וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המילואימניקים שחזרו חשים בריקנות, תחושה של התעסקות בטפל"

18.1.2024 / 8:40

איך קולטים חזרה לחברה למעלה מ-100 עובדים שחזרו עם שוך הקרבות? את זה שאלנו את מיכל כוכב ניצן, סמנכ"לית משאבי האנוש של יבואנית הרכב 'כלמוביל' שמתמודדת עם המצב הזה ממש כיום: "הארגונים צריכים להפגין פתיחות וסובלנות למורכבות הזאת"

אריאל שוובר חייל מילואים ניגן בחליל, ולילית הקשיבה לו/צילום: שימי אברמוביץ

הפחתת עצימות האש ברצועת עזה באה לידי ביטוי בשחרור של עשרות אלפי חיילים מהמילואים חזרה אל בתיהם ולמעשה אל שגרת החיים. כחלק מכך המילואימניקים חוזרים כמובן גם אל מקומות העבודה שהותירו מאחור אחרי כשלושה חודשים של קרבות.

לשחרור ממערך המילואים אספקטים רבים אך הקושי הניכר באופן טבעי הוא זה המנטלי. את המראות הקשים שרבים מהם ראו וחוו במהלך הלחימה לא יהיה פשוט להשכיח. ללא מעט מהעובדים בנוסף שאלות מהותיות על המשך הקרירה. הקשיים הללו מדגימים את הצורך בתמיכה של הארגונים והמנהלים בסיוע לריכוך "הנחיתה".

טנק של צה"ל על גבול עזה. רויטרס
מילואימניקים על טנק של צה"ל. איך חוזרים עכשיו לשגרה?/רויטרס

בעוד חברות רבות בישראל מתמודדות עם הדילמות ואתגרי הקליטה, חברת 'כלמוביל' יבואנית רכבי מרצדס, יונדאי, ג'נסיס, מיצובישי, ORA ו-סמארט, קולטת בימים אלו חזרה של למעלה מ-100 עובדים מתוך כ-1500 עובדי החברה בסך הכול. מדובר במספר חריג ללא ספק. הלוחמים הפקידו את הנשק, קיפלו את המדים וחזרו אל שוק העבודה למכור, לטפל ולשווק מכוניות.

"החזרה לעבודה אחרי תקופה ארוכה היא אתגר לשני הצדדים - לעובדים ולארגונים. הארגונים המתינו לשובם תקופה ארוכה ומצפים לחזרה מהירה לעבודה כיוון שיציאתם יצרה פערים, בעוד חלק מהעובדים מתקשים להסתגל מחדש לשגרת העבודה בין אם שירתו בחזית ובין אם בעורף. לשירות המילואים ממושך השפעות רבות על חיי העובדים, התקופה מעוררת לא פעם שאלות אישיות עמוקות בעקבות החוויות שחוו בזמן המילואים",מספרת מיכל כוכב ניצן, סמנכ"לית משאבי האנוש של חברת 'כלמוביל'.

כוכב ניצן מסבירה כי "רבים מהם שוחררו בידיעה שיקראו להם לשוב ללחימה בקרוב כך שלהם קשה עוד יותר, כי הם יודעים כי גם השיבה לעבודה היא זמנית עבורם. נראה כי כל אחד חווה את החזרה לשגרה באופן שונה והארגונים צריכים להפגין פתיחות, תמיכה, מודעות וסובלנות למורכבות של חזרה לאחר תקופת מילואים ארוכה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אולם תצוגה של כלמוביל. יחצ,
אולם התצוגה של כלמוביל. קשה יותר לשווק עכשיו לחייל שחזר משדה הקרב/יחצ

למעלה מ-100 עובדי החברה קיבלו צו 8 לאחר ה-7.10, מדובר במספר משמעותי של עובדים אין ספק. איך אתם בתור חברה עסקית קיבלתם את זה?

"כלמוביל הנה חברה ישראלית עם מסורת ארוכת שנים של מחויבות עמוקה למדינה ולצה"ל. כבר במלחמת יום הכיפורים לדוגמא, החברה שמעה על המחסור הקשה במשאיות ורכבי הובלה בצבא. בעלי החברה גייסו את חברת מרצדס לשלוח לישראל כל משאית שניתן לשווק באופן מיידי. גם במלחמה הנוכחית התגייסנו לבקשת הצבא לספק במהירות האפשרית מספר גדול של ראשי גורר נושאי טנקים ונגמ"שים, ואמבולנסים צבאיים. כמו כן הצוותים הטכניים נרתמו לטיפול והשמשת מאות כלי רכב צבאיים, וכן לתמיכה וחילוץ של כלים בכל רחבי הארץ, 24-7", מספרת כוכב ניצן.

היא מוסיפה: "אכן למעלה מ-100 עובדות ועובדים שלנו על התגייסו לשירות המילואים ואנו גאים בהם על תרומתם למדינה בשעה זו. חשוב לנו לחבק אותם ואת בני משפחותיהם, להביע תמיכה ולהציע סיוע היכן שיהיה צורך. רצינו לחזק גם את עובדות החברה שבני זוגן נקראו לשירות מילואים והן נשארו להתמודד לבד עם החזית הביתית. השתדלנו לעשות את המירב כדי להביע את תודתנו ולתמוך בשתי האוכלוסיות הללו במטרה להקל עליהן את התקופה. חשוב לי לציין גם את העובדים שלנו שנמצאים בעבודה ולקחו על עצמם תחומי אחריות ומשימות לתמיכה באלה המשרתים במילואים. הרגשנו את הסולידריות ואת ההתגייסות שלהם ואנו מוקירים אותם על כך ומודים גם להם".

חשש מרעשים וקולות

עם אילו תחושות העובדים מתמודדים לאחר החזרה? מה הם משתפים?

"התחושות שונות ומגוונות. עובדים משתפים כי הם חשים עכשיו ריקנות מסוימת, תחושה של תפלות בהתעסקות בשגרה וחוסר משמעות למול תחושת משמעות ועשייה אינטנסיבית במשימה הלאומית הגדולה. גם החזרה מתקופה ארוכה של דריכות גבוהה וסכנת חיים מותירה את אותותיה ומקשה על החזרה. חלק מהאנשים מתקשים לשבת מול מחשב רוב היום, ואחרים מדווחים ששכחו תהליכי עבודה שכיחים, חווים תחושה של "נפילת מתח" ועייפות רבה. לחלקם כל מיני סיטואציות יומיומיות מזכירות חוויות פחות נעימות (טריגרים) בהקשר של המלחמה, כמו רעשים וקולות.

"היו כאלה שהעלו חשש שאם הסתדרו בלעדיהם כל כך הרבה זמן והכל המשיך אז אולי יחשבו שהם "מיותרים" בעבודה. רבים משתפים שמוזר להם שהעסקים מתקדמים והשיח הוא שיח שיגרתי - יעדים, התקדמות פרויקטים וכו' בעוד העולם ה"אזרחי" שלהם נעצר עם הגיוס".

כיצד החברה תמכה בהם ובמשפחות בזמן תקופת הלחימה?

"המנהלים שומרים על קשר ישיר ועקבי עם המגויס ו/או משפחתו. בנוסף, צוות משאבי אנוש דאג ליצור קשר טלפוני עם המשפחות, לשוחח, להביע אכפתיות ולוודא שלא חסר להם דבר. בעקבות שיחות הטלפון, היו מקרים בהם שלחנו אוכל למשפחות או עשינו קניות בסופר והבאנו הביתה. אחת ל-3 שבועות מנהלים נסעו לבתי העובדים המגויסים והביאו להם משהו מפנק עם ברכה מהחברה. פתחנו אתר בחירה אינטרנטי ייעודי לעובדים המגויסים ולעובדות שבעליהם גויסו, בו בחרו את ה"פינוק" המתאים להם (משלוחי אוכל מוכן, חומרי יצירה, צעצועים וספרים ועוד). מנהלים רבים נקטו יוזמות אישיות ושלחו לעובדים סרטונים, מכתבים וברכות מהצוות, ערכנו סרטים של המילואימניקים שלנו שבהם הם מוסרים דרישת שלום לכולם. לאורך התקופה, היה לנו בעיקר חשוב שיידעו שהם כולם בליבנו ובמחשבותינו ואנו מחכים לשובם".

מיכל כוכב ניצן. יחצ,
קשר רציף עם המשפחות. מיכל כוכב ניצן/יחצ

איך בחברה נערכים כעת לקליטתם חזרה?

"ב-100 הימים שעברו מפרוץ המלחמה המכאיבה הזו, אנו במשאבי אנוש עובדים עם המנהלים באופן אינטנסיבי על ניהול של גם וגם. החזקת המשימה והחזקת האנשים תוך הבנה שכולנו בטראומה. כהכנה לחזרתם של החוזרים ממילואים, הפצנו למנהלים מכתב הנחיות בנושא היערכות לקליטתם במטרה להעלות את רמת המודעות למצבם הרגיש והשונה. בנוסף, נערכנו עם תכנית 'גשר' לחזרה לשגרה. חברנו לפסיכותרפיסטית מרב גלילי - ספי המתמחה בתחום ואיתה בנינו תכנית הכוללת סדנאות לכלל המנהלים הישירים והדרכות לכלל אנשי המילואים החוזרים. הסדנאות מתקיימות בקבוצות קטנות ומטרתן להוות גשר יציב ותומך בחזרה לשגרה. הסדנא מקנה למנהלים כלים לליווי נכון ורגיש של העובדים בחזרה לשגרת העבודה. כמו גם ידע לאיתור וזיהוי מצבי מצוקה רגשיים..

"במקביל, לכל אנשי מילואים שלנו אנו מציעים סדנה קבוצתית "גשר לשגרה" שמטרתה להעלות את תחושת החוסן והמסוגלות, לאפשר מקום בטוח לשיתוף ועיבוד החוויות בתוך קבוצת השווים, לנרמל את הסיטואציה ולעודד חזרה לשגרה ותפקוד. אנו מקבלים תגובות מצוינות מהמשתתפים על הסדנאות ושוקלים לפתוח גם קבוצת הורים לחיילים. בנוסף חשוב לנו לציין שאנו מחכים לשובם של החיילים והחטופים, מייחלים לחזרתם הבטוחה הביתה של המפונים הרבים והחלמתם של הפצועים".

  • עוד באותו נושא:
  • מילואים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully