וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החרגת הסיגריות האלקטרוניות ממס מפקירה את בני הנוער"

עודכן לאחרונה: 28.1.2024 / 15:33

כ-15 ארגוני בריאות דורשים משר האוצר שלא להחריג את הסיגריות האלקטרוניות מתכנית המס החדשה על מוצרי עישון: "הפקרה של בני הנוער"

פרופסור עובדי דגן, מנהל יחידת טיפול נמרץ לב במרכז שניידר לרפואת ילדים, על מידן קלר שמת לאחר שהשתמש בסיגריה אלקטרונית, 15 באפריל 2023/דוברות בית החולים שניידר
סיגריה אלקטרונית - 13 מאי 2019. ShutterStock
מגפת העישון בקרב בני הנוער בישראל, סיגריה אלקטרונית מחוץ לתכנית המס של משרד האוצר/ShutterStock

כ-15 ארגוני בריאות ואיגודי רופאים העבירו מכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', בקריאה שלא להחריג את הסיגריות האלקטרוניות מתכנית המס החדשה על מוצרי עישון: "הימנעותך מהעלאת המס על הסיגריות האלקטרוניות מפקירה את בני הנוער".

פניית ארגוני המאבק בעישון ואיגודי הרופאים של ההסתדרות הרפואית באה על רקע תכנית מס חדשה על מוצרי עישון, שפרסם לאחרונה משרד האוצר להערות הציבור בעקבות הקיצוץ בתקציב המדינה בשל עלויות מלחמת "חרבות ברזל".

תכנית המס החדשה על מוצרי עישון, כוללת כוונה להעלות את מס הקנייה על סיגריות וטבק וכוונה לבטל את הפטור הקיים ממס קנייה על הכנסת מוצרי עישון שונים לישראל. עם זאת, התכנית נמנעת מהעלאה של המס על הסיגריות האלקטרוניות וסעיפים בנושא הורדו ברגע האחרון בהוראת שר האוצר טרם פרסומם לציבור.

כתגובה לכך, פנו ארגוני הבריאות לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בקריאה להעלות את המס על הסיגריות האלקטרוניות, כך שיעמוד בגובה דומה למס העדכני המוטל על טבק לגלגול ועל סיגריות רגילות. הם מבקשים שלא להחריג את הסיגריות האלקטרוניות מתכנית המס החדשה בטענה שהחרגתם תהפוך את הסיגריות האלקטרוניות למוצר עישון זול ממוצרים אחרים, ובכך תחמיר משמעותית את מגפת העישון בקרב ילדים ובני הנוער, תוך פגיעה קשה בבריאותם.

למה את עושה את זה לעצמך? רוסלנה רודינה והאגודה למלחמה בסרטן בקמפיין הסברה לסיגריה אלקטרונית

מגפת העישון בקרב בני הנוער בישראל

הכותבים מתריעים בפני שר האוצר כי "בשנים האחרונות משתוללת ברחבי העולם מגפת עישון בקרב בני נוער. בישראל הביאה מגפה זו בשיאה למותו הטרגי של מידן קלר ז"ל, נער בן 16 שאושפז לאחר שריאותיו קרסו כתוצאה מעישון סיגריה אלקטרונית.

סקר שערך משרד הבריאות הראה כי יותר מ-25% מבני הנוער התנסו בסיגריה אלקטרונית, כשלאחוז ניכר מתוכם מדובר בהתנסות הראשונה במוצר עישון כלשהוא. בקרב בני נוער מראים על עלייה בשיעור ההתנסות בסיגריה אלקטרונית מ- 23.1% בשנת 2020 ל- 32.5% בשנת 2022.

בנוסף, גיל ההתנסות בסיגריות אלקטרוניות ירד ב- 2023 ל- 10 ו-11 וזינוק של למעלה מפי שתיים נרשם גם בשיעור העישון היומי בקרב בני 15-17: מ- 4.7% ב- 2019 ל- 9.8% - 2022".

"מתוך הבנה שמיסוי מוצרי עישון הוכח ככלי היעיל ביותר לצמצום מספר המעשנים", *כותבים הארגונים לשר האוצר עם העתק לשר הבריאות - אוריאל בוסו, יו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בסמים ואלכוהול - בועז ביסמוט, יו"ר הוועדה לזכויות הילד - אלי דלל, יו"ר וועדת הבריאות - יונתן מישרקי, חבר ועדת הבריאות והוועדה לזכויות הילד - אושר שקלים, "ומתוך חובה עמוקה לשמירה על בריאות דור העתיד, אסור להחריג סיגריות אלקטרוניות ממהלך של העלאת מיסוי על כלל מוצרי העישון".

אילוסטרציה - סיגריות אלקטרוניות בטעמים. באדיבות האגודה למלחמה בסרטן,
"תכנית המס על מוצרי עישון מפקידה את בני הנוער". אילוסטרציה, באדיבות האגודה למלחמה בסרטן/באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

דורשים תיקון בהתאמה

הארגונים הפונים כוללים את האגודה למלחמה בסרטן, המיזם למיגור העישון, החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון, איגוד רופאי בריאות הציבור, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, פורום בריאות הציבור, איגוד רופאי הריאות, איגוד רופאי המשפחה והחוג לרפואת אורחות חיים באיגוד רופאי המשפחה, עמותת מדעת, בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת תל אביב, רשת ערים בריאות, המועצה הישראלית למניעת עישון, האיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות והחוג לסיעוד במכללה האקדמית עמק יזרעאל.

הארגונים דורשים לתקן בהתאמה את הצווים ביחס למס על הסיגריות האלקטרוניות, ובכך להבטיח את בריאותם של כלל הציבור בישראל, ובדגש על בריאות הילדים והנוער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully