וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי כלבים? חיסון כלבת ייעשה רק אחת לשנתיים

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 17:26

זאת לעומת חובת חיסון שנתית הנהוגה כיום: "תוקף החיסון שמגיע לארץ הוא לשלוש שנים, עם זאת יש חדירה קבועה לארץ של בעלי חיים נגועים בכלבת"

בווידאו: סכנת כלבים משוטטים - תקיפת ילדה וחסימת כניסה לבית/צילום: מצלמות אבטחה ובאדיבות ד"ר סמיר יונס

ועדת הכלכלה מודיעה על שינוי משמעותי בתקנות הנוגעות לחובת חיסון כלבת: עד כה נדרשו כל בעלי כלב לחסנו אחת לשנה נגד המחלה המסוכנת וחשוכת המרפא, ואילו מאפריל יידרש חיסון רק אחת לשנתיים.

הוועדה, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום את בקשת משרד החקלאות ופיתוח הכפר לתקן את תקנות הכלבת בנושא.

לפי התקנות שאושרו, בעלי כלבים יידרשו לחסנם פעמיים בהפרש של כמה חודשים, ולאחר מכן רק פעם בשנתיים. החיסון הראשון יתבצע בגיל חודשיים וחצי עד שלושה חודשים, או כאשר הכלב מגיע לחזקת בעליו. החיסון השני יבוצע תוך חודש עד שלושה חודשים ממועד החיסון הראשון, ולאחר מכן ניתן יהיה לחסן את הכלבים אחת לשנתיים, ולא אחת לשנה כפי שנעשה היום. התיקון ייכנס לתוקף ב-1 באפריל השנה.

עבור בעלי הכלבים מדובר בחיסכון שיכול להגיע למאות שקלים בשנה - מחיר חיסון כלבת ינוע בדרך כלל בין 80-130 שקל, אגרת חיסון המשולמת לרשות המקומית עומדת על 52 שקלים לכלב מסורס או כלבה מעוקרת, ואילו אגרה לכלב לא מסורס או כלבה לא מעוקרת היא 372 שקל. הוועדה לא התייחסה לאגרות הנגבות על ידי הרשות בשל החזקת הכלב, ולא מן הנמנע שהרשויות ימשיכו לגבות אותן גם אם החיסון ייעשה אחת לשנתיים.

במהלך הדיון ביקש יו"ר ארגון הרופאים הווטרינריים ברשויות המקומיות, ד"ר אבי צרפתי, לקבוע מנגנון שלא ימוטט את המערך הווטרינרי ברשויות המקומיות. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי אפשר וצריך להטיב עם הציבור וזו לא סיבה שלא לאשר את התקנות.

דוד ביטן. נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ביטן. נציג משרד החקלאות ציין כי לפני כחודש מת מכלבת ילד תושב הרשות הפלסטינית/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ'

נציגת משרד החקלאות ופיתוח הכפר, ד"ר דגנית בן דב, ציינה כי כיום כלבים מקבלים שני חיסוני כלבת עד גיל 3 חודשים, ולאחר מכן חיסון אחת לשנה. היא הסבירה כי התוקף של החיסון שמגיע לארץ, לפי הצהרת היצרן, הוא לשלוש שנים, וכל מדינה קובעת מדיניות לאחר שהיא מביאה בחשבון את המצב האפידמיולוגי שבה וההיענות לחיסון. עוד אמרה ד"ר בן דב כי בגבול הדרומי עם ירדן ישנה כל הזמן חדירה של בעלי חיים נגועים בכלבת.

מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, ד"ר תמיר גשן, הוסיף כי ברגע שהנגיף מגיע למוח אין טיפול שניתן לתת, וציין כי לפני כחודש מת מכלבת ילד תושב הרשות הפלסטינית.

יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות, ד"ר אבי צרפתי, אמר כי הרשויות קונות את החיסונים ממשרד החקלאות, שהוא היבואן הבלעדי, וגובות אגרה על החיסון ואגרה שנתית נוספת על רישוי. הוא הוסיף כי הרשויות מבקשות שיהיה מנגנון שיסדיר את נושא אגרת החיסון, כדי שלא למוטט את מערך הרשויות המקומיות. ח"כ שלום דנינו ציין כי לווטרינרים ברשויות יש עוד משימות מלבד החיסונים, והדבר יפנה להם זמן לבצע אותן.

נציגת מרכז השלטון המקומי, עינת פלינט, אמרה כי לא מדובר בעניין כלכלי, אלא שהרשויות רוצות הסדרה מערכתית שתאפשר מעקב ופיקוח ראוי על הכלבים. ראש תחום חקלאות ואיכות סביבה במרכז השלטון האזורי, הילה אקרמן, אמרה כי יש גם עניין תקציבי וציינה: "אם מחר חותכים באבחה אחת את התקציב שמגיע לרשויות זה יפגע בהן".

הגזבר של ארגון הרופאים הווטרינריים ברשויות המקומיות, ד"ר שי רודריג, הוסיף: "נדרשת רפורמה משמעותית בתקצוב ותגבור המחלקות הווטרינריות ברשויות. אי אפשר לתת לכל רשות מקומית לעשות כראות עיניה. בתקנות האלה מגולמת פגיעה בצפי ההכנסה של המחלקות הווטרינריות".

היו"ר ביטן סיכם ואמר כי אי אפשר שלא להטיב עם הציבור בגלל שתקציב הרשויות ייפגע מעט. הוא קרא לצדדים לשבת יחד ולנסות למצוא פתרונות כוללים, ואמר כי אין סיבה שלא לאשר את התקנות. "יכול להיות שהרשויות נפגעות קצת, לא קרה כלום. יש להן הכנסות ותקציבים ממקורות אחרים ולא צריך לעשות חשבון על כל גרוש. צריך ללכת לטובת האזרח אם המסקנה שניתן לעשות זאת מבחינה בריאותית", אמר. הוא אף הבטיח כי יעקב אחר התקדמות המגעים בין הצדדים.

בתום הדיון אושרו התיקונים פה אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטן, ח"כ דנינו וח"כ אלי דלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully