וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקת דוחף חקיקת בזק לעצירת עליות מחירים; סמוטריץ' מתנגד

עודכן לאחרונה: 2.2.2024 / 14:32

ברקת דורש לאשר ביום ראשון הקרוב בוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק שתאפשר הטלת קנסות למי שיעלה מחירים באופן משמעותי וחריג, אך סמוטריץ' מסרב לכך ומעכב את קידום החוק

חסימת רכבו של בצלאל סמוטריץ' בכניסה לערוץ 14/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

שר הכלכלה ניר ברקת מקדם חקיקת בזק שתמנע עליות מחירים בזמן המלחמה, זאת לאור רצף עליות המחירים המשמעותיות עליהן הודיעו חברות המזון הגדולות בישראל. לוואלה נודע כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מנסה לטרפד את ההצעה של ברקת ומעכב את העלאתה להצבעה בממשלה.

בסביבת ברקת אומרים כי מדובר בחוק הכרחי אל מול ה"חזירות" של חברות המזון הגדולות שמעלות מחירים תוך כדי מלחמה. עוד הוסיפו כי אין סיבה עניינית להעלות מחירים בתקופה זו בה מחירי התשומות לא התייקרו, מה שמחדד את הכשל בשוק ואת הצורך להתערבות שתמנע את עושק הציבור.

במכתב ששלח השר ברקת לנתניהו וסמוטריץ כתב: "עם פרוץ המלחמה ולאחר שנתגלו מקרים בהם עסקים מנצלים את נסיבות מצב החירום, הנחתי את גורמי המקצוע במשרדי לקדם הצעת חוק אשר תיתן לרשות להגנת הצרכן סמכות וכלי להתמודד עם ניצול מצוקת הצרכנים בעת מלחמה, והעלאת מחיר לא הוגנת.

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' בוועדה להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות בשוק מוצרי המזון. 3 בספטמבר 2023. נגה סלמה/לע"מ, עיבוד תמונה
ברקת וסמוטריץ'. שר הכלכלה נגד שר האוצר/עיבוד תמונה, נגה סלמה/לע"מ

בהתאם לכך ולאחר עבודת מטה מאומצת שכללה דיונים והסכמות עם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה הוכנה הצעת החוק שבנדון, אשר עיקריה הם לאפשר לממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, להוציא צו להפסקת הפרה לעוסק אשר מוכר שירות חיוני או מוצר אשר מחירו עולה באופן משמעותי וחריג על המחיר הממוצע של אותו מוצר או שירות, בשלושת החודשים הקודמים ליום הכרזת מצב החירום, כפי שנמכר אצל אותו העוסק.

"במקרה בו לא נמכר אותו מוצר או שירות אצל אותו עוסק קודם לכן, ייבחן המחיר ביחס למחירו הממוצע של המוצר או השירות בשלושת החודשים שקדמו להכרזה על מצב החירום, אצל עוסקים אחרים או ביחס למוצרים בעלי מאפיינים דומים אצלו ואצל אחרים.

"ככל שהעוסק לא יציית לצו המבקש את הפסקת ההפרה, ישנה סמכות לממונה להטיל עיצום כספי הניתן על הפרת צו ממונה".

עוד הוסיף ברקת כי האוצר הוא זה שמעכב על החוק החיוני ולמעשה כך נגרמה עליית המחירים האחרונה. "בסוף אוקטובר לאחר סיום מועד הערות הציבור על התזכיר, דרשתי להעלות את הצעת החוק לאישור וועדת השרים לענייני חקיקה. בשל התנגדות האוצר להצעת החוק, שר המשפטים לא היה מוכן להביאה לדיון והצבעה בוועדה. כל ניסיון לשיג ושיח איתם על מנת להסביר את החשיבות והדחיפות לקידום החוק בתקופה זו לא צלח.

"לצערי, בשל העובדה שלא ניתנה לנו הסמכות היו מקרים של עסקים אשר מנצלים את המצב ופוגעים באזרחים. יתרה מזאת, בתקופה האחרונה אנו עדים לעליות מחירים משמעותיות של מוצרים רבים, ועלינו מוטלת האחריות כממשלה לפעול בכל האמצעים שעומדים לרשותנו להתמודד עם יוקר המחייה, במסגרת זאת נדרש לקדם בדחיפות שורה של חוקים ובהם הצעת החוק האמורה", כתב ברקת וסיכם: "לאור האמור, אבקש להעלות ולאשר את הצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון הקרוב".

  • עוד באותו נושא:
  • ניר ברקת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully