וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה למבקר המדינה: "חשש למחסור במזון בעת חירום"

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 14:44

איגוד תעשיות המזון פנה למבקר המדינה וביקש ממנו לבחון את ייצור ואספקת המזון בחירום: "כשל מערכתי במוכנות, לא בוצעה כל התאמה במלאי החירום"

הפיקוח על מחירי המזון/דוברות מבקר המדינה

איגוד תעשיות המזון פנה למבקר המדינה מתניהו אנגלמן, וביקש ממנו לפתוח בבדיקה באשר ליכולתה של המדינה להבטיח המשך ייצור ואספקת מזון מקומי בשעת חירום.

לפי פניית מנהל איגוד תעשיות המזון, אביב חצבני, וביקש ממנו לפתוח בבדיקה אשר תבחן את הנושא ותוביל ליצירת מדיניות ברורה.

בפניית האיגוד הובאו דוגמאות לכשלים מערכתיים בתחום ביטחון המזון בהיבט האזרחי, הביטחוני והכלכלי, וצוין כי בישראל קיים "כשל מערכתי במוכנות לתרחישי חירום שונים ולהבטחת בטחון המזון ורציפות אספקת מוצרי המזון. כך לדוגמא, לא בוצעה כל התאמה בהיקפי מלאי החירום לחומרי הגלם לתעשיית המזון".

בתחום האזרחי, תוכניות פינוי האזרחים בקווי העימות לא שיקללו את צרכי המשך ייצור המזון בחקלאות ובתעשייה הממוקמות באותם האזורים, זאת תוך פינויים לאזורים גיאוגרפיים מרוחקים. בתחום הביטחוני לא נשקלה הסתירה בין גיוסם של עובדים קריטיים בתעשייה למילואים לפרק זמן ממושך מחד, וכן לא נשקלה השפעת גיוס המשאבים הפיסיים (דוגמת משאיות) על שרשראות ההפצה.

בתחום הכלכלי, הסתמכה תעשיית המזון הישראלית על אלפי עובדים פלסטינים כאשר לא נקבעה כל מדיניות סדורה באשר לאיסור כניסתם מחד, וכן בחלוף על שלושה חודשים לא נקבעה כל מדיניות לטווח המיידי, הבינוני והארוך באשר לצורך האקוטי בחלופה.

מדפים ריקים בסופר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מדפים ריקים בסופר. "כ-72% מהמזון הארוז בישראל הינו בייצור ישראלי מקומי"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בארגון מתריעים כי "בשני העשורים האחרונים מתמודדת תעשיית המזון עם העדפת ייבוא, זאת תוך כשל מערכתי במוכנות לתרחישי חירום שונים ולהבטחת ביטחון המזון ורציפות אספקת מוצרי המזון. מדינת ישראל היא מדינה אי, מוקפת אויבים, אשר אינה יכולה להישען על ייבוא מזון בהיקפים משמעותיים בעתות חירום ממושכות", בין היתר בשל הסכנה לסגירת נמלים ועצירת הגעת אוניות המספקות סחורה מחו"ל.

"כיום כ-72% מהמזון הארוז בישראל הינו בייצור ישראלי מקומי, דבר המאפשר לתעשיית המזון המקומית להתמודד כמעט עם אתגר תפעולי להבטחת רציפות אספקת מוצרי המזון. ככל שהיקף היבוא המזון היה עומד בשיעור של 50%, הדבר עלול להביא לסגירת מפעלי מזון מקומיים וצמצום תפוקתם, תוך סיכון ממשי לביטחון המזון בישראל וליכולתנו להבטיח את צרכי המשק בשעת חירום. לפיכך, בכלל התחומים, על מדינת ישראל להגדיר יעד אסטרטגי ארוך טווח לשמירה ופיתוח יכולות ייצור עצמאיות של מזון בהיקף של 75% לפחות".

מנהל איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים, אביב חצבני, אמר כי "אל לנו להמשיך עם תרבות ה'סמוך'. על הממשלה לקבוע אסטרטגיה ומדיניות סדורה ונהירה בתחום ביטחון המזון. יש לבחון בהקדם את היערכותה ומוכנותה של מדינת ישראל להבטיח את ביטחון המזון לתושביה בשעת חירום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully