וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל, שינוע ומוצרי צריכה: הצו שיקפיץ את יוקר המחיה

עודכן לאחרונה: 4.2.2024 / 9:17

טיוטת הצו להעלאת הבלו חושפת עליות מחירים של עד אלף אחוז במיסוי על הגז וסוגי הדלק השונים, שמשמשים את התעשייה הישראלית לייצור ושינוע. הדבר יביא לעליה חדה ביוקר המחיה בשנים הקרובות - החל מהתייקרות החשמל ועד לעליית מחירי המוצרים המפוקחים

בווידאו: הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנת 2024 15.01.2024/וידאו (עלה לשרת): עומר מירון / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ

הזדעזעתם מעליית המחירים החדה שנכנסת היום לתוקף? אתם עוד תתגעגעו אליה.

לידי וואלה! כסף הגיעה טיוטת צו שנכללת בתקציב 2024, ואמורה להגיע לאישור ועדת הכספים בקרוב, שמעלה את המיסוי על הבלו הכולל את מחירי הפחם, הגז הטבעי והדלק בשיעורים מטורפים שמתקרבים ל-1,000% בחלק מהמוצרים, מה שיגרור אחריו התייקרות של למעלה מ-8% במחירי החשמל, וגל עליות מחירים מוצרי המזון בכלל ומוצרי המזון בפיקוח בפרט.

בדברי ההסבר של הצו מנסים במשרד האוצר לתלות את עליית המחיר בהחלטת ממשלה משנת 2021, לצמצום פליטת הגזים המזהמים וגזי החממה, למרות שהכותרת אומרת במפורש שמדובר במיסוי של הבלו על הדלק, זאת אומרת בהטלת מס נוסף על אזרחי ישראל. באוצר מרגיעים שהמיסוי יעשה בהדרגה, כדי לאפשר תקופת הסתגלות, ויתמרץ התייעלות אנרגטית.

המס על הפחם יזנק מ-147 שקל לטון ב-2025 ל-515 שקל לטון ב-2030. הגז הטבעי יעלה מ-33 שקלים לטון ב-2025, ל-192 שקלים לטון ב-2030. המזוט 0.5% יעלה מ-92 שקל לטון ל-951 שקלים ב-2030, והגפ"מ מ-176 שקלים לטון ל-658 שקלים לטון.

עליות המחירים במשק. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
ההחלטה שתזניק את יוקר המחיה/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

אם זה לא מספיק, מתכננים באוצר לקדם בהקשר של הדלק את העלאת מסי הקניה, מכס, פטורים, ומסי קנייה על טובין, שתכניס, כך לפי הצפי, 224 מיליון שקלים בשנת 2025 ו-2.5 מיליארד שקלים ב-2030.

כאן המקום להסביר, שמיסוי דלקים גורר אחריו עליית מחיר רוחבית בכל המשק, שכן התעשיה, הקמעונאות, השירותים ומשקי הבית, מושתתים על אנרגיה וחשמל. עליית מחירי הפחם והגז, תביא אחריה עלייה במחיר החשמל, שנאמדת ב-8%. כשהחשמל מתייקר, הכל מתייקר. כולל מוצרי המזון בפיקוח, לחם, חלב, גבינה לבנה וביצים, מכיוון שהוא חלק מנוסחת החישוב של המחירים בפיקוח.

בנוסף, המדינה שמחייבת את המפעלים לעבור לגז טבעי, מתכוונת לייקר אותו בשיעורים עצומים, והתעשיינים יגלגלו את עליית מחירי האנרגיה היישר לכיסי הצרכנים,שיאלצו לשלם מחירים גבוהים יותר בסופר. זאת אומרת, שהממשלה שהבטיחה שלא תעלה מיסים ותילחם ביוקר המחייה, מתכוונת להטיל מיסים כבדים על האזרחים בדלת האחורית ולתדלק במו ידיה את יוקר המחיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כנס פסגת העסקים של קבוצת הג'רוזלם פוסט-מעריב 2022. מארק ישראל סלאם, לשכת העיתונות הממשלתית
רועי כהן. "החלטה הרסנית"/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ישראל סלאם

המהלך הזה, שייכנס לתוקף בשנה הבאה, מחשק את הממשלות הבאות, שיצטרכו להתמודד עם המוקש שמטמין להם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. המוקש הזה יתפוצץ לכולנו בפנים בעוד שלוש וארבע שנים, כשמחירי הפחם, הגז הטבעי והדלק, יהפכו לבלתי הגיוניים בעליל.

העלאות מיסים חסרות פרופורציה כאלה לא נראו בישראל הרבה מאוד זמן. בדרך הן מתונות, עד בלתי מורגשות, בין 1% ל-5%, ובטח שלא ב-1,000%. באוצר קיוו שהדבר יעבור מתחת לרדאר. אז במבה תעלה לכל אזרח עוד עשר אגורות, מי ירגיש? אבל כשגם הבמבה וגם המילקי, וגם החלב בפיקוח יעלו, יוקר המחיה יהפוך למפלצתי.

עו"ד רועי כהן נשיא להב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, אמר כי, "בלתי נתפס בעת הזו להביא להתייקרות בעלויות ייצור של המגזר העסקי , אנחנו משק שפועל בזמן מלחמה וסובל מירידה במחזורים כמעט בכל ענפי המשק, העלאת עלויות החשמל והדלק זה מתכון בטוח להעלאת יוקר המחיה לכלל אזרחי המדינה.

"ממשלת ישראל יכולה להפנות תקציבים אחרים כמו כספים קואליציוניים ומשרדי ממשלה מיותרים שמייצרים כפילויות ובירוקרטיה כדי למנוע את ההתייקרות הזו בעלויות הייצור לכלל המשק , זו החלטה הרסנית שחייבים להיאבק לבטלה בדיוני התקציב בכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully