וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה בצפון? משרד הביטחון נערך לשכן 100 אלף מפונים בבתי ספר

עודכן לאחרונה: 21.1.2024 / 21:19

ההיערכות למלחמה בצפון עולה מדרגה והצעת מחליטים שהוגשה לממשלה כוללת פינוי מאה אלף תושבים לבתי ספר, למרות שיש עבורם מקום בבתי המלון: "למה שתושבי הדרום יהיו במלונות והצפון בבתי ספר? היה מספיק זמן להתכונן להסלמה ולספק פתרונות ראויים"

שר הביטחון יואב גלנט בגבול הצפון, 29 בינואר 2024/דובר צה"ל

ההיערכות למלחמה בצפון עולה מדרגה: בסוף השבוע שעבר הפיץ שר הביטחון טיוטה להצעת מחליטים בממשלה, ובה היערכות למצב של התחממות הגזרה שבמסגרתה אוכלוסייה שתתפנה עצמאית, כאשר לפי האומדן מדובר בכ-100 אלף תושבים, תשוכן בבתי ספר.

הצעת המחליטים מעוררת זעם בקרב גורמים במשרדי הממשלה. ברח"ל מתעקשים להסתמך על תוכנית "מלון אורחים" המיושנת, שנכנסה לתוקף ב-2012 והוכחה כלא רלוונטית במלחמה הנוכחית, כיוון שגם בבתי מלון, שמספקים מיטות, חדרי אמבטיה צמודים וחדרי אוכל מקצועיים, מתקשים המפונים לשהות זמן ממושך.

למרות שעברו כבר שלושה וחצי חודשים מפרוץ המלחמה, אף אחד ברח"ל לא חשב לעדכן את התוכנית ולהתאים אותה למצב הנוכחי. מה גם, שבמשרד הביטחון, האחראי על רח"ל, מטילים את פינוי התושבים לבתי הספר על משרד הפנים, המתנגד בתוקף לפתרון הלא ראוי, מה גם שישנם חדרי מלון זמינים, שצריך רק לשריין.

בנקודת השיא אוכלסו 45 אלף חדרים בבתי המלון ברחבי הארץ, השייכים להתאחדות המלונות, בכ-120 אלף מפונים. גורמים בהתאחדות אמרו לוואלה, שעם מתן דמי המחיה למפונים, שאפשרו להם לשכור דירות, המפונים מאכלסים היום כ-37 אלף חדרים, מתוך כ-55 אלף חדרים ששייכים לחברי ההתאחדות, כ-92 אלף נפשות, ויש עוד כמה עשרות אלפים במלונות אחרים ובדירות להשכרה לטווח קצר. זאת אומרת, שיימצא מקום לכ-100 אלף מפונים נוספים.

מטח חזבאללה פגע במבנים בצפון ישראל. 8 בינואר 2023. ללא, אתר רשמי
פגיעהבמבנים בצפון על ידי חיזבאללה. "למה שתושבי הדרום יהיו במלונות והצפון בבתי ספר?"/אתר רשמי, ללא

"בעוד שתושבי הדרום נמצאים במלונות, את תושבי הצפון רוצים לרכז בבתי ספר, ללא יכולת לקיים שגרת חיים מינימלית, וזה גם יביא לסגירת מוסדות ", אומר גורם המעורה בפרטים. "לרח"ל היה מספיק זמן זמן להתכונן להסלמה ולמצוא פתרונות מתאימים מול בתי מלון, צימרים וכל פתרון אחר ראוי. מתחילת המלחמה הם לא ממלאים את תפקידם ומצפים שאחרים יעשו זאת במקומם".

הגורם הוסיף כי "יש כמות גדולה של חדרי מלון שהתפנו לאחרונה בגלל חזרת תושבים לבתיהם. למה לא לייצר מדרג? קודם בתי מלון, אחר כך מענה תקציבי כמו שניתן בדרום וסייע למשפחות למצוא פתרונות עצמאיים, ורק אם לא תהיה אפשרות אחרת אז שיפונו לבתי ספר".

"ההיערכות של רח"ל לפינוי מרצון של תושבי קו העימות, מצביעה על שינוי מגמה של המדינה וצה"ל, בהיערכותו לפעולה יזומה של מדינת ישראל בצפון, דבר מתבקש, שאנו ראשי הרשויות ציפינו וייחלנו לו בחודשים החולפים", אומר משה דוידוביץ', יו"ר פורום קו העימות.

"אני רוצה להאמין, שהיערכות נכונה בכל הקשור הן לתושבים והן לצה"ל, יביאו לסיום המתקפה הנפשעת של החיזבאללה על תושבי הצפון שחלקם מצויים הרחק מביתם למעלה ממאה ימים, ואלו שנותרו חייהם אינם חיים. יש לקוות שממשלת ישראל תשכיל להקצות את המשאבים הראויים לפינוי מסודר ומכבד לאותם אלה שייאלצו להתפנות מביתם".

מרח"ל נמסר בתגובה: "בימים אלו מבוצעת עבודת מטה של משרדי הממשלה בהובלת רח"ל למתן מענה מדינתי לתרחיש קיצון של מתפנים עצמאית בהיקפים גדולים מצפון הארץ.

"על פי תרחיש הייחוס המעודכן שרח"ל גיבשה להתפתחות המלחמה בזירה הצפונית, במקרה קיצון בלבד, שבו עשויה להתפתח תופעה של המוני מתפנים עצמאית שהמחליטים להתפנות על דעת עצמם מביתם, ניתן יהיה להציע להם קורת גג בבתי ספר אשר יוכנו לכך מראש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully