וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע תדרוש מרואי החשבון לבדוק הערכות השווי של החברות ואת מידת האובייקטיוויות של הגורמים המעריכים

גולן פרידנפלד

18.3.2003 / 10:37

הצוות המקצועי ברשות סבור שאין לקבל הערכות שווי כעניין מוגמר ושבמקרים בהם יתברר שהערכת השווי אינה נאותה, יפחת משקלה בנימוק אם לבצע הפחתה לירידת ערך



הצוותים המקצועיים ברשות לניירות ערך בוחנים בימים אלו את הערכות השווי בהן מחוייבות החברות הבורסאיות לעשות שימוש בעת קביעת שווי ערך נכסיהן ובמקרים בהם יש צורך לבצע הפחתה לירידת ערך. סגל הרשות לניירות ערך סבור כי אין לקבל את עבודת מעריך השווי כעניין מוגמר שאין לערער עליו, אלא יש לנקוט במספר אמצעים בכדי להבטיח את האובייקטיוויות של הגורם המעריך. ברשות סבורים כי על רואה החשבון המבקר מוטלות חובות ממשמעותיות שעליו לקיימן בעת שהוא מסתמך על חוות דעת מומחה כדי שהדו"חות הכספיים עליהם הוא מדווח יהיו בבחינת דו"חות מבוקרים כדין.



משום כך, סבורים ברשות כי על רואה החשבון המבקר המסתמך על הערכות השווי החיצוניות שהזמינה החברה להעריך את איכות הערכת השווי ואת מידת האובייקטיוויות של הגוף המעריך. במילים אחרות, ברשות רוצים להגיע למצב שבו רואה החשבון המבקר ידאג לכך שלא יהיו ניגודי עניינים בין החברה המעריכה לחברה שהזמינה את ההערכה, כמו קשרים עסקיים, וגם אם יהיו קשרים כאלו, תתבקש החברה המזמינה להצהיר על כך.



על המבקר יהיה לבדוק את הרמה המקצועית של הערכת השווי, כמו מקור הנתונים שהתקבלו, ההנחות שהיו בבסיסה של ההערכה, מסד הנתונים ששימש לההערכה ועד כמה הנתונים עקביים עם הידע שיש למבקר על החברה וכו'.



סגל הרשות סבור כי במצבים בהם מעריך השווי אינו אובייקטיבי, או שהוא תלוי בגוף המבוקר או במצבים בהם המקצועיות והמוניטין של המומחה מוטלים בספק, הרי שמשקלה של הערכת השווי במכלול הנימוקים לאי ביצוע הפרשה לירידת ערך או לקביעת היקפה פוחת באופן משמעותי. יתר על כן, אם רואה החשבון לא נקט במקרים אלה בפעולות המחויבות על פי דין, הדו"חות הכספיים עשויים להיחשב בבחינת דו"חות שאינם "מבוקרים כדין".



כאמור, סגל הרשות רואה בחוות דעת שניתנה על ידי מעריך שאינו אובייקטיבי, תלוי בחברה או נטול יכולת מקצועית הולמת חוות דעת שמשקלה נמוך, והיא אינה מהווה, רק מעצם קיומה, משום ראיה ליישום נאות של כללי חשבונאות מקובלים. על אף זאת, סגל הרשות בדעה כי שעה שחוות דעתו של מומחה מאוזכרת או מפורסמת במסגרת דיווחי החברה, עליה לפרט במלואם את הקשרים הכלכליים, העסקיים או המשפחתיים שיש בין מעריך השווי לבין החברה או בעלי השליטה בה, במידה והם קיימים. סגל הרשות אף סבור כי על החברה לציין במפורש קיומו של הסדר לשיפויו של מעריך השווי, במידה וקיים הסדר מעין זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully