וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמצומים במערכת המשפט: יבוטלו הרכבים של 3 שופטים במחוזי

בן-ציון ציטרין

19.3.2003 / 7:30

שופט יחיד ידון מעתה בעבירות חמורות שעונשן יותר מ-10 שנות מאסר; מדובר בהוראת שעה למשך שלוש שנים



משרד האוצר מציע במסגרת התוכנית הכלכלית לבטל הרכבים של שלושה שופטים בבתי המשפט המחוזיים. הרכבים אלה דנים בתיקים של עבירות חמורות, שעונשי המאסר עליהן עשר שנות מאסר לפחות. על פי ההצעה שהועלתה בתיאום עם נשיא בית המשפט העליון והנהלת בתי המשפט, יתוקן חוק בתי המשפט כך שתיקים אלה יידונו בפני דן יחיד. מדובר בהוראת שעה למשך שלוש שנים.



בדברי ההסבר להצעה נכתב כי התיקון יאפשר לפנות 5,000 ימי שיפוט במונחים שנתיים לתיקים אחרים בבתי המשפט המחוזיים על פי העומס, בעיקר לתיקים בתחום האכיפה הכלכלית. כיום, מציינת ההצעה, מוטל עומס רב על הרכבים של שלושה שופטים בבתי המשפט המחוזיים.



זאת, בין היתר בשל הצורך לדון בהרכב זה בעבירות של אלימות במשפחה וסחר בבני אדם, לאחר שבאחרונה הועלה רף הענישה על עבירות אלה לעשר שנים ויותר. לכן מוצע לתקן את חוק בתי המשפט באופן שיבטל את הצורך בהרכב של שלושה שופטים ויקבע שופט יחיד לדון בעבירות הבאות: סחר בבני אדם לעיסוק בזנות, ניצול קטינים לזנות, אינוס, מעשה סדום ומעשה מגונה.



בתגובה אמר ראש לשכת עורכי הדין, ד"ר שלמה כהן: "זו הצעה חמורה המבטאת זלזול בהליכים שיפוטיים ובתוצאותיהם. מדובר בתיקים של עבירות חמורות שלגביהן קובע הדין עונשי מאסר כבדים.



"מערכת המשפט היא מערכת אנושית. אנשים - גם שופטים - טועים. לפני ששולחים אדם לעונש מאסר ממושך, יש לעשות כל מאמץ כדי להקטין את סכנת הטעות. הדרך האפקטיווית ביותר היא באמצעות הכרעה של שלושה שופטים.



"העברת ההכרעה לידיו של שופט אחד תהיה נסיגה חמורה בתפקוד המערכת, תגדיל את שיעור הטעויות ותפגע בזכויות היסוד של נאשמים. כשמדובר בזכויות יסוד, שיקולי היעילות אינם חזות הכל. לשכת עורכי הדין תתנגד באופן נמרץ ביותר להצעה מסוכנת זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully