וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת התרופות השגויות: מי יכול לתבוע?

עו"ד בנו גליקמן

31.1.2024 / 7:48

תקלת תוכנה גרמה לכך שכ-20 בתי חולים סיפקו למאושפזים תרופות לא נכונות. מי יכול לתבוע, באילו עילות ומה הסיכוי לקבל פיצוי? כל השאלות והתשובות

בווידאו: רוקחים חשודים שנתנו תרופות פגות תוקף לחולי סרטן/צילום: משטרת ישראל

כתוצאה מתקלה חמורה ב-20 בתי חולים בארץ, שורה ארוכה של חולים שמספרם עוד לא ידוע קיבלו תרופות שהיו מיועדות לחולים אחרים.

האם החולים שקיבלו תרופות לא נכונות יכולים לתבוע על רשלנות רפואית? מי יכול לתבוע, את מי תובעים, האם הסתרת המידע מהווה עבירה פלילית והאם בכלל כדאי להגיש תביעה ייצוגית בשם כל אותם חולים? כל השאלות והתשובות.

האם מדובר ברשלנות רפואית, מה הרשלנות כאן?
בוודאי שמקרה חמור שכזה הוא רשלנות רפואית - זו סטייה משמעותית מסטנדרט הטיפול הרפואי הסביר. טיפול תרופתי שגוי מהווה סכנת חיים, בוודאי שהודאה לציבור מועברת בחלוף עשרה ימים אחרי הגילוי ולא באופן מיידי, כפי שהיה מצופה מכל מוסד רפואי.

מי יכול לתבוע במקרה זה?
כל מי שנפגע וקיבל טיפול תרופתי שגוי שאינו מותאם לו באופן אישי. בתביעה שכזו ניתן גם לתבוע בהיעדר הוכחת נזק ממשי, אלא בגין עצם "ההרעלה" ומתן טיפול תרופתי לא נכון. אני מניח שרוב המטופלים לא נפגעו קשה ובאופן ממשי, יחד עם זאת, אני מאמין שניתן להגיש תביעה ייצוגית בשם כל אלו שנפגעה "האוטונומיה" שלהם על גופם ובריאותם.

מדובר ב-20 בתי חולים שונים: מי התרשל? כל בית חולים בפני עצמו, משרד הבריאות, יצרן תוכנת קמיליון?
הרוב המוחלט של בתי החולים בישראל הם של המדינה עצמה או קופת חולים כללית, כך שתובעים גופים אלו ולא את האחות או הרופא הספציפיים, בפרט שהם שלוחים של המוסדות הרפואיים. מעבר להם, במידת הצורך התביעה תוגש נגד כל בית חולים או מוסד רפואי באופן נפרד.

לגבי תוכנית קמיליון, אני כנפגע לא הייתי מתחיל להיכנס להיבטים הטכנולוגיים אלא מגיש את תביעתי מול המוסד הרפואי, ובמידת הצורך המוסד עצמו יגיש הודעת צד ג' נגד יצרן התוכנה.

מכיוון שהתקלה התגלתה רק בבתי חולים ממשלתיים ושל קופת חולים הכללית, ניתן לתבוע את קופ"ח כללית?
כמובן. קופת חולים כללית הינה אחד מנותני השרותים הרפואיים הגדולים בארץ.

עו"ד בנו גליקמן. טלי נחשון דג,
עו"ד גליקמן. "לא זוכר מחדל עצום בקנה מידה שכזה"/טלי נחשון דג

האם גם חולה שלא ניזוק מהתרופה של חולה אחר יכול לטעון לרשלנות ולקבל פיצוי? אם כן מה העילה?
העילה במקרה שכזה הינה "פגיעה באוטונומיה", אך בהיעדר נזק אמיתי, ובישראל הפיצוי הנזיקי יחסית נמוך לעולם המערבי, קשה לי לדמיין אלפי אנשים תובעים בלא הוכחת נזק אלא אם כן, יתגבשו לכדי תביעה ייצוגית.

האם יש כאן עניין לתביעה ייצוגית ועם כן נגד מי?
תביעה ייצוגית היא כנראה המפתח לתיקון העוול שנעשה לאלפי לקוחות, כך שכל אחד מהם יזכה בפיצוי יחסי וכקבוצה יש להם יותר סיכוי להביא לשינוי או הטבה משמעותית לכל המטופלים.

במקרה שכזה התביעה תוגש נגד כל המוסדות יחדיו, והם ישאו בפיצוי היחסי בהתאם לנתח השוק שלהם או כמות הנפגעים שלהם.

לפי הפרסומים, עם הגעת המטופל לבית החולים, כתוב בתיקו הרפואי את כל הכדורים שקיבל באשפוזו הקודם. אלא שכעת, בשל תקלה, בחלק מהתיקים הרפואיים - הופיע מידע שגוי ותרופות לא נכונות. האם היו תקלות דומות בעבר?
אני עוסק בתחום הרפואי כמעט 20 שנים, אני לא זוכר מחדל עצום בקנה מידה שכזה עם אפשרות להשפיע על כל כך הרבה אנשים. לצערי זה אחד החסרונות ובו זמנית היתרונות של טכנולוגיה - היא יכולה להשפיע לטובה על כמויות אדירות של בני אדם ולהפך.

הסתרת התקלה משך 10 ימים היא רשלנות או עבירה פלילית?
אני מאמין שגם וגם, בוודאי במקרים חמורים שייגרם נזק משמעותי ורציני למטופלים. עילות תביעה פליליות של נזק או מוות ברשלנות בהחלט אפשריות במקרה מסוג זה ונותר רק לקוות, שאף אחד לא נפגע ברמה שכזו.

הכותב מתמחה בתביעות רשלנות רפואית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully