וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירות מיובשים או פיצוחים: עליה בהיקף המכירות לקראת ט"ו בשבט

עודכן לאחרונה: 24.1.2024 / 11:17

רגע לפני ט"ו בשבט, כשהתמיכה במוצרים ישראלים חזקה מתמיד, נרשמת עלייה חדה במכירות הפיצוחים בישראל. יצאנו לבדוק מה עומד מאחורי הנתונים ומה הכי אהוב על ישראלים

אילוסטרציה. ShutterStock
פירות מיובשים או פיצוחים: עליה בהיקף המכירות לקראת ט"ו בשבט/ShutterStock

בכל שנה לקראת ט"ו בשבט הישראלים פוקדים את רשתות המזון וקונים פירות יבשים, אגוזים ופיצוחים כנהוג בחג זה. השנה, כשהשיח אודות חיזוק מוצרים תוצרת הארץ ותמיכה בחקלאות ישראלית נמצא בשיאו - אין זה מפתיע שהנתונים מראים גם קפיצה משמעותית במכירות.

זוהר מצליח, מנהלת מותג קליית גת בליימן שליסל (קליית גת), מספרת כי חודש ינואר באופן מסורתי הינו חודש שיא במכירות הפיצוחים והפירות היבשים: "בינואר הזה אנו רואים עלייה של 40% בצריכת פירות יבשים וכ-20% בצריכת פיצוחים בהשוואה לחודש קודם.

מדובר בנתונים משמעותיים גם בהשוואה לשנים קודמות, המשקפים את העדפות הצרכנים בעת הזאת למזונות איכותיים, תוצרת הארץ, הכי ישראליים שיש".

קטגוריית הפיצוחים והפירות היבשים הארוזים בישראל מגלגלת מעל 400 מיליון ש"ח בשנה וממשיכה לצמוח; ב2023 הקטגוריה עלתה כספית ב- 3.4% לעומת השנה שקדמה לה ונתוני המכירות של המוצרים השונים משקפים את אותה מגמה.

"אנו רואים עליות משמעותיות בביקוש למגוון המוצרים שלנו" מספרת זוהר מקליית גת, "במיוחד רואים את זה בתערובות הפיצוחים, הקטגוריה עלתה השנה ביותר מ-50% וגם אצלנו נרשמה עלייה במכירות."

פיצוחים - עליה במכירות לקראת ט"ו בשבט. יח"צ,
פיצוחים - עליה במכירות לקראת ט"ו בשבט/יח"צ

איזה פיצוחים הישראלים הכי אוהבים?

"הישראלים ללא ספק הכי אוהבים לפצח גרעיני חמנייה" אומרת זוהר, "לפי נתוני קליית גת בשנה אחת נמכרות בישראל 1.2 מיליון אריזות של גרעיני חמנייה והוא לחלוטין המוצר שמוביל את הקטגוריה. במקום השני ניצב הפיסטוק ואחריו אגוז הקשיו. מוצרים נוספים שהישראלים אוהבים במיוחד הם אגוזי מלך ושקדים".

"במסורת החגיגית של ט"ו בשבט, שהשנה לובשת צבע קצת אחר, מרגש לראות את הישראלים בוחרים בקביעות והשנה אפילו יותר בפיצוחים תוצרת הארץ" מסכמת זוהר.

"אנחנו בקליית גת נמשיך לעבוד על מנת להביא תוצרת ישראלית איכותית לכל בית בישראל עם מגוון רחב של פיצוחים ופירות יבשים איכותיים, טריים וטעימים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פירות יבשים. ShutterStock
טרי או מיובש? היתרונות והחסרונות שבאכילת פירות מיובשים/ShutterStock

טרי או מיובש?

המסורת של החג כוללת אכילת מבחר פירות בדגש על פירות שבעת המינים. רובנו נוהגים לאכול מבחר של פירות יבשים ואגוזים למיניהם לא רק בט"ו בשבט, אלא גם לאורך השנה כולה. שאלנו דיאטנית, מה קורה לפירות שאנחנו צורכים בתהליך הייבוש ובכלל, מה הגוף שלנו יעדיף לקבל, טרי או מיובש?

צללנו עם אפרת בן שץ פורשיאן, דיאטנית קלינית, R.D, B.Sc, בחלי ממן, מייסדת רשת המתמחה באורח חיים בריא עמוק אל נבכי התזונה הבריאה.

"שיטת הייבוש המסורתית שנעשתה בעבר על פירות, הייתה ייבוש טבעי בשמש ללא תוספות של חומרים משמרים. כיום, מייבשים בשיטות תעשייתיות, בהן משתמשים בסולפיטים כמו דו תחמוצת הגופרית (E-220) שמאריכים את חיי המדף של הפירות, מה שמאפשר ליהנות מהפירות היבשים גם בעונה שהפירות הטריים אינם זמינים. בנוסף, הם נותנים לפירות היבשים צבע חזק ובוהק יותר", אומרת בן שץ פורשיאן.

שאלנו מה נוכל לעשות כדי ליהנות מהם ללא חשיפה לחומרים מזיקים? "מומלץ לשטוף את הפירות היבשים לפני אכילתם ואף להרתיחם על מנת לסלק את הסולפיטים. ישנם אנשים אשר יכולים להיות רגישים לחומרים אלה, כמו למשל חולי אסטמה או בעלי רגישות במערכת הנשימה והם גם עלולים לגרום לכאבי בטן ופריחה. פירות יבשים שאינם מכילים סולפיט לרוב יהיו בעלי צבע כהה ונפחם קטן, ממש כמו שמתקבל מייבוש בשמש ורצוי לאכול מהם".

על השאלה אילו ויטמנים נשארים בפרי המיובש לאחר התהליך ומה תהייה הצריכה הקלורית עם אכילתו היא עונה: "במהלך תהליך הייבוש, מוציאים את רוב תכולת הנוזלים מהפירות והם מצטמקים. בשיטה זו, עולה ריכוז הפחמימות, הסיבים התזונתיים, החלבונים והשומנים בפירות. גם ריכוזם של חלק מהויטמינים עולה, אך ויטמין C למשל נהרס כולו בתהליך הייבוש. כמו כן, ישנם פירות יבשים אשר בזמן תהליך הייבוש, מוסיפים להם סוכר, מה שמעלה עוד יותר ערכם הקלורי.

בעקבות הוצאת הנוזלים וייבוש הפרי ב- 100 גרם של פרי יבש יש כ- 250 קלוריות בממוצע. זוהי כמות הגדולה בערך פי 5 מאשר ב- 100 גרם של פרי טרי מאותו הסוג. 2 משמשים יבשים זהים בתכולת הקלוריות שיש בהם כמו 2 משמשים טריים אך נפחם קטן יותר ולכן יש נטייה לאכול מהפירות היבשים כמות גדולה יותר לעומת פירות טריים".

פירות יבשים מסודרים בשורות לפי סוגים. ShutterStock
סולפיטים וערך קלורי גבוה - אז מה היתרונות?/ShutterStock

סולפיטים וערך קלורי גבוה - אז מה היתרונות?

על אף הנאמר, חשוב להבין: "למרות ערכם הקלורי הגבוה, לפירות היבשים ישנם יתרונות תזונתיים. הם מכילים כמות גדולה של סיבים תזונתיים, אשר תורמים לתחושת שובע ולתהליך עיכול תקין. זו הסיבה שהם יכולים לעזור במקרים של עצירות. כמו כן, הם עשירים בויטמינים מקבוצת B, ויטמין A ובמינרלים שונים כמו סידן, ברזל, אשלגן, מגנזיום, זרחן ובנוגדי חמצון.

יתרון נוסף לפירות מיובשים הוא שבשל הייבוש נוח לקחת אותם כאשר יוצאים מהבית לפעילות ספורט או ליום לימודים ארוך. הסוכר שבפירות היבשים מעניק אנרגיה, הם לא מתקלקלים גם בטמפרטורה חמה וקלים לנשיאה.

כיום, ניתן למצוא מגוון רחב של פירות יבשים, החל ממה שכולנו מכירים כמו תמרים, צימוקים ושזיפים ועד פירות מיוחדים יותר כמו אפרסמון, תותים, קיווי, מנגו, פסיפלורה, ליצ'י ועוד", היא מסכמת.

בנימה זו, אם כבר צריכת גבוהה של קלוריות וחשיפה לסולפיטים, לפחות תשתדלו לקנות פירות יבשים (וגם טריים) אשר גדלים בישראל, על מנת לעודד את החקלאות המקומית שלנו, ולשלבם בתפריט היומי שלנו בהנאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully