וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה דחתה את בקשת הפיצוי? יש מה לעשות

עוה"ד אלי דורון ודורון פסו

עודכן לאחרונה: 22.1.2024 / 8:43

בעלי עסקים רבים שהגישו תביעות לפיצוי במסלול הירוק נדחו באופן מלא או חלקי. ואולם דחיית בקשה או אישור מענק בסכום קטן יותר לא חייבת להיות סוף הסיפור - איך מגישים ערעור ומה חייבים לעשות כדי שבקשתכם לא תידחה? המדריך המלא

נפילה של פריטי רקטה בסביבת העיר קרית שמונה/מערכת וואלה!
פיצוי מהמעסיק. ShutterStock
פיצוי מהמעסיק/ShutterStock

אנו נמצאים בימים אלה בעיצומה של מלחמה קשה וכואבת, שאין לדעת מתי תסתיים. האירועים הנוראיים שהחלו ב-7 באוקטובר, והמלחמה אותה מנהלת מדינת ישראל, מפנים זרקור באופן טבעי לחזית הלחימה, למתמודדים עם הטבח הנורא, למפונים, לחיילים בסדיר ובמילואים ולמשפחותיהם.

עם זאת, למלחמה יש השלכות נוספות: הרבה מאוד עסקים, גם כאלה הנמצאים ביישובי קווי העימות - וגם כאלה שאינם, מוצאים עצמם בימים אלה נפגעים, לעיתים על סף קריסה כלכלית. עם פרוץ המלחמה, כדי לפצות אותם, המדינה החליטה על מתווה פיצויים לעסקים, כך שעסקים שנפגעו במלחמה יכלו להגיש בקשה לקבלת מענק לסיוע והשתתפות בחלק מהוצאותיהם השוטפות עקב הירידה בפעילות העסקית.

המדינה יצרה חלוקה לשני סוגי נזק עיקריים - נזק ישיר ונזק עקיף. נזק ישיר הינו נזק שנגרם לגופו של נכס עקב פעולות מלחמה או איבה של האויב או פעולת מלחמה של צה"ל. דוגמאות בולטות לנזק ישיר הן פגיעת טיל או רקטה, פיצוץ או שריפה, הצפה וכן פגיעות בנכסים שנגרמו על ידי כוחות צה"ל כחלק מהשלכות המלחמה. במקרה כזה, הזכאות לפיצוי בגין הנזקים הישירים הנה עבור כלל אזרחי המדינה בכל רחבי הארץ ללא תלות במיקום העסק או הנכס, כאשר סכום התביעה אינו מוגבל בתקרה.

מהות הפיצוי הנו פיצוי 'צופה פני עבר', כלומר - השבת הנכס למצבו טרם הפגיעה (תיקון הנזק). מדובר בפיצוי כספי. בשונה מהנזק הישיר, תביעה בגין נזק עקיף יכולה להיתבע תחת שלושה סוגי מסלולים שונים: מסלול אדום (יישובי ספר בקו עימות), מסלול ירוק 'משודרג' (עד 40 ק"מ מעזה וכן מספר יישובים בצפון) ומסלול ירוק ('הוצאות מזכות') אשר רלוונטי למי שאינם עומדים בתנאים של שני המסלולים האחרים.

עו'ד דורון פסו. סיגל סבן,
עו'ד דורון פסו/סיגל סבן

החוק המקנה זכאות לתבוע פיצוי במסלול הירוק נחקק כהוראת שעה שתוקפה פג ב-31.12.2023, ובימים האחרונים החלו בעלי עסקים רבים אשר הגישו תביעות לפיצוי במתווה הירוק לקבל דחייה מלאה או חלקית לתביעותיהם שהוגשו במסלול הירוק.

בין המסורבים גם חיילי מילואים שחזרו משדה הקרב - וגילו שהמדינה לא מסייעת להם להתמודד כלכלית עם הפגיעה שספגו העסקים בבעלותם. אלא שחשוב להבין שדחיית בקשה למענק, או קבלת מענק בסכום קטן מכפי שהתבקש אינה בהכרח "סוף הסיפור" - וניתן לערער על החלטה זו באמצעות הגשת השגה שיכולה להביא לשינוי ההחלטה.

עו"ד אלי דורון. סיגל סבן,
עו"ד אלי דורון/סיגל סבן

מי זכאי להגיש השגה? כל מי שהגיש תביעה במתווה ירוק וזו נדחתה באופן מלא או חלקי.

איפה ניתן להשיג השגה? את ההשגה מגישים למשרדי מס רכוש באופן מקוון, באיזור האישי באתר האינטרנט של רשות המסים, שם יש ללחוץ על "צפייה בתביעה קיימת", הזנת פרטי התביעה כפי שהוגשה, ולאחר מכן מופיעה האפשרות להגיש השגה (קישור)

אילו מסמכים צריך למלא? האם עלי להוסיף מסמכים בהשגה - שלא העברתי בבקשה המקורית?
השגה והליך משפטי דומים בהרבה מובנים. בהשגה הנישום נדרש להוכיח את טענותיו המשפטיות הנשענות על הדין הקיים (הוראות החוק, תקנות, פסיקת בתי המשפט או ועדות ערר) באמצעות ראיות שיכולות להיות מסמכים שקשורים לפעילותו העסקית (תחשיבים, דוחות, ניתוח עסקי, צילומים וכד') או מסמכים שאינם קשורים ישירות לפעילותו העסקית (הנחיות ממשלה, הנחיות רשות המסים, הוראות כוחות הביטחון וכד').

חשוב לקחת בחשבון שבהליך ההשגה סדרי הדין מאוד כלליים ולמנהל סמכויות רבות. כך למשל, מנהל מס רכוש, מוסמך להכריע בהשגה גם ללא קיומו של דיון, אלא על סמך הטיעונים והמסמכים שמוגשים לידיו בלבד. לכן, על ההשגה להיות מוגשת באופן מלא ומבוסס הן מבחינת טיעונים משפטיים והן מבחינת אסמכתאות תומכות. בנוסף, במידה שתידחה ההשגה ותידרש הגשת ערר - בדיון בערר הנישום יהיה מוגבל מבחינה רבה לטענותיו וראיותיו שהוגשו בשלב ההשגה.

האם יש סקטורים או מקצועות מסוימים שניתנים להם עדיפות בטיפול בהשגה? סביר להניח כי יינתן מענה מהיר יותר לניזוקים משיגים אשר עסקם נמצא בקו עימות או כאלה המעסיקים עובדים, אולם אין ערובה לכך. באשר לסקטורים, לא פורסמה כל החלטת מנהל לעניין העדפת סקטור כזה או אחר.

האם אני יכול להגיש בעצמי את ההשגה או שאני חייב להיעזר בעו"ד לשם כך? באופן תיאורטי, ניתן להגיש השגה ללא עו"ד. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי מדובר בשלב מעיין משפטי ולכן רצוי להסתייע בגורמי מקצוע מתאמים. הואיל ומנהל מס רכוש יקבל החלטה על סמך הטיעונים והמסמכים שהוגשו במסגרת ההשגה - מומלץ מאוד שהיא תוגש על-ידי גורם מנוסה, כזה הבקיא בפרשנות משפטית, בבניית אסטרטגיה משפטית ומעורה בפסיקה הרלוונטית.

לאור הסירוב, האם עלי להפחית את סכום הפיצויים המבוקש? ממש לא. כל עוד את/ה טוען/ת כי על-פי הפרשנות המשפטית הראויה לא קיבלת את הפיצוי המגיע לך על-פי המתווה הירוק, אזי במסגרת ההשגה עלייך להסביר ולנמק את הפרשנות המשפטית, ואת הפסיקה, החקיקה ושאר התחשיבים שעל-פיהם הגשת את התביעה במתווה הירוק ומתיישבים עם טענתך. היה ובמסגרת עריכת ההשגה מסתבר כי הניזוק אכן טעה וכי מנהל מס רכוש צדק באופן מלא או חלקי, אזי, כמובן, יש לפעול להפחית את הסכום הנדרש בהשגה, באופן המתיישב עם הוראות החוק.

תוך כמה זמן עליי להגיש השגה מרגע קבלת ההחלטה בתביעת הפיצויים? על החלטת סופית של המנהל בתביעה במסלול הירוק ניתן להגיש השגה למנהל מס רכוש בתוך 60 יום ממועד קבלתה. החוק מגביל את רשות המסים לקבל החלטה בהשגה בתוך פרק זמן של שמונה חודשים ממועד הגשתה, שאם לא - תתקבל ההשגה באופן אוטומטי.

במידה ודוחים באופן חלקי או מלא את ההשגה שהוגשה - האם יש משהו לעשות במקרה הזה? כן. גם דחיית השגה אינה "סוף פסוק", והנישום רשאי להגיש ערר על דחיית ההשגה תוך 60 יום ממועד החלטת הדחייה. הערר ידון בפני ועדת ערר בת שני חברים ודיון בה יכול להיערך בהיוועדות חזותית. הדיון בפני ועדת הערר יוגבל לטענות המשפטיות שהועלו בשלב ההשגה, שכן ועדת הערר בודקת את שיקול דעתו של מנהל מס רכוש על סמך הטיעונים שהוצגו בפניו. כאן מדובר בהתדיינות משפטית/כלכלית המחייבת בקיאות בפסיקה, בחקיקה, בדברי ההסבר לחוק, לפרוטוקולים שקדמו לחקיקה ועוד.

הכותבים הם מומחים למיסוי ממשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully