וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב 2024: כבר היה יותר ריאלי להביא הצעה לחיסול סינוואר

עודכן לאחרונה: 13.1.2024 / 9:33

האלונקה ננטשה בשדה הקרב: התקציב עמוס בפעלולים פיננסיים ומותנה בשלל כוכביות והנחות עבודה שונות ומשונות, אבל נטול התמודדות אמיתית עם הקטסטרופה שלפנינו. קשה להאמין שחברות דירוג האשראי יקנו את הסחורה המזויפת

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הכלכלה ניר ברקת נפגשו עם בעלי מפעלים ותעשיינים מהצפון במפעל ״תנובה גליל״/עומר מירון / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ

ישיבת הממשלה לאישור תקציב 2024 נדחתה באישור היועצת המשפטית למחר בעקבות המהומה שהתחוללה עם פרסום סוף השבוע של גזרות התקציב. ואולי נתניהו כהרגלו יעצור גם את הישיבה מחר כשקול האורלוגין קורא חצות.

ניתן לתהות מה פתאום מאשרים תקציב שכבר אושר במאי 2023? אז זהו שכבר אז היה ברור שהמדובר בתקציב ישראבלוף המנותק מהמציאות.

ב-7 לאוקטובר פרצה מלחמה עזה ולא הייתה ברירה אלא לזרוק לפח את התקציב המופרך ואתו גם את תחזיות הגרעון (2.2% מהתוצר), גביית מיסים וכד'. תקציב 2024 יטפל באתגר גרעון של 114 מיליארד שקל.

אחרי הנחת סלב הופחת הסכום ל-67 מיליארד שקל אבל גם על זה קיבלה הממשלה אישור לכפל מבצעים ותוכל לפרוס את הגירעון על פני שנתיים. אבל גם המינימום הנדרש והוא סגירת פער תקציבי של כ-35 מיליארד שקל - הוזנח.

עידת סילמן ועמיחי שיקלי במטה הליכוד בבנייני האומה לאחר תוצאות המדגם 2 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
סילמן ושיקלי. חיסול סידור העבודה לשרים? אפשר להמשיך לחלום/ראובן קסטרו

שר האוצר סמוטריץ' הניח הצעה לחיסול גירעון של כ-20 מיליארד שקל כחלק מ"דמי הרצינות" שדרש הנגיד. בפועל זה תקציב שכל כולו בריחה מאחריות הכולל מיליון כוכביות ומותנה בהנחות עבודה שונות ומשונות, ותכניות שמרביתן על הקרח. פרופ' אמיר ירון הנגיד אמר את זה בקולו: "אין ארוחות חינם".

כבר יותר ריאלי יותר היה להביא הצעה לחיסול מוחמד דף או יחיא סינוואר מהצעה מלאה בחורים כמו פירי מנהרות החמאס. התקציב חף מבשורות בנוגע למלחמה ביוקר המחייה. נתניהו יצר מראית עין של נשיאה בנטל דרך ניסיון לחיסול סידורי עבודה לשרים כמו עמיחי שיקלי או עידית סילמן.

אלא שגם תרגיל מסריח זה שבמסגרתו אמור שיקלי לחזור לכנסת כח"כ במקום אחד הנורבגיים האומללים נתקל בקשיים. ההסתדרות, שראתה איך עושים צחוק מהעבודה, התנדבה לוותר בשם העובדים על יום חופש במסגרת המאמץ המלחמתי.

חייבים לומר ביושר שגם אנחנו האזרחים לא אולצנו לשאת בנטל כי המיסים (למעט שינויי מיסוי אזוטריים דלק, פחמן ונסועה), לא יעלו. האלונקה ננטשה בשדה הקרב, הפרמדיקים ברחו והאחראים ובראשם ראש הממשלה נעלמו מהשטח.

מה נותר בפועל מתקציב שנראה יותר כממרח תקציבי? בעיקר קיצוצים בתקציבי משרדי הממשלה ופגיעה בשירותים.

רק 2.5 מיליארדי שקלים מתוך 8 מיליארד יקוצצו מכספים קואליציוניים, 7.4 מיליארד שקל יקוצצו מכספי התשתיות, בעיקר בצפון. 300 מיליון שקל מתקציבי הבריאות ומסל התרופות וגם תקציב החינוך ייפגע. תכנית החומש לחברה הערבית תעבור דיאטת פחמימות בהיקף 200 מיליון שקל.

ואי אפשר בלי הפופוליזם התורן ואלה הבנקים שמתכוונים להטיל עליהם מס על רווחי יתר בניגוד לעמדת הנגיד ובניגוד לשום היגיון כלכלי. ויש גם את סיסמת המלחמה בהון השחור, שהיא שחוקה בערך כמו הבטחות הבחירות של נתניהו.

כמובן שרק אפשר לחלום על צעדים אמיצים באמת כמו חיסול עשרה משרדי ממשלה לענייני כלום ושום דבר או ביטול פטורים הזויים ממע"מ. כשזה לא קורה, נתניהו וסמוטריץ' הולכים בדרך הכלל ומפילים את התיק על ישירות על תקציבי המשרדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יחד עם נגיד בנק ישראל אמיר ירון. בישיבת עבודה. דוברות האוצר,
סמוטריץ' וירון. "אין ארוחות חינם"/דוברות האוצר

המיניסטרים שקראו על הגזרות בעיתון הזדעקו. שר התקשורת שלמה קרעי כבר הודיע שאם עידן פלוס ייסגר יצביע כנגד התקציב. שר האנרגיה אלי כהן הבהיר שאם מס הפחמן יוטל ותעריפי החשמל יעלו הוא יצביע נגד. הגדיל לעשות שר הטיקטוק איתמר בן גביר שישקול פרישה עם תקציב המשטרה יקוצץ ב-400 מיליון שקל. מנכ"ל משרד הבריאות גיחך למראה הקיצוצים להם נדרש.

לסיכום אפשר לחלום על ביטול כל הכספים הקואליציוניים ל-2024 או הקפאה זמנית של מנגנוני הצמדת השכר. ביבי רועד למרות שהחורף השנה קיצי מתמיד.

בהנחה שהתקציב יעבור איכשהו נישאר עם גירעון של 5%-6% מהתוצר שהם כ-100 מיליארד שקל. בניגוד לקורונה עם הריבית האפסית, ב-2024 הריבית זינקה והחזרי החובות יזנקו לפחות ב-5 מיליארד שקל לשנה.

תקציב 2024 עמוס לעייפה בפעלולים פיננסיים מבית היוצר של שוליית קוסם מתחיל אך חף מהחלטות כואבות. קשה להאמין שחברות דירוג האשראי הבינלאומיות שמגיעות בשבוע הבא ארצה יקנו את הסחורה המזויפת ואת "דמי הרצינות" של סמוטריץ' שאולי בקושי הם דמי חנוכה.

נייחל שדירוג האשראי לא ירד כי אם זה יקרה כולנו נשלם, אבל אם יועץ נתניהו פרופ' אבי שמחון אינו מתרגש מחברות הדירוג, מי אנחנו שנתווכח אתו? לנתניהו לא אכפת מכל זה כי הוא מוטרד רק משאלת השתתפותו בהישרדות VIP.

ראש הממשלה בורח מבשורה כאותן משפחות חיילים הרועדות מפחד למשמע הדפיקות בדלת. גזרות לא בבית ספרו אלא רק גזרים. מטרת העל שלו היא לשרוד בכל מחיר את הצונאמי ולעזאזל התקציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully