות להנחות חלה רק לאחר עמידה ביעד. יבואן שלא עמד ביעד השנתי, בגלל שהחליט לפרוק רכבים גם בנמל חיפה, היה צפוי לאבד את כל ההנחות גם על הרכבים שכן פרק בנמל אשדוד.

נמל אשדוד 2. דוברות נמל אשדוד,
נמל אשדוד. קנסות אישיים לבכירים/דוברות נמל אשדוד

מבנה הנחות זה גרם לכך שעל מנת להצליח להתחרות ולשכנע יבואנים לפרוק רכבים בנמל חיפה נדרש נמל חיפה לפצות כל יבואן על הפסד ההנחה. משמעות הדבר היא כי נמל חיפה היה צריך לפרוק כמות לא מבוטלת של רכבים בחינם כדי להתגבר על מתווה ההנחות בו נקט נמל אשדוד. בכך, יצר הנמל חסם תחרות שאינו מבוסס על תחרות לגופו של עניין בפני נמל חיפה.

בגין מעשים על אלה של נמל אשדוד, קבע הממונה על התחרות שהנמל ניצל את מעמדו לרעה באופן שעלול לפגוע בתחרות והוטלו על הנמל עיצומים בגובה 9 מיליון שקל. על שני נושאי משרה בכירים בנמל עיצומים בגובה 20 אלף שקל כל אחד - המנכ"ל דאז שוקי סגיס והמנכ"ל בפועל אלי בר יוסף ששימש אז סמנכ"ל לקוחות.

מאז החלטת הממונה על התחרות המקורית עלו סכומי העיצומים שמוטלים על נושאי משרה לכדי מאות אלפי שקלים בממוצע וכן, עלו משמעותית סכומי העיצומים הכספיים שמוטלים על תאגידים. כך, לאחרונה (23.10.23) אישר בית הדין לתחרות את החלטת הממונה להטיל על בזק עיצום כספי בגובה 30 מיליון שקל, וכן עיצום בסך של 500 אלף שקל על נושא משרה בחברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully