וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוברים את הקרח: הארגון שמחבר את הקהילה הישראלית בחו"ל

למהגרים הישראלים של 2024 יש דרכים חדשות להיות ביחד. הכירו את ICE, ארגון ללא מטרת רווח, הפועל בשנים האחרונות ליצירת "מרחב קהילתי" עבור הקהילה הישראלית המקומית, המבוסס על התרבות הישראלית והמסורת היהודית

ארגון ICE בברלין. יחצ,
ארגון ICE בברלין/יחצ

צוזאמן, חונטוס, מאזי - למהגרים הישראלים של 2024 יש דרכים חדשות להיות ביחד. לא רק "בית חב"ד" או "הבית הישראלי" של משרד העלייה והקליטה שפועל לצד שגרירויות ישראל בחו"ל ונועד למי שהחליטו לחזור לישראל.

‏ICE, ארגון ללא מטרת רווח, פועל בשנים האחרונות ליצירת "מרחב קהילתי" עבור הקהילה הישראלית המקומית, המבוסס על התרבות הישראלית והמסורת היהודית. ערכי הארגון מבוססים על שותפות, העשרה, תמיכה הדדית וחיזוק הזהות המשותפת של הקהילה. הפעילויות מיועדות ומותאמות לקבוצות הגיל השונות: משפחות וילדים, צעירים, סטודנטים ומבוגרים. בניגוד לאופציות האחרות זה לא סידור למטיילים ישראלים אלא לתושבים של קבע ולא מסמנים כיעד את השיבה לישראל, למרות שהישראלים האלה מגדירים עצמם יהודים וציונים ממש כמו יהודי התפוצות שלא נולדו בישראל. הקהילות היהודיות המקומיות דתיות מדי עבורם. "אצלנו נכנסים ומתקבלים בברכה כולם, גם היהודי עם אשתו הנוצריה, גם סטרייטים וגם הומואים, צעירים ומבוגרים, נשואים ורווקים. כולם עם בני משפחתם הם חלק מהקהילה", מדגישים בארגון, "הם מאד מחוברים לישראל ולישראליות שלהם ולא מעט בין חיילי המילואים שבהם זינקו על טיסה ראשונה לארץ כשפרצה המלחמה. קהל היעד הוא בעיקר מי שבארגון מכנים "מהגרים ישראלים". חלקם לגמרי עקרו את עצמם מישראל, חלקם נוודים דיגיטליים או מי שנעים על הקו רגל פה רגל שם. יש בקהל גם מי שנמצאים בשליחות באירופה. איכשהו, מסתבר שרבים מהם רוצים קשר זה עם זה, וגם עם מדינת ישראל, ויש להם אינטרסים משותפים, כמו למשל בהתמודדות עם האנטישמיות הגואה בעולם בכלל ובאירופה בפרט, נושאו של כנס שהארגון יזם עם תנועת CAM בסוף השבוע בברלין, לציון יום השואה הבינלאומי. הגיעו 80 נציגים מ-20 ערים ראשיות ב-12 מדינות באירופה.

תהילה דרמון. יואב איתיאל
תהילה דרמון/יואב איתיאל

הכל התחיל לפני פחות משבע שנים כיוזמה פרטית של בני זוג ישראלים שחזרו מהודו. בערב חורפי אחד של מרץ 2017, השניים, תהילה ונתנאל דרמון, ישבו בסלון שלהם עם חברים שהגיעו לארוחת ערב של מכרים, נטולת אג'נדות. האורחים, היו כמה צעירים שפגשו במהלך שליחותם בת חצי השנה בהודו ב-2013, במסגרתה הקימו בית למטיילים ישראלים בגואה.

במהלך ארוחת הערב, כצפוי, הם ערגו על זכרונות מאותה תקופה בלתי נשכחת בביוגרפיה שלהם, העלו חוויות שלהם מהודו ובין היתר, לדבריהם, "נזכרנו כיצד תחושת החיבור וההתמקדות במשותף ביניהם ויצרו את היסודות לקשר טוב ועמוק, גם שנים לאחר שנפגשו". האורחים שלהם הסבירו את הכוח שיש למקום, כפי שהיה להם בהודו, ליצור קרקע כזו, בעיקר כשהחברה שלנו מפוצלת בכל העולם, ובדרך כלל, אנשים מתמקדים בהבדל בין הדעות, אמונה והשקפה הפוליטית בה כל אחד מחזיק. הם, כפי שעוד יסתבר, דוגלים מאד דווקא ב"ביחד" גם אם קהל היעד שלהם בחר לעשות את היומיום שלו לחוד, בחו"ל.

ארוחת ערב הזו עוררה בבני הזוג דרמון את הרצון לצאת שוב לשליחות במדינה זרה כדי ליצור מרחב בו יוכלו כל הישראלים להיפגש ללא הבדל גזע, דתם, מגדר, השקפה פוליטית וכו'. מקום בו הישראלי המקומי והקהילה יכולים להתחבר ולהקשיב אחד לשני, להיות עם ישראלים אחרים ששונים מהם, ולמצוא את הדברים המשותפים שהופכים אותם לקהילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ארגון ICE בגרמניה. רות צונץ,
למען הביחד. ICE/רות צונץ

תהילה ונתנאל דרמון החליטן לעבור לברלין , אחת הערים הפופולריות אצל ישראלים יורדים ומתוך השקפה שהקמת מרחב המציע פעילויות, אירועים ועוד בעברית והמקבל את פני כולם, תאחד את הקבוצות השונות בקהילה ותיצור חיים קהילתיים בריאים המבוססים על הזהות והתרבות המשותפת.

חמישה חדשים אחרי אותה ארוחת ערב בלתי נשכחת, באוגוסט 2017, לאחר שקיבלה תמיכה מהקהילה היהודית "לאודר ישורון", הגיעה משפחת דרמון לברלין. המשפחה החלה להזמין חברים מהקהילה הישראלית לארוחות שישי תחת השם "צוזאמן" ("Zusammen") שפירושו 'ביחד' בגרמנית. במהרה הפכו ארוחות הערב הללו למרחב לפגישות ולהיכרות זו עם זו עבור הקהילה.

"בתוך כחצי שנה כ-50 אנשים הגיעו כבר מדי שבוע לארוחות השישי שלנו", הם מספרים, "ככל שחלף הזמן, צוזאמן החלה להציע יותר אירועים ופעילויות; אירועי תרבות ומוזיקה, הרצאות וסדנאות בנושאים שונים, אירועי חגים לכל הגילאים ועוד. אנו שואפים בפעילותנו ליצור גשר בין הקהילה הישראלית לקהילה היהודית המקומית מתוך ראייה כוללת שישראלים הם חלק מהקהילה היהודית ומעתידה. אנו מאמינים שבאמצעות מתן מענה מסור לישראלים שיצמצם הבדלי תרבות ויסיר חסמים קיימים, יתחיל תהליך טבעי של חיבור בין הקהילות".

לאחר שלוש שנות פעילות, צוזאמן התרחבה כבר משמעותית ושתי אבני דרך נוספות בהתפתחותו הגיעו עם פתיחת מרכז "Zusammen Center" והפיכת הארגון למלכ"ר, עם הקמת ICE - Israeli Community Europe E.V. תהילה ונתנאל דרמון מתגוררים היום בלונדון עם ארבעת ילדיהם. הארגון נתמך היום על ידי הארגונים הישראליים והיהודים הלאומיים קרי ההסתדרות הציונית העולמית, הסוכנות היהודית, קרן היסוד ושותף עיקרי בדמות יוזמת "מוזאיק יונייטד" של משרד התפוצות. יש תומכים גם מקרב קרנות פרטיות והקהילה המקומית, קרנות ממשלתיות, עיריות מקומיות, אנשי עסקים מקומיים וכו'.

השמועה עברה בין ישראלים באירופה ובמהלך שנת 2021, התקבלו בארגון פניות מישראלים בוינה בבקשה להקים עבורם מרכז Zusammen. בעקבותיהם החל הארגון בתהליך מחקר, בחינה ופיתוח ובראש השנה 2022 נחנך מרכז הפעילות באוסטריה, להלן צוזאמן וינה.

תהילה ונתנאל דרמון. יחצ,
עבודת קודש. תהילה ונתנאל דרמון/יחצ

"שנת 2022 הייתה גם שנה משמעותית עבור הארגון במהלכה קיבלנו מספר רב של פניות מקהילות יהודיות וישראליות באירופה לבוא ולהקים מרכזי ICE בערים שלהם. לאורם ערכנו מחקר צרכים מקיף בקרב הישראלים באירופה והתחלנו לבנות תכנית מתאימה לכל עיר וקהילה", משחזרים בני הזוג.

"אתונה, יוון, נבחרה להיות היעד השלישי אליו ובעבודה ראשונה מסוגה יחד עם הקהילה היהודית באתונה, הרואה בישראלים חלק מהקהילה, בנינו מענה מותאם וייחודי לקהילה הישראלית. בערב שבועות 2022 חנכנו את מרכז הפעילות שלנו מאזי (ביוונית 'ביחד', איך לא) אתונה".

בינואר 2023 חנך הארגון את המרכז הראשון שלו בספרד, חונטוס ברצלונה ובדצמבר 2023 נוסף למשפחת ICE המרכז השני שלנו בגרמניה צוזאמן פרנקפורט אשר נפתח בשיתוף פעולה עם הקהילה היהודית המקומית.

ארגון ICE Israeli Community Europe  הינו ארגון ללא מטרות רווח שנוסד בכדי לתת מענה לקהילות המהגרים הישראליות ברחבי אירופה. הארגון פועל לפיתוח מרכזי פעילות בערים שונות באירופה בהן קהילה גדולה של מהגרים ישראלים שאין לה מענה מדויק לצרכי הקהילה המרובים.

חזון הארגון הוא כי מרכזי הפעילות ישמשו בית לחברי וחברות הקהילה, ייענו לצרכיהם השונים והייחודיים ויחזקו את הקשר שלהם לתרבות הישראלית ולמסורת היהודית. כלל מרכזי הפעילות מוקמים ומנוהלים בשיתוף הקהילה המקומית, כך שלכל מרכז האופי והייחוד שלו בהתאם לצרכיה של הקהילה והוא מהווה חממה ליוזמות קהילתיות שנוצרו מתוך הקהילה ולמענה.

נכון לעכשיו מטה הארגון ממוקם בברלין, גרמניה. בשנת 2023, מנהל הארגון מרכזי פעילות ב-4 מדינות: צוזאמן ברלין וצוזאמן פרנקפורט בגרמניה, צוזאמן וינה באוסטריה, חונטוס ברצלונה בקטלוניה ספרד ומאזי אתונה ביוון. בשנה הקרובה צפוי הארגון להרחיב את פעילותו לערים נוספות. כלל מרכזי הפעילות של הארגון פועלים בארבעה מישורים עיקריים של גיבוש קהילה; קיום אירועים וארוחות ערבי חג ע"פ לוח השנה היהודי והישראלי; ייזום והפקת אירועי תרבות בעברית, שימור השפה העברית והפעלת בית ספר לעברית וחוגי העשרה לילדים ונוער המתקיימים בעברית ומאבק באנטישמיות, כמו האירוע בסופ"ש האחרון.

  • עוד באותו נושא:
  • עמותות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully