וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג האשראי של ישראל ירד: איך זה ישפיע על הכיס שלנו?

אייל חיים

עודכן לאחרונה: 11.2.2024 / 8:22

לראשונה אי פעם דירוג האשראי של המדינה ירד: התוצאה תהיה יותר מסים, פחות רווחה, חינוך, רפואה והשקעה בתשתיות. ומה יעשו שתי חברות הדירוג הנוספות?

בווידאו: צוות הקרב של חטיבה 7 משמיד יכולות ייצור רקטות של חמאס 23.01.24/דוצ

חברת מודי'ס הורידה שלשום את דירוג האשראי של ישראל, לראשונה אי פעם. החברה לא הסתפקה בזה אלא הורידה את אופק הדירוג לשלילי, כלומר היא לא צופה שיפור קרוב אלא דווקא להיפך - אפשרות לירידה נוספת בעתיד.

מהו דירוג האשראי, איך הוא נקבע ואיך ההחלטה הדרמטית תשפיע עלינו? כל השאלות והתשובות.

מהו דירוג אשראי?
דירוג אשראי הוא ציון שניתן למדינות, חברות ואנשים פרטיים כדי לשקף את יכולתם לפרוע את התחייבויותיהם (כלומר מה רמת הסיכון במתן הלוואות לאותן מדינות, חברות ואנשים פרטיים).
הציון ניתן על בסיס פרמטרים כלכליים ופיננסיים שונים, הן בהווה והן מהעבר, וכוללים גם התנהלות כלכלית ופיננסית.

ציון הדירוג היציב ביותר הינו AAA, המציג יכולת גבוהה להחזיר חובות, ויכול להגיע עד לדירוגי C, המתאר סיכוי קטן מאוד שההשקעה במדינה או בחברה לא תהיה אבודה (מודי'ס), ו-D, המתאר חברה או מדינה שאינן עומדות בהתחייבויותיהן וסביר שלא יעמדו גם בעתיד (סטנדרד אנד פורס ו-פיץ').

למה משמש הדירוג?
הדירוג משמש משקיעים לקביעת רמת הסיכון בהשקעה באותה חברה/מדינה.

על פי רמת הסיכון תקבע התשואה או הריבית שידרשו המשקיעים עבור ההשקעה. ככל שהדירוג נמוך יותר, כך הסיכון המוגדר להשקעה במדינה או בחברה גדול יותר, ולפיכך המשקיעים ידרשו ריבית גבוהה יותר עבור השקעתם.

נפילה בחנות למוצרי חשמל, נתיבות, 16 בינואר 2023. אבי רוקח
נפילת רקטה בנתיבות. הדירוג משמש משקיעים לקביעת רמת הסיכון באותה מדינה/אבי רוקח

מיהן אותן חברות דירוג?
חברות בינלאומיות העוסקות בדירוגי חוב של מדינות וחברות ברחבי העולם, כדוגמת החברות סטנדרד אנד פורס, פיץ' ומודי'ס, העוסקות באופן שוטף בדירוג חוב ובבדיקת נתונים, ומעדכנות את הדירוג בהתאם להתפתחויות.

גופי השקעות ברחבי העולם עוקבים אחר דירוג זה, ובחלק מהמכשירים הפיננסים קיימת מחויבות לו. (לדוגמה, קרן שמתחייבת להשקיע בדירוג השקעה העומד על BBB ומעלה בלבד).

מהו דירוג האשראי של ישראל כיום?
נכון להיום דירוג האשראי של מדינת ישראל עומד בחברות השונות על:

S&P:
AA עם אופק שלילי.

פיץ:
A+ עם אופק שלילי.

מודיס:
2A עם אופק שלילי, לאחר שעד יום שישי האחרון עמד הדירוג על 1A עם אופק שלילי גם כן.

משמעות ציונים אלה היא שחברות הדירוג העריכו עד כה את מדינת ישראל כמדינה בעלת יציבות כלכלית ופרמטרים כלכליים טובים. החלטת מודי'ס מבשרת על שינוי מגמה מדאיג, ולא מן הנמנע שהחברות האחרות יילכו בעקבותיה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מפגינים בכיכר הבימה. נבות צור,
מםגינים בכיכר הבימה, אתמול/נבות צור

מה המשמעות עבור אזרחי ישראל?
ברגע שדירוג האשראי של מדינה יורד היא צריכה לשלם ריבית גבוהה יותר עבור ההלוואות שלקחה.

ישראל, לדוגמה, אמורה לקחת השנה כ-130 מיליארד שקל תוספת להלוואות הקיימות, ולפיכך הירידה בדירוג האשראי שלה מובילה להתייקרות הריבית שהמדינה תשלם עבור החוב שלקחה, ומכאן שיישאר למדינה פחות כסף לשירותים השונים שהיא צריכה לתת לאזרח. כלומר פחות ברווחה, תשתיות, חינוך, רפואה וכדומה.

מלבד הפחתת השירותים לאזרח, המדינה גם תיאלץ להעלות מיסים על מנת לממן את פעילותה.

עליית מיסים יכולה להגיע בדמות העלאת המע"מ שיעלה את מחיר כלל המוצרים הנצרכים על ידי האזרחים, דרך הקטנת הטבות מס למיניהן לעסקים בפריפריה שייאלצו להעלות את מחירי מוצריהן ולגלגל אל הצרכנים, ועד הגדלת מיסים קיימים שיקטינו את כוח הקנייה של הצרכנים.

חשיבות האירוע היא גם תודעתית, שכן פגיעה בכיס האזרחים כבר נגרמה עוד לפני הורדת הדירוג, שכן השווקים לא המתינו להורדה בפועל ודרשו ריבית גבוהה יותר, עוד טרם פרסום הדירוג.

כלומר השוק כבר תמחר את הורדת הריבית ופרמיית הסיכון של מדינת ישראל נסחרה בדירוג אשראי נמוך יותר עוד בטרם פורסמה החלטת מודי'ס. כך הנזקים בפועל כבר מתרחשים ולא ממתינים לדירוג.

אייל חיים, סמנכ"ל שיווק ומכירות באיילון קרנות נאמנות. איילון קרנות נאמנות,
אייל חיים, סמנכ"ל שיווק ומכירות באיילון קרנות נאמנות/איילון קרנות נאמנות

איך מתבצע התהליך בפועל ומה הקשר למלחמה?
פעילות חברות הדירוג מתחלקת לשלבים, כאשר בשלב הראשון הן משנות את האופק (למשל מחיובי ליציב) ורק בשלב השני את הדירוג עצמו, לצד פרסום תרחישים בהם יבצעו עדכון בעתיד.

המלחמה וההתנהלות הכלכלית הישראלית בעקבותיה יצרה העמקה בגירעון, שלצד גורמים נוספים דוגמת הסיכון הגיאופוליטי והתנהלותה הפיסקלית של הממשלה, הובילו את חברות דירוג האשראי לבחון את כלכלת ישראל עקב ההתפתחויות האחרונות ולהכריע אם לאשרר הציון שכבר ניתן לה או לשנותו.

החברות כבר הודיעו באוקטובר האחרון כי מלחמה רב-זירתית עלולה להוביל להורדה בפועל של הדירוג, כאשר הביעו אי נחת מחוסר הרצון של הממשלה לבצע התאמות בהתנהלות הכלכלית שלה כתוצאה מהמלחמה.

מודי'ס היא חברת הדירוג הראשונה שפרסמה את ממצאיה, לאחר שנציגיה שהו בישראל לאיסוף נתונים, מידע וביצוע ראיונות.

הכותב הוא סמנכ"ל שיווק ומכירות באיילון קרנות נאמנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully