וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי הסנאט לבוש: אשר הסיוע לישראל

נתן גוטמן

19.3.2003 / 18:30

מנהיגי הדמוקרטים והרפובליקאים לנשיא: העבר את בקשת ישראל לערבויות ומענק כחלק מתקציב המלחמה



מאת נתן גוטמן (ואשינגטון) ושירות "הארץ"



בצעד נדיר של שיתוף פעולה פנו מנהיגי שתי הסיעות בסנאט האמריקאי, מנהיג הרוב הרפובליקאי ביל פריסט ומנהיג הדמוקרטים טום דאשל, בקריאה למתן סיוע מיוחד לישראל. כך פורסם בעיתון "ואשינטון פוסט". במכתב ששלחו דאשל ופריסט לנשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, ביקשו השניים לכלול את חבילת הסיוע הצבאי והאזרחי לישראל בהצעה לתקציב חירום למלחמה, שהבית הלבן מגבש כעת.



במכתב, שנכתב לפני כשבוע, כתבו דאשל ופריסט, כי הבטחת ביטחונה של ישראל נחוץ למימוש חזון המזרח התיכון הדמוקרטי והיציב ששירטט בוש. הם מתארים את הקשיים הצבאיים והכלכליים שמולם ניצבת ישראל, ומציינים שהמיתון בישראל מושפע במידה רבה מהאלימות והטרור נגדה, המאלצים אותה להקצות יותר מ-11% מהתוצר לביטחון - השיעור "הגבוה ביותר בקרב הדמוקרטיות". "ישנו חשש שהמשבר הכלכלי עלול לסכן את יתרונה האיכותי של ישראל בתחום הצבאי בעתיד. לא נוכל להרשות שיקרה דבר מעין זה", כותבים מנהיגי הסנאט לבוש. הם גם מציינים כי על המשק הישראלי לעבור רפורמות כדי לאפשר לו להשתקם.



מכתבים דומים שיגרו גם יו"ר בית הנבחרים הרפובליקאי דניס האסטרט, מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים ננסי פלוסי וכן קבוצה נוספת של חברי קונגרס בכירים הנחשבים לתומכים של ישראל. חתימתם של בכירים משתי המפלגות על מכתבי התמיכה בסיוע עשויה לקדם את אישור הבקשה כשתועבר לקונגרס. הבית הלבן עדיין לא הודיע רשמית מתי יגיש את בקשת הסיוע הנוסף לקונגרס ואם הבקשה אכן תכלול גם את הסיוע לישראל. עם זאת, כל הגורמים בוואשינגטון מעריכים כי הבקשה תועבר לקונגרס מיד אחרי פתיחת המערכה הצבאית וכי הנשיא יבקש לאשר אותה בהליך מזורז, כדי לממן את פעולת החיילים אשר נמצאים בחזית.



ישראל מבקשת שמונה מיליארד דולר בערבויות להלוואות, ועוד ארבעה מיליארד במענק. בישראל מעריכים שהממשל יסכים לתת את מלוא הערבויות, אך יגביל את הסיוע לכשני מיליארד דולר. גם אם יאושרו סעיפי הסיוע לישראל, העברת הכספים לא תהיה מיידית והממשל מתכוון לפרוס את מתן הסיוע וכן את הערבויות על פני כמה שנים.



הממשל עשוי לבקש מהקונגרס לאשר גם את בקשת ירדן לסיוע. ירדן ביקשה מיליארד דולר, כפיצוי על כך שהמלחמה לא תאפשר לה להמשיך ולייבא נפט מעיראק במחירים נמוכים ממחירי השוק. בקשות נוספות לסיוע מארה"ב, שעתידן ברור פחות, הן חבילת הסיוע למצרים, שביקשה סיוע של 2.2 מיליארד דולר וערבויות בסך מיליארד דולר, וחבילת הסיוע לטורקיה, שהותנתה בכך שזו תאפשר לארה"ב להשתמש בשטחה במלחמה, דבר שעדיין לא קרה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully