וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבור המתנחלים: סמוטריץ' מסכן את מוניטין הבנקים

5.2.2024 / 19:16

בעת שהבנקים זוכים לשבחים בינלאומיים בזכות אכיפת חוקי הלבנת הון ומלחמה בהון השחור, כשזה מגיע לקהל שלו שר האוצר מנסה לעקוף את המערכת גם במחיר פגיעה במוניטין שלהם

סמוטריץ' נגד מינוי אהרן ברק: "נתניהו עשה זאת מבלי להתייעץ איתנו - זאת שגיאה"/ערוץ הכנסת

המערכת הבנקאית נקלעה השבוע לעין הסערה ולא בגלל גזירה נוספת של האוצר. הפעם המדובר בעניין רציני הנוגע לאכיפת חוקי איסור הלבנת הון והמלחמה בהון השחור. זה לב ליבו של ניהול סיכונים מושכל בבנקים.

כשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן החליט להטיל סנקציות על ארבעה מתנחלים ובהם תושב המאחז חוות מיתרים באישום של אלימות כלפי פלסטינאים. בנק לאומי הגיב מידית ומיהר להקפיא את חשבונות של ינון לוי, מתנחל מדרום הר חברון שנכלל ברשימת הסנקציות.

בעקבותיו הלך בנק הדואר ובהמשך עלול ללכת גם בנק הפועלים שם מנוהלים חשבונותיהם של מתנחלים נוספים. מבנק הפועלים נמסר "שמבלי להתייחס למקרים ספציפיים הבנק מכבד את הסנקציות הבינלאומיות ויקיים כל צו משפטי".

ינון לוי וח"כ צבי סוכות. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
המתנחל ינון לוי שחשבונו הוקפא, עם ח"כ סוכות. האחרון מיהר לתקוף/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הבנקים לא ייקחו שום סיכון לסכסוך עם האמריקאים כי הם חתומים על אמנות בינלאומיות. במקרה של הפרת ההסכמים הם עלולים בעצמם לחטוף סנקציות כמו איסור שימוש במסלקת הכספים הבינלאומי SWIFT או בתוכנות אמריקאיות ויש להם היסטוריה לא טובה בנושא.

זה לא מפריע לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולח"כ צבי סוכות. בגלל שמדובר במתנחלים הם תוקפים את האמריקאים ואת הבנקים וטוענים שזהו מהלך לא חוקי. שר האוצר הגדיל לעשות ודרש מבנק ישראל להסיר את רוע הגזירה בטענה שישראל אינה רפובליקת בננות.

במקביל איים לפעול לקידום חקיקה שתכשיר את החשבונות. לבנקים אין משהו דווקא נגד המתנחלים. בנק המזרחי טפחות מנע מאיש העסקים רומן אברמוביץ' שפעילותו הבנקאית נחסמה לתרום דרך הבנק 8 מיליון ושקל לארגון זק"א.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה גיבתה את הבנק אבל שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ירדנה סרוסי נעתרה לבקשת אברמוביץ' וארגון זק"א, והורתה להעביר את תרומה. הבנק נקלע לדילמה לא פשוטה והחליט לערער בעליון בניגוד שהמהלך יתפרש כהפרת סנקציות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס ההתיישבות בעזה. 28 בינואר 2024. חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
סמוטריץ'. מאיים לפעול לקידום חקיקה שתכשיר את החשבונות/עיבוד תמונה, חיים גולדברג/פלאש 90

הבנק כבר למוד סבל מול הרשויות. ועדת העיצומים של בנק ישראל החליטה לפני כשנה להטיל עיצום כספי של 3.8 מיליון שקל על הבנק בשל הפרה של חוק איסור הלבנת הון אז הוא צריך להסתבך עם קנסות נוספים?

בנוסף לכך בשבוע שעבר התעוררה פרשת ארגון אונר"א עם חשש שכספי הארגון ההומניטרי מסייעים לגורמי טרור. שוב החליטו בבנק לאומי שלא לקחת שבויים ולחסום את חשבון הסוכנות בעקבות הדיווחים על מעורבותו מתקפת הטרור ומחשש לשימוש בכסף למטרות טרור.

בעוד ששר האוצר מנסה לעגל פינות מסיבות פוליטיות פופוליסטיות גם אם הדבר עלול לפגוע במעמד המערכת, בבנק ישראל מגבים לחלוטין את הבנקים: "מכורח פעילותם הבינלאומית נדרשים הבנקים לקבוע נהלים לשימוש ברשימות סנקציות של מדינות זרות. התעלמות מהן עלולה לחשוף את הבנקים לסיכונים משמעותיים בתחומי ציות, הלבנת הון ומימון טרור, סיכונים משפטיים וסיכוני מוניטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully