וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תפספסו: ההטבות והעדכונים בפנסיה ובהשתלמות

רו"ח אריאל פטל

21.1.2024 / 9:50

תקרות ההפקדה לפנסיה ולקרן ההשתלמות עודכנו למעלה, וטופס 161 הופך לדיגיטלי; איך זה ישפיע עלינו?

שי ירון מתארח בוואלה! פתרנו, דצמבר 2023/מערכת וואלה!

בימים האחרונים פרסמה רשות המסים מספר הטבות חדשות לציבור החוסכים לפנסיה, אך השיח על הגירעון בתקציב המדינה ועדכונים על מצב המלחמה הסיטו את הדיון מהיבט חיובי זה.

ראשית, עודכנה תקרת ההפקדה לאפיקי החיסכון של הציבור, בדגש על החיסכון הפנסיוני. רף החיסכון עודכן כלפי מעלה בשיעור של 3.34%. פירוש הדבר הוא שרווחים שייצברו בשנת 2024 יהיו פטורים ממס בסכום גבוה יותר בהשוואה לשנים קודמות, כלומר רווח הון גדול יותר יהיה פטור ממס.

נזכיר, כי רק רווחים העולים על התקרה חייבים במס רווח הון וכשתקרת הסכום הפטור ממס עולה, כך סכום המס על הרווח פוחת.

כך, בשנת 2023 תקרת ההפקדה השנתית לקופת גמל להשקעה עמדה על 76,905 שקל וב-2024 תקרת ההפקדה התעדכנה ל-79,006 שקל.

חשוב להבין שהמשמעות היא שמדובר באלפי שקלים נוספים שניתן יהיה לחסוך מדי שנה שהרווחים שייצברו בגין אותן השקעות יהיו פטורים ממס בשנת 2024 וגם בשנים הבאות, זאת כמובן בהנחה ששוק ההון יניב רווחים באפיקי ההשקעות השונים.

שטרות של שקל. ShutterStock
אלפי שקלים נוספים שניתן יהיה לחסוך מדי שנה בפטור ממס/ShutterStock

עדכון נוסף נוגע לקופות הגמל להשקעה ומתייחס לגובה הקצבה המינימלי הנדרש כדי למשוך את סכום החיסכון המלא בקופת גמל. כעת, עלתה תקרת ההפקדה עבור החוסכים בקופות הגמל, שעומדים בתנאי של משיכת הסכום בקופה בבת אחת.

אם הם בני גיל 60 ומעלה, הסכום שנדרש כדי שיוכלו למשוך את כל הכספים בקופה, הוא חיסכון המספיק לכל הפחות לקצבה חודשית של 5,012 שקל לפנסיה בהשוואה ל-4,850 שקל בשנת 2023.

גם הסכומים לחוסכים בקרנות ההשתלמות עודכנו. בהפקדה לקרנות ההשתלמות קיימות שתי הטבות: האחת, הכרה בחלק לא מבוטל מסכום ההפקדה השנתי כהוצאה מוכרת (ניכוי) לצורך מס הכנסה. ההטבה השנייה היא פטור ממס רווחי הון על רווחים שנצברים בקרנות ההשתלמות לעצמאים.

בשנת 2024 תגדל תקרת הפקדה המירבית לקרן השתלמות לסך של 20,520 שקל במקום 19,920 שקל בשנת 2023.

שתי הטבות אלה הפכו לאורך השנים את קרנות ההשתלמות לפופולריות מאוד בקרב ציבור העצמאים. יצוין כי ההטבות "נרדפות" במשך שנים רבות על ידי רשות המסים, המבקשת לבטלן, אולם עדיין ללא הצלחה, כך שעדיין הטבות מס משמעותיות אלה נותרו בעינן ויש להיות עירניים לשינויי חקיקה בעתיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רו"ח אריאל פטל. אור פרבוזניק,
רו"ח פטל. ההטבות בקרנות ההשתלמות "נרדפות" על ידי רשות המסים שרוצה לבטלן/אור פרבוזניק

בנוסף, רשות המסים פירסמה כי היא מבצעת מהפכה דיגיטלית בהליכי פרישת עובדים ממקום העבודה: לא עוד טופס 161 על גבי נייר, אלא טופס 161 עם חתימה דיגיטלית הן של העובד והן של המעסיק. הרשות השלימה פיתוח פלטפורמה דיגיטלית וחדשנית שתאפשר לציבור העוסקים להתנהל בצורה קלה, ידידותית ומהירה יותר באמצעות חתימות דיגיטליות.

המערכת תאפשר קליטה מקוונת, מהירה ומדויקת של דיווחי המעסיק המותאמים לטופס 161, אחד הטפסים החשובים לעובד היות ובו מפרט המעסיק עבור רשויות המס את כספי הפיצויים שהופקדו להסדר הפנסיוני של העובד, וכן מענקי פרישה, אם הוא זכאי להם.

מהלך זה גם ייקל על העובד בתהליך קבלת החלטותיו לגבי הסכומים העומדים לרשותו בעקבות פרישתו. כאמור, התהליך כולו מקוון ללא צורך בהגשת טפסים ידניים וללא צורך, ברוב המקרים, בפניה למשרד פקיד השומה.

התהליך הוא פשוט וקל: המערכת מאפשרת למעסיקים לדווח, באופן מקוון, את חלק א' בטופס 161. הדיווח ייקלט באופן מידי במערכות המחשוב של רשות המסים. לאחר קבלת הדיווח מהמעסיק, יקבל העובד מסרון או דוא"ל מרשות המסים על כך.

כעת, יוכל העובד להיכנס למערכת, לצפות בנתונים ולקבל החלטות ביחס לסכומי הפרישה שקיבל מהמעסיק. בסיום התהליך ישלחו לעובד ולמעסיק הודעות כי האישורים הרלוונטיים זמינים במערכת.

הכותב הוא שותף מייסד משרד רו"ח רונן לנץ - פטל ומתמודד לנשיאות לשכת רו"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully