וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין כסף בקופה? זה הזמן להנפיק את החברות הממשלתיות

אילן פלטו

עודכן לאחרונה: 28.1.2024 / 7:04

ישראל היא שיאנית העולם המערבי במספר החברות הממשלתיות; אין לנו בעת הזו את הפריבילגיה להחזיק חברות עסקיות בבעלות ממשלתית מלאה

נהגי ובכירי הרכבת נפרדים מקרונועי ה-IC3 עם יציאתם משירות/רכבת ישראל

לאחרונה הודיעה מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, על התפטרותה מהתפקיד, אחרי חודשים של חילוקי דיעות פומביים עם דודי אמסלם, השר הממונה על רשות החברות. הסיטואציה המתמשכת ויחסי העבודה בין השניים העלו לתשומת הלב הציבורית את פעילותן של החברות הממשלתיות בישראל, שעבור רוב הציבור מתנהלות "מתחת לרדאר".

ישראל, אולי לא ידעתם, היא שיאנית העולם המערבי במספר החברות הממשלתיות הפועלות בה. בהקשר הזה, אגב, אנו בהחלט דומים לצפון קוריאה. בארץ פועלות כיום כ-100 חברות הנמצאות בבעלות או בשליטת הממשלה, חלקן חברות עסקיות, כמו התעשייה האווירית, חברת החשמל, רכבת ישראל ונוספות שמקומן בסקטור העסקי, וחלקן חברות שמטרתן המוצהרת היא לקדם אינטרסים ציבוריים כמו "המכון הישראלי ליין" (תחת משרד הכלכלה) ו"הרשות לחינוך והכשרה ימיים" (תחת משרד התחבורה) שמקומן הוא בתוך משרדי הממשלה הייעודיים ללא צורך בדירקטוריונים מנופחים ובניסיונות אינסופיים לעקוף את מגבלות החברות.

ההיסטוריה מוכיחה כי חברות ממשלתיות אינן יעילות כמו חברות שאינן כאלה, מהוות כר למינויים פוליטיים ואינן משיאות דיבידנד ראוי לציבור. אלא שאנו לא נמצאים בעיתות שגרה; אנו בעיצומה של מלחמה קשה וכואבת, שהשלכותיה ניכרות בהיבטים רבים, אחד המרכזיים שבהם הוא הפן הכלכלי. אין לדעת מתי תסתיים המלחמה, אבל כבר עתה ברור כי העלויות תהיינה גבוהות מאוד.

בנק ישראל כבר פרסם תחזית לפיה הוצאות המלחמה יסתכמו בכ-160 מיליארד ש"ח; לפי הערכות אחרות, המספר יהיה גבוה בהרבה, בוודאי אם תיפתח חזית נוספת בצפון הארץ. ההוצאות העצומות ירחיבו את גירעון המדינה ויגררו קיצוצים נרחבים. או במילים אחרות - בעת הזו, להחזיק חברות עסקיות תחת בעלות ממשלתית מלאה זו פריבילגיה שאין לממשלת ישראל.

אילן פלטו. באדיבות איגוד החברות הציבוריות,
אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות/באדיבות איגוד החברות הציבוריות

אז מה עושים? מנפיקים

הנפקה של החברות הציבוריות תסייע במילוי הקופה הציבורית (מבלי להכניס יד לכיסם של האזרחים), תתרום למימון הגירעון העצום ולהתמודדות עם הוצאות המלחמה, תעזור בפיתוח שוק ההון בישראל (היקף המסחר בשוק ההון הישראלי היה במגמת ירידה מדאיגה עוד טרום אסון ה-7 באוקטובר והמלחמה הכואבת שאנו חווים בימים אלה; מגמה שכמובן המשיכה אחרי פרוץ הלחימה), תוביל לעניין מוגבר של משקיעים זרים בישראל - וזה גם יסייע בהתנעת הכלכלה במשק.

מעבר לכך, מדובר בחברות ששייכות למדינה, כלומר - לציבור, ולכן ראוי שהציבור, שמושקע בעיקר בקרנות הפנסיה, ייקח בהן חלק. מהלך כזה גם יהפוך את החברות הממשלתיות, למפוקחות ושקופות יותר, וגם ליעילות יותר - מאחר והן תצטרכנה לעמוד בכללים בהם צריכה לעמוד כל חברה עסקית אחרת בישראל.

ברור לי שקיימות חברות ממשלתיות חיוניות, שחשוב שלמדינה תהיה יכולת להשפיע על המתרחש בהן כמו חברת חשמל, מקורות, התעשייה האווירית ועוד. לסוגיה זו יש מספר פתרונות כמו מניית זהב, הנפקה חלקית ורגולציה; מדינות מערביות רבות, ובראשן ארה"ב, כבר מצאו לכך פתרונות ובהחלט אפשר לפעמים ללמוד גם מאחרים.

אגב, אין צורך "להמציא את הגלגל": בעבר כבר התקבלה החלטת ממשלה בעניין תכנית רב-שנתית לביצוע הנפקות מיעוט של חברות ממשלתיות. אלא שהתכנית נשארה "על הנייר" בלבד, ולא יושמה. אפשר גם להסתכל על הנעשה בעולם; כ-1.8 מיליארד דולר גויסו רק לפני כחצי שנה כאשר הונפקה חברת החשמל הגדולה ביותר ברומניה, מהלך שנחשב להנפקה הגדולה ביותר באירופה השנה - ונחל הצלחה גדולה. מקבלי החלטות, לטיפולכם: המציאות הכלכלית כרגע בישראל מכתיבה לנו את המהלך הזה. זה הזמן להוציא אותו לפועל.

הכותב הוא מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אשר שימש בעבר יועץ כלכלי של ראשי הממשלה יצחק רבין ז"ל ושמעון פרס ז"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully