וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכוננים לכל תרחיש בצל המלחמה: נערך תרגיל אזורי לטיפול בזיהום ים בשמן בחופי הרצליה

1.2.2024 / 13:46

כשלוש שנים אחרי אירועי "זפת בסערה" ועל רקע המלחמה נערך בחוף אכדיה תרגיל המדמה אירוע זיהום ים וחופים בנפט בהשתתפות עשרות אנשי צוות ומתנדבים

תרגיל לטיפול בזיהום ים. עמית ליבר,
תרגיל לטיפול בזיהום ים/עמית ליבר

תרגיל זיהום ים וחופים נערך היום (חמישי) בחוף אכדיה צפון בהרצליה, במטרה להיערך לקראת אירוע שפך שמן (נפט ונגזרותיו) העלול להתרחש על רקע מלחמת "חרבות ברזל" וגם בימות שגרה. התרגיל נערך בהובלת עיריית הרצליה, ובהשתתפות השרה להגנת הסביבה, היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, צוות ומתנדבי 'חירום ים' של עמותת "אקואושן", נציגי הרשויות השכנות מעיריית ת"א-יפו ומועצה אזורית חוף השרון, נציגי משרד הפנים וקב' 'שגרירי ים'; תלמידי כיתה ה' מבית הספר שמיר בהרצליה.

התרגיל דימה תרחיש של תאונה ימית מול חופי ישראל בה הייתה מעורבת מכלית של נפט גולמי, שאחד המכלים בה נפרץ וכמות של כ- 15 אלף טונות של נפט גולמי זרמה לים. מודל ממוחשב לחיזוי התפשטות הזיהום חזה את הגעתו של הכתם לחופי מרכז הארץ בשעות הבוקר, בעקבותיו הוכרז על אירוע זיהום ים וחופים ברמת החומרה הגבוהה ביותר - אירוע לאומי בדרגת Tier3.

תרגיל אזורי לטיפול בזיהום מי ים. עינת צוקרמן עמותת אקואושן,
תרגיל אזורי לטיפול בזיהום מי ים/עינת צוקרמן עמותת אקואושן

מנהל התרגיל הפעיל את תכנית החירום של עיריית הרצליה, בוצעה הפעלת מתנדבי חירום ים בהובלת עמותת "אקואושן", ומפקחי היחידה הימית במשרד להגנת הסביבה ליוו את הפעולות וביצעו הדגמה של ציוד שאיבה ייעודי.

נציגי הרשויות השכנות סייעו אף הם למערך התגובה וילדי פרויקט 'שגרירי ים' הגיעו במטרה ללמוד על הנושא ועל הנעשה בתרגיל באמצעות הדרכה מצוות אקואושן. כלל הפעילות בתרגיל צולמה לצורך הפקת סרטוני הדרכה ומערכי למידה, אשר ישמשו ללימוד והדרכת מתנדבים חדשים ורשויות חופיות במסגרת מיזם "הרשת הארצית של מתנדבי חירום ים".

לתרגיל הנוכחי חשיבות רבה להגברת ההיערכות והמוכנות לאירועים מסוג זה, הן במצבי שגרה ויתר על כן על רקע המלחמה, בה האיום על מתקני אנרגיה ותשתיות ימיות בים גובר. הפעילות הענפה בתרגיל כללה פריסה של יריעות שחורות על החוף המדמות כתמי נפט שנפלט מהים, הקמת חפ"ק, סגירת אזורים, הצבת שילוט, צוותי ניקוי בחוף, תפעול של ציוד לטיפול בזיהום בחוף, הסברה לתלמידים ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כרמית פוטון, הממונה על מחוז תל אביב באגף חופים במשרד הפנים תל אביב, ומשה פדלון, ראש עיריית הרצליה.. עינת צוקרמן, עמותת אקואושן,
כרמית פוטון, הממונה על מחוז תל אביב באגף חופים במשרד הפנים תל אביב, ומשה פדלון, ראש עיריית הרצליה./עינת צוקרמן, עמותת אקואושן

ב-17.2 יציינו שלוש שנים לפרוץ אחד האירועים האקולוגיים החמורים שידעה מדינת ישראל, מדובר כזכור באירוע "זפת בסערה", הזיהום הימי בזפת שנשטף אל חופי ישראל. במהלך התקרית נשטפה כמות משמעותית של נפט גולמי בצורת זפת אל עבר כ-170 ק"מ של חופי הים התיכון בישראל. בעקבות כך החלו פעולות תגובה לטיפול ולשיקום של החופים בהתאם לתוכנית הלאומית למוכנות ולתגובה לאירועי זיהום ים בשמן (התלמ"ת) בניהול מרכזי של היחידה הימית במשרד להגנת הסביבה, כאשר בחזית הפעולות היו הרשויות המקומיות החופיות, רשות הטבע והגנים, ובסיוע עמותות כמו אקואושן ומתנדבים רבים. מקורו של הזיהום היה בדליפה של כ- 100 טונות של נפט גולמי, ככל הנראה ממכלית נפט שחלפה באזור.

מי שהובילה מאז ועד היום את פעילות המתנדבים במאבק לצמצום הנזק לחופי מדינת ישראל, הינה עמותת "אקואושן", הפועלת להגנה ולשימור הסביבה הימית של ישראל, ומובילה את "הרשת הארצית של מתנדבי חירום ים", במיזם משותף עם המשרד להגנת הסביבה, אשר מטרתו לסייע בידי הרשויות החופיות בעת אירוע זיהום ים וחופים בשמן. הרשת מונה מאות מתנדבים מרחבי הארץ, אשר עברו הכשרה מיוחדת לנהל אירוע זיהום נפט ולעזור במניעת השפעותיו ההרסניות על הסביבה הימית והחופית, ואשר סייעה גם בגיוס והשמה של אלפי מתנדבים מקרב הציבור שהתגייסו לפעולות הניקוי באירוע זיהום הזפת ב-2021.

"הרשת הארצית של מתנדבי חירום ים" היא מיזם משותף לעמותת אקואושן והיחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, אשר משתלבת עם התוכנית הלאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים בשמן (התלמ"ת).

במרכז אריק רוזנבלום מנכ"ל אקואושן. עינת צוקרמן עמותת אקואושן,
במרכז אריק רוזנבלום מנכ"ל אקואושן/עינת צוקרמן עמותת אקואושן

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "הגברת ההיערכות לטיפול בזיהום ים וחופים בשמן הוכיחה בעבר שהכשרת הגורמים השונים מעלה את היכולת של ישראל לטפל באופן טוב יותר באירועים מסוג זה. לשם טיפול מיטבי נדרשים מיומנות ושיתופי פעולה בין השלטון המקומי למשרד להגנת הסביבה, עם הקהילה והחברה האזרחית. ננחה, נפקח ונלווה כל רשות חופית שתמשיך לתרגל ולהגביר את ההיערכות לאירועי זיהום ים בשמן."

יו"ר פורום רשויות החוף וראש עיריית הרצליה, משה פדלון: "המטרה שלנו היא לוודא שכל המערכות יהיו מתואמות ביניהן ומוכנות, הן מבחינת הציוד הנדרש, והן מבחינת ידע ותרגול בשטח. אסון הזפת שארע לפני כשלוש שנים הראה עד כמה חשובה היערכות נכונה כדי להתמודד באופן יעיל עם משברים לאומיים. זוהי משימה בקנה מידה לאומי ולכן חשוב שהמדינה תירתם לנושא. כשם שבפורום רשויות החוף כולנו נרתמים לעזור אחד לשני, אני קורא לממשלה לעזור ולסייע בעתות משבר."

אריק רוזנבלום, מנכ"ל עמותת אקואושן: "באירועי זיהום ים בשמן (נפט), רוב הזיהום מגיע לחופים, גם כאשר מופעלים כל האמצעים האפשריים לטיפול בזיהום בעודו בים. על כן ההיערכות מראש והמוכנות של הגופים האמונים על הטיפול בחופים המזוהמים, בעלי תכניות החירום, חשובות ביותר. רשויות חוף כמו עיריית הרצליה, אשר דואגות לתרגל את הנושא באופן סדיר ומקצועי, לעדכן את תכניות החירום המקומיות שלהן ולרענן את הציוד הייעודי לטיפול בזיהום חופיהן בנפט, יאפשרו להקטין את הפגיעה בתשתיות החופיות החשובות להן ולתושביהן ואף יסייעו להקטין את הפגיעה האקולוגית בבתי הגידול החופיים ובבעלי החיים המאכלסים אותם".

ד"ר מיכל שטרן, מנהלת הרשת הארצית של מתנדבי חירום ים בעמותת אקואושן: "לסיוע של מתנדבים באירועי זיהום ים וחופים בנפט יתרונות רבים - רוב אירועי הזיהום מתרחשים ללא התרעה (תאונות דליפה) ועל כן קיים קושי בגיוס מהיר של כוח אדם מקצועי, זמין וקרוב. סיוע של מתנדבים שכבר עברו הכשרות מאפשר השמה מיידית וגמישות בזמן ובמיקום העבודה. מתנדבים מביאים מגוון רחב של יכולות והם בעלי מוטיבציה גבוהה ואף יכולים לסייע ברישום והסברה למתנדבים נוספים מקרב הציבור, כפי שראינו שקרה באירוע זיהום החופים בזפת לפני 3 שנים. אנו מברכים את עיריית הרצליה שיזמה את התרגיל ועל ההזדמנות שניתנה לנו לתרגל את צוותי הפעולה של מתנדבי חירום ים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully