וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עסקים קטנים משלמים לבנקים מיליארד שקל לחינם"

עודכן לאחרונה: 24.1.2024 / 7:29

הבנקים מחייבים את העסקים לשלם על הקצאת אשראי יקרה, גם אם היא לא מנוצלת: "ככל שהמסגרת קטנה - כך יורד אחוז הניצול היחסי שלה בידי העסק"

CP מסגרת אשראי. ShutterStock
CP מסגרת אשראי/ShutterStock

בהמשך לאישור ועדת הכספים על הארכת תכנית הפיצויים למגזר העסקי בעקבות המלחמה, כשברקע יותר ויותר עסקים מדווחים על ירידה דרמטית בהכנסות, נתונים שמפרסם בנק ישראל שופכים אור על היקף העמלות שמשלמים עסקים קטנים על אשראי שהם לא משתמשים בו.

לפי נתוני בנק ישראל (עפ"י שקלול דו"חות כל הבנקים) לרבעון השלישי של שנת 2023 (טרום אירועי ה-7 באוקטובר), סך מסגרות האשראי לעסקים נאמדו השנה על סכום של כ-93 מיליארד שקל - עלייה קלה לעומת כ-91 מיליארד שקל אשתקד. עם זאת, נתון למרות שחלה עליה במסגרות, בהיקף היתרות המנוצלות בפועל חלה ירידה קלה מכ-18 מיליארד שקל נכון ל-31.12. 22 לכ-17 מיליארד שקל נכון ל-30.09.2023.

עבור מסגרות העו"ש גובים הבנקים עמלת הקצאה בשיעור ממוצע של 2% על כלל המסגרת, וזאת בנוסף לריבית הנגבית על יתרת החובה בפועל. בהיעדר נתונים רשמיים, וע"ב נתוני היתרות המפורסמים ע"י בנק ישראל ההערכה היא כי מדובר על גביית עמלת הקצאת אשראי בשיעור של למעלה ממיליארד שקל בשנה (!) עבור שירות קריטי עבור בעלי העסקים שחייבים להחזיק מסגרות ככלי לניהול תזרים המזומנים.

בנק דיסקונט, מזרחי טפחות, בנק הפועלים, בנק לאומי. ShutterStock
"ככל שהעסק קטן יותר - הוא משלם יותר על אשראי"/ShutterStock

מסגרת קטנה - אחוז ניצול נמוך

"ברמת בעל העסק הבודד מדובר באלפי שקלים בשנה רק עבור 'הזכות' להיות במינוס", אומר סער זכריש מנכ"ל bizi ומוסיף כי "אם ניקח לדוגמה בעל עסק המנהל מסגרת של 250 אלף שקל בבנק ונמצא ביתרת חובה ממוצעת של 100 אלף שקל במהלך החודש - אותו בעל עסק יידרש לשלם 10-12% ריבית על יתרת החובה (כלומר 10,000-12,000 שקל ריבית) ובנוסף לשלם 2% עמלת הקצאה על כל המסגרת (כלומר 5,000 שקל נוספים). בשורה התחתונה בעל העסק ישלם 15,000-17,000 שקל לשנה עבור יתרת חובה ממוצעת של 100 אלף שקל - כלומר ריבית אפקטיבית של 15-17%".

ניתוח חברת הפינטק bizi שמספקת פלטפורמת אשראי דיגיטלי לעסקים קטנים ובינונים, שנעשה בקרב כ-8,000 עסקים קטנים, בדק את דפוסי ניצול מסגרות האשראי בפועל של עסקים בשנה האחרונה, וגילה כי ככל שהמסגרת קטנה - כך יורד אחוז הניצול היחסי שלה בידי העסק.

כך, במסגרת של עד 50 אלף שקל, הניצול הממוצע עמד על 12,756 ש"ח שמהווים כ- 25.5% מהמסגרת, ובמסגרת של עד 100,000 ש"ח, הניצול הממוצע עמד על 33,876 ש"ח שמהווים כ-34% מהמסגרת. ואילו ככל כשמסגרת האשראי גבוהה- ניצול האשראי עולה. כך, במסגרת של עד 200,000 ש"ח הניצול הממוצע עמד על 108,726 ש"ח שמהווים כ- 54%; במסגרת של עד 350,000 ש"ח הניצול עמד על 190,456 ש"ח שמהווים כ-54%; ובמסגרת של עד 500,000 ש"ח הניצול עמד על 252,168 שמהווים כ-50%.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
סער זכריש. מרב רביץ מושל,
סער זכריש/מרב רביץ מושל

מסגרת אשראי כצורך קיומי

זכריש: "מרבית העסקים הקטנים בישראל נדרשים למסגרת אשראי לצורך קיומם וניהול התזרים השוטף. המצב כיום הוא שהעסקים נותנים אשראי זול ללקוחותיהם ובמקביל נדרשים לקבל אשראי יקר באמצעות "מסגרת האשראי" מהבנק בו הם פועלים. להערכתנו, על בסיס נתוני יתרות האשראי המפורסמים ע"י בנק ישראל, מדובר על עמלת הקצאה בשיעור ממוצע של 2% הנגבית על יתרות של עשרות מיליארדים שקלים, כלומר כיום העסקים משלמים לבנקים מעל למיליארד שקל בשנה רק על עמלת הקצאה, זאת עוד לפני הריבית.

"המסקנה של המדגם היא שככל שהעסק קטן יותר - הוא משלם יותר על אשראי, שחלק גדול ממנו לא מנוצל. הרוב המוחלט של בעלי העסקים כלל אינם יודעים כמה עולה להם בפועל ניצול המסגרת בבנק, ועפ"י מדגם שערכנו המבוסס על ניתוח חשבון העו"ש של אלפי עסקים, להערכתנו העלות האפקטיבית הממוצעת של מסגרות האשראי מגיעות לממוצע של כ-18% על יתרת החובה המנוצלת. מדובר בריבית גבוהה מלכתחילה שאליה מצטרפת עמלת הקצאה קבועה ששיעורה היחסי עולה ככל שהמסגרת מנוצלת פחות.

"הפתרון שביזי מספקת מאפשר לתת לאותם עסקים את המסגרת שהם צריכים בריבית תחרותית וזאת בלי לשלם עמלת הקצאה. הנתונים שאספנו מחדדים את החשיבות והצורך של פתרונות פיננסיים חלופיים שיפתרו תשלום מיותר על מסגרות שעסקים קטנים ובינוניים משלמים".

  • עוד באותו נושא:
  • עסקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully