וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 שנים לתוכנית חיסכון לכל ילד: פערים עצומים בין המסלולים והחברות

5.2.2024 / 8:17

המסלול בסיכון גבוה מוביל עם תשואה מצטברת של 68% בשבע שנים, לעומת 35% ו22% במסלולים בסיכון בינוני ונמוך בהתאמה - אך קיימים פערים אדירים גם בין החברות; ב-2023 התשואה הממוצעת למסלול המסוכן עמדה על 17.91% לעומת 9.79% במסלול הבינוני ו-6.98% במסלול הנמוך

מטבע כסף נדיר וחשוב בן כ-2,500 שנה התגלה בהרי יהודה/מערכת וואלה!

להסתכן עם הכסף שלנו זה קל, אבל מה לגבי חסכונות הילדים? רובנו נעדיף שלא, והנתונים מראים כי עצם ההחלטה עלתה לילדינו אלפי שקלים מאז ינואר 2017, אז החלה לפעול תוכנית "חיסכון לכל ילד".

מסלולי החיסכון נעים בין הבנקים לבין קופות הגמל, כאשר בראשונים מבטיחים ריבית קבועה, צמודה למדד המחירים לצרכן, או משתנה, שעמדה בממוצע לשנה בכ-1.6%-4%, ובאחרונות מאפשרים בחירה בין 3 מסלולים: סיכון מועט, בינוני או מוגבר.

עיקר התפחת החיסכון התקבל בקרב קופות הגמל, עם הפרשים ניכרים בין המסלולים ובין הקופות עצמן.

הריבית המצטברת הממוצעת שהתקבלה במסלולי החיסכון במסלול מוגבר, לדוגמה, עמדה על כ-69% והיוותה למעלה מפי 3 מהריבית המצטברת הממוצעת לאותה תקופה שהתקבלה במסלול בסיכון מועט שעמדה על כ-22%, ועד קרוב לפי 2 מהריבית המצטברת הממוצעת במסלול בסיכון בינוני, שעמדה על כ-35% (ראו טבלה).

בחינת הגופים במסלולים השונים אף מרחיבה הפער, אך יש לזכור כי בחינתם במסגרת מסלולים שונים אינה נכונה שכן מדובר במוצרים שונים. עם זאת, בחינתם במסגרת מסלולי הסיכון עצמם, מציגה גם היא פערים ניכרים.

חיסכון לכל ילד - תשואה מצטברת ב-7 שנים במסלול הסיכון המוגבר. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
חיסכון לכל ילד - תשואה מצטברת ב-7 שנים במסלול הסיכון המוגבר/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

בית ההשקעות אנליסט השיא את התשואה הגבוהה ביותר במסלול חיסכון לכל ילד בסיכון מוגבר לתקופה שנבחנה (החל מפברואר 2017 ועד דצמבר 2023) עם ריבית מצטברת שעמדה על 102.34%, לעומת מי שחתם את הטבלה מלמטה עם תשואה של 50.36% - חברת קופות הגמל הדיגיטלית סלייס. פער של כ-52%.

אנליסט מככבת גם בראש טבלת החיסכון בסיכון בינוני עם ריבית מצטברת של 47.11% לתקופה שנבחנה לעומת ריבית מצטברת של 17.41% שהשיגה חברת קופות הגמל הדיגיטלית סלייס, שחותמת גם את טבלת מסלול סיכון בינוני מלמטה - פער של כ-30%.

סלייס חותמת מלמטה גם את טבלת החיסכון במסלול סיכון מועט עם ריבית מצטברת של 17.85% לתקופה שנבחנה אל מול הריבית המצטברת שהשיג בית ההשקעות אלטשולר שחם שעמדה על 28.98%, והפכה אותו למוביל הטבלה במסלול זה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
חיסכון לכל ילד - תשואה מצטברת ב-7 שנים במסלול הסיכון הבינוני. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
חיסכון לכל ילד - תשואה מצטברת ב-7 שנים במסלול הסיכון הבינוני/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

שנת 2023 תרמה גם היא את חלקה להתפחת תוכניות החיסכון של ילדינו, כאשר גם בה הבדלי התשואות ניכרים בהתאם למסלולי הסיכון.

כך לדוגמא התשואה המצטברת הממוצעת של כלל תוכניות החיסכון לכל ילד במסלול סיכון מוגבר לשנת 2023 עמדה על 17.91% לעומת 9.79% במסלול סיכון בינוני ו-6.98% במסלול סיכון מועט.

במסלול הסיכון המוגבר הייתה זו התוכנית המנוהלת על ידי בית ההשקעות אינפיניטי שהניבה את התשואה הגבוהה ביותר שעמדה על 27.25% לתקופה לעומת 12.86% שהניבה התוכנית המנוהלת על ידי בית ההשקעות מור.

אינפיניטי גם מובילה את התשואה של 2023 במסלול הסיכון הבינוני עם 13.07% ובמסלול הסיכון המועט עם 10.15%, לעומת 7.49% תשואה של בית ההשקעות מור במסלול הסיכון הבינוני ו-4.95% שהניבה התוכנית בסיכון מועט של חברת הביטוח והגמל הפניקס.

חיסכון לכל ילד - תשואה מצטברת ב-7 שנים במסלול הסיכון המועט. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
חיסכון לכל ילד - תשואה מצטברת ב-7 שנים במסלול הסיכון המועט/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

חיסכון לכל ילד היא תוכנית של משרד האוצר וביטוח לאומי במסגרתה הן ההורים והן ביטוח לאומי מפקידים לילדים 50 שקל לילד בכל חודש (עת פתיחתה, ו-57 שקל כיום) הניתנים להכפלה על ידי ההורים.

התוכנית היא חלק מזכויות הניתנות לילדים דרך אותן ההפקדות, הממשיכות עד הגעת הילדים לגיל 18, אז יוכלו לשחרר החיסכון היישר לחשבון הבנק שלהם.

אלא שהנתונים מלמדים, כאמור, כי לא כל הילדים יתחילו את חייהם הבוגרים עם אותה קופת מזומנים וכי אלו שהוריהם בחרו עבורם חיסכון במסלול מוגבר יזכו לפערים ניכרים בכספים שישוחררו לחשבונם על פני ילדים שהוריהם בחרו במסלול בסיכון מועט או במסלולי החיסכון של הבנקים.

לצד כל זאת יש לציין כי לא בכדי הוגדרו המסלולים ברמות הסיכונים השונים, וכי בכל הקשור להשקעות מדובר במטוטלת שיכולה בנקל למחוק את הרווחים שהצטברו או להקטין אותן, וכי יש חשיבות גם לגוף עימו מבקשים להתקשר.

רשות שוק ההון, לדוגמה, מינתה לפני כחודש את אפי סנדרוב, מנכ"ל עמיתים, למנהל מורשה בסלייס גמל, ואת פרופ' דן עמירם, דיקאן הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, כיו"ר וועדת השקעות של החברה, אחרי שהרשות החלה לבחון טענות לאי סדרים בהתנהלות סלייס, כהגדרתה, המנהלת כ-4 מיליארד שקל.

בחינת הסיכון היא קריטית ולא כל אחד יכול או מוכן לקחת אותו, בוודאי כשמדובר בכספי הילדים. לצד זאת, הנתונים מוכיחים כי לטווח ארוך ועד לבחינתם, קיים פער ניכר בין אלו שהוגדרו כלוקחי סיכון לבין אלה שהוגדרו בנטולי סיכון.

לפיכך, לצד בחינת הגופים המנהלים ובחינת מדד הסיכון שאנו מוכנים להיות בו, אולי השאלה שאנו צריכים לשאול את עצמנו היא מאיזה מקום אנו מסתכלים על החיסכון - מהתחתית או מאפשרויותיו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully