וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום האישה הבינלאומי הוא הזדמנות לשינוי אמיץ ואמיתי

עודכן לאחרונה: 4.2.2024 / 9:37

טל פריבנר, שכבר 20 שנה מסייעת לארגונים בתחומי פיתוח מנהיגות אמיצה, שוויון מגדרי והעצמת נשים, נערכת ליום האישה בטור אישי וחגיגי

יום האישה הבינלאומי. ShutterStock
לטעמי יום האישה השנה קריטי יותר מתמיד/ShutterStock

טל פריבנר, שב-20 השנים האחרונות מלווה ארגונים בתחומי פיתוח מנהיגות אמיצה, שוויון מגדרי והעצמת נשים, בטור אישי לרגל יום האישה הבינלאומי.

יום האישה הבינלאומי מתקרב ואני נתקלת במנהלות משאבי אנוש אשר מתלבטות האם להזמין יום של איפור, טיפול יופי או סטיילינג כדי לפנק את נשות הארגון. לא שאני נגד ימי פינוק לנשים, נהפוך הוא, אך כשזה מקושר ליום האישה פעילויות מסוג זה רק מחזקות את הסטריאוטיפ במקום לשנותו.

במקור יום זה נועד כדי להביא למודעות את מאבקן ההיסטורי של נשים לשוויון זכויות ולציין את הישגיהן. אך בימים אלו, ימי מלחמה מטלטלים, אני מאמינה שראוי שיום האישה הבינלאומי יהווה הזדמנות להתבוננות ביקורתית במצב הנשים בחברה ובמקומות העבודה ויעודד פעולות ליצירת קידום שוויון מגדרי, אמיתי.

על פי מחקרים ובניגוד למגמה העולמית, פערי השכר בישראל רק צמחו בשנים האחרונות. על פי דוח ארגון מדינות ה-OECD שפורסם לפני כשנה, הפער בשכר בין נשים לגברים עומד על 30% וישראל מדורגת במקום השני מהסוף.

הפער המשמעותי הזה נשמר גם כאשר בוחנים את פערי השכר בתפקידי המנכ"לים בהיי-טק. ולזאת חשוב להוסיף את הנתון המקומם ש 3% בלבד מתפקידי ה-CEO מאוישות על ידי נשים.

משיחות עם מאות מנהלות ממגוון ארגונים בחודשים האחרונים - המלחמה רק החמירה ותחמיר את המגמה. עשרות אלפי נשות מילואימניקים ומילואימניקיות בעצמן קורסות תחת הנטל המשולש של דאגה לבן/ת הזוג, שמירה על התא המשפחתי ועמידה ביעדי הארגון שלא תמיד מבין את המצב ומצליח או משתדל להתגמש בהתאם.

לטעמי יום האישה השנה קריטי יותר מתמיד ומהווה קריאה לפעולה למנהלות.ים בחברות ובעסקים קטנים כגדולים לעשות את מקסימום המאמצים כדי לשנות את המציאות מעכשיו לטובת יצירת סביבת עבודה שוויונית והוגנת יותר לנשים.

אישה בחורה צעירה נרגעת. ShutterStock
בהרבה ארגונים הבעיה אינה בגיוס נשים – אלא בקידומן לתפקיד ניהולי/ShutterStock

5 דרכים ליצירת סביבת עבודה שוויונית

1. תוכניות מנטורינג לקידום נשים לעמדות ניהול

בהרבה ארגונים הבעיה אינה בגיוס נשים - אלא בקידומן לתפקיד ניהולי. כדי להתמודד עם אתגר זה אני ממליצה לייצר עבורן תוכניות מנטורינג שתעזורנה להן לשבור את תקרה הזכוכית. ההמלצה שלי היא לאתר נשים בעלות מוטיבציה ופוטנציאל ניהולי גבוה ולהצמיד להן מנטור/ית בכיר/ה שיכול/ה לסייע ולתמוך בהתפתחותן המקצועית. בנוסף אני ממליצה לערוך סדנאות והכשרות בנושאי ניהול ומנהיגות ייעודיות לנשים - כדי לתת להן כלים פרקטים לניהול הקריירה בארגון. המלצה נוספת שלי היא לאפשר להן ליווי מקצועי של יועצ/ת ארגונית פנימית או חיצונית שיעזרו להן עם אתגרים מקצועיים.

2. גמישות בשעות עבודה

כדי לאפשר גמישות בשעות עבודה בעיקר לאימהות, אבל לא רק, ניתן לממש מספר אופציות כגון עבודה חלקית מהבית, שבוע עבודה מקוצר 4 ימים במקום 5, גמישות בשעות ההתחלה או סוף היום בעיקר לאימהות לילדים קטנים ואפשרות לחופשה מרוכזת בת שבועיים-שלושה במקום ימי חופשה בודדים. חשוב להגדיר מדיניות ברורה לגבי אפשרויות אלה ותנאי הזכאות להן, תוך מתן גמישות מרבית שתענה לצורכי ההורים ושאר העובדים על מחוייבותיהם (טיפול בהורים, התמודדות עם משברי התקופה הרבים ועוד צרכים חדשים שמתגברים בימים אלו).

3. בדיקה תיקון פערי שכר מגדריים

על מנת לתקן פערי שכר מגדריים, מומלץ לבצע אחת לשנה ניתוח שכר מקיף בחלוקה מגדרית והבנה האם קיימים אצלכם פערי שכר בין גברים לנשים. יש לבדוק את שכר העובדים בעלי תפקידים זהים, ותק וניסיון דומים ולאתר פערים מגדריים בלתי מוצדקים. במידת הצורך, על הארגון לפעול לתיקון הפערים בצורה מובנית. כמו כן, מומלץ להגדיר מדיניות שכר שקופה ושוויונית עם טווחי שכר ברורים לכל תפקיד ותפקיד.

4. עידוד נשים להגיש מועמדות לתפקידים בכירים

נשים רואות עצמן פחות ראויות מגברים כשמדובר בהגשת מועמדות לתפקידים הבכירים. כדי לעודד יותר נשים להגיש מועמדות לתפקידי ניהול, חשוב לחפש באופן אקטיבי אחר מועמדות פוטנציאליות ולפנות אליהן בצורה יזומה. כמו כן, מומלץ לקיים שיח ברור לגבי דרישות התפקיד ושקיפות לגבי תהליך המיון וסדנאות הכנה לראיונות. כמובן שמומלץ ללוות את המועמדות בכל שלבי התהליך כדי לסייע להן להתכונן. ולבסוף, יש להבטיח שתהליך הגיוס יהיה הוגן ושקוף עבור כל המועמדים והמועמדות בכל שלב.

5. שילוב נשים בתהליכי גיוס ומיון

אני ממליצה לשלב יותר נשים בתהליכי המיון והראיונות. בנוסף, חשוב שכל המראיינים יעברו הדרכה בנושא מניעת הטיות מגדריות בתהליך המיון. חשוב גם לשמור על שקיפות מלאה בקבלת ההחלטות ולבצע ניתוח מגדרי של תוצאות הגיוס לאורך זמן. ולבסוף, יש לתת משוב הוגן למועמדות שלא התקבלו כדי לעזור להן בתהליכים עתידיים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אישה מבוגרת יושבת במשרד ועובדת על המחשב. ShutterStock
עד שנגיע לשיווין המיוחל, יום האישה הבינלאומי צריך לשמש יום מחויבות מחודשת של ארגונים ומנהלים לקדם וליישם שוויון הזדמנויות ותנאים לנשים/ShutterStock

בסופו של דבר, רק כאשר נראה ייצוג שווה של נשים ב 50% מכלל העמדות - החל מדירקטוריון דרך ניהול בכיר ועד לזוטר יחד עם שיווין מלא בשכר - רק אז נוכל לומר שהשגנו שוויון מגדרי אמיתי. לא שניה לפני.

בימים אלו משתנות תפיסות רבות וראינו נשים רבות שסיפורי הגבורה ושהעשייה שלהן היו משמעותיות בזמן המלחמה. בעיני זוהי תקופה בה ההזדמנויות לייצר מציאות חדשה בעולם העבודה הן רבות ומצד שני חשוב להפנים שצפויה לנו עוד דרך ארוכה.

עד שנגיע לשיווין המיוחל, יום האישה הבינלאומי צריך לשמש יום מחויבות מחודשת של ארגונים ומנהלים לקדם וליישם שוויון הזדמנויות ותנאים לנשים - לא רק ביום אחד בשנה אלא בכל ימות השנה.

אז איך נכון לציין את יום האישה?

- להביא הרצאות של נשים מעוררות השראה
- לקיים סדנאות לחיזוק מיומנויות ניהול קריירה בעידן החדש
- לערוך פאנל של נשים מתוך הארגון שמספרות על מסלול הקריירה שלהן ומשתפות
טיפים להצלחה

מניסיוני, חשוב שהמפגשים לא יכללו נשים בלבד, אני ממליצה להזמין גם את הגברים לפעילויות יום האישה וזאת כדי לעודד שיח פתוח וכן על תפקידם בקידום שוויון.

רק שותפות של נשים וגברים תביא לשינוי אמיתי וזה יהיה לגמרי win win win, אז בואו נזיז עניינים, זה הזמן.

לפרטים נוספים על הרצאות וסדנאות מיוחדות ליום האישה>>

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully