וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דואגים לעת זיקנה: לכבוד יום המשפחה, עצות מומחים ומתנות לגיל השלישי

עודכן לאחרונה: 11.2.2024 / 10:06

כולנו דואגים להורים המתבגרים שלנו אבל איך אנחנו יכולים באמת לעזור להם? לקראת יום המשפחה, אספנו מחקרים, תובנות של מומחים, טיפים ומוצרים שיכולים לשפר את הרגשת הביטחון שלהם וגם ולחזק את הקשר המשפחתי

אישה זקנה ואישה צעירה. ShutterStock
דואגים לעת זיקנה: טיפים ועצות של מומחים לקראת יום המשפחה/ShutterStock

הופכים תפקידים

בעוד אנו מתבגרים, גם ההורים שלנו מזדקנים ובשנות ה-40 וה-50 לחיינו, כאשר אנו בתקופה העסוקה בחיינו בקריירה, משפחה ובחיים עצמם, לפתע אנו מגלים כי הורינו זקוקים לטיפול ולדאגה שלנו, וגם אם אינם מודים בכך, כעת הם זקוקים לעזרתנו - מושג שנקרא בשפה המקצועית "היפוך תפקידים".

ד"ר אילן וולקוב פסיכיאטר מומחה ומנהל המרכז הרפואי MINDME, מסביר כי התא משפחתי, מושתת ככלל על עקרונות של כרונולוגיה והיררכיה, ולכן ילדים שגדלים לתוך משפחה שיש בה הורים מתפקדים ומתווים ערכים ודרך, לרוב מקבלים ביטחון לגדול לעצמאות וחופש גדולים יותר. אותה הובלה, ואחריות, לעתים משנה את צורתה, והמאזן בין ילדים להורים משתנה, כמו למשל במשפחות של מהגרים.

לצד זה, קיים התהליך הטבעי, בו ההורים מזדקנים, והילדים תופסים את מקומם בכל הקשור להתנהלות בנסיבות החיים וקבלת החלטות, שלעתים אף עוקפות את רצון ההורים או תפיסת עולמם.

יום המשפחה היא הזדמנות לעצור רגע ולחשוב מה אנו יכולים לעשות למען ההורים המבוגרים שלנו, כיצד לשמור עליהם ולעזור להם, מבלי להוריד מכבודם:

להיות שם בשבילם - גם אם אנחנו מתקשרים לשאול את ההורים מה שלומם או להציע עזרה, לא תמיד יודו שהם צריכים את עזרתינו או שמצבם לא טוב. הם הרי יודעים כמה אתם עסוקים ולא ירצו להטריח אתכם. לכן חשוב לתת את ההרגשה שאנו נמצאים שם בשבילם. ברגע שיבינו שאתם דואגים ואוהבים ויכולים למצוא את הזמן בשבילם, הם ירגישו נוח לבקש עזרה.

אל תשאירני לבד - הבדידות היא האתגר הגדול ביותר איתו מתמודדים בזיקנה, כאשר בן הזוג וחברים מתמעטים או מתקשים להיפגש בשל מצבם הבריאותי וכאשר יוצאים לפנסיה והאפשרויות לאינטראקציה חברתית פוחתת. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נכון לשנת 2023, 42% מתושבי ישראל בני ה־ 75 ומעלה סובלים מבדידות ובקרב גילאי 65-74 כ-32% חשים בדידות. במחקר שנערך לאחרונה על ידי האוניברסיטה העברית, ניתן לראות כי המלחמה לא היטיבה עם מצבם של בני הגיל השלישי, כאשר 21% מדווחים על עלייה בתחושת הבדידות מפרוץ המלחמה.

קשישים מאושרים יושבים יחד. ShutterStock
אל תשאירם לבד: הבדידות היא האתגר הגדול ביותר איתו מתמודדים בזיקנה,/ShutterStock

בדידות פיזית או בדידות רגשית?

ד"ר וולקוב מסביר כי הבדידות איננה מייצרת רק סבל נפשי, אלא מחמירה בעיות גופניות ואף עלולה לקצר את תוחלת החיים. אדם שאין סביבו משפחה או חברים קרובים, נוטה להזנחה גופנית, פחות מייחס חשיבות לשגרת בדיקות ותרופות, ובאופן כללי נוטה "להעביר את חייו", במקום "לחיות אותם".

חשוב לעשות הבחנה בין בדידות "פיזית", בה אדם ערירי שוהה בד' אמותיו, לבין בדידות "רגשית", במהלכה אדם יכול להיות מוקף באנשים, לעתים אף אנשים אוהבים, אך בגלל מצוקה רגשית כלשהי (כמו דיכאון, או אבל על בן זוג...) הוא מרגיש לבד בעולם. לעתים נדרשת התערבות של איש מקצוע מתחום בריאות הנפש, אך לעתים מספיק פשוט להיות נוכח, להיות זמין, ולהיות נדיב רגשית כלפי האדם הבודד או הבודדת.

חשוב להקפיד להתקשר, לקבוע תורנות ביקורים בין הילדים והנכדים, להציע להם להתנדב או אפילו "לנדב" אותם למשימות שלכם, גם אם אתם יכולים להסתדר בעצמכם. אל תרגישו לא נעים לבקש מהם עזרה, להיפך. הם ירגישו בעלי משמעות במקום להרגיש נטל, וישמחו להכין את האוכל שהילדים אוהבים, לעזור עם הנכדים וכל זאת בשמחה ובאהבה בתיבול חוכמת החיים והניסיון הרב שצברו.

להשאיר אותם רלבנטיים - אחד הגורמים לבדידות ולהתנוונות היא חוסר תעסוקה ותחושה של חוסר שייכות ויכולת להביא תועלת. ישנן דרכים רבות לעזור להורים לשנות זאת, במיוחד בתקופה זאת. ניתן לתכנן עם ההורים פעילות לשעות הפנאי, בין אם במרכז יום לגמלאים או מועדונים שמסופקים ע"י העירייה ובין אם במסגרות התנדבות שונות. מתחילת המלחמה אנו נחשפים ליוזמות רבות של התנדבות ותרומות של בני הגיל השלישי, בין אם "סבתא סורגת" לחיילי המילואים, חלוקת מזון, ועזרה למפונים.

מתוך מחקר של עמותת "ידיד לחינוך', העוסקת בשילובם של הגמלאים המתנדבים במערכת החינוך בישראל, עולה כי בהשוואה לגמלאים באוכלוסייה הכללית, מתנדבי 'ידיד לחינוך' הם בעלי סיכוי מופחת לדווח על קשיים פיזיים ובעלי סיכוי מוגבר לדווח על רמה גבוהה של אנרגיה וסיפוק מהחיים. אורי פרג, מנכ"ל עמותת "ידידי לחינוך: "מהמחקר שהעמותה ערכה, אנו רואים שהתנדבות בחינוך בדגש על סביבה צעירה ותוססת מסיבה אושר וסיפוק ומעודדת תוחלת חיים בריאה ועצמאית על ידי החיבוק בן דורי שעושה טוב לשני הצדדים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אב ובנו גולשים באינטרנט באמצעות טאבלט. ShutterStock
לחבר אותם לעולם הדיגיטלי/ShutterStock

לחבר אותם לעולם הדיגיטלי - מי לא מכיר את שיחות הטלפון באמצע יום עבודה שבקו השני אחד ההורים מבקשים עזרה עם המחשב? הסיטואציה המוכרת אפילו משמשת השראה לפרסומת הומוריסטית של חברת ביטוח.

ישנם הורים מבוגרים שמחוברים למסכים, יתרה מזאת, מסקר שערכה רשת 'גודלייף' ב-2023 עולה כי 38% מהישראלים בגילאי 65-80 מבלים בין 3-5 שעות מול מסכים, וסביר להניח כי המלחמה הגבירה את השימוש במסכים, אולם השאלה היא האם בני הגיל השלישי הם רק צרכני חדשות ופרסומות, או שהם מודעים לכך שניתן להשתמש בהם גם ליצירת קשרים, למציאת עיסוקים, פעילויות פנאי ומקומות להתנדבות, שמיעת הרצאות להרחבת אופקים או אפילו חיפוש מוסיקה נוסטלגית שאהבו כשהיו צעירים?

קחו לכם את הזמן להדריך אותם ולהכיר להם אתרים ואפליקציות רלבנטיות, החל מ'מוטקה' ועד 'שושקה' והיעזרו בסבלנות כאשר אתם מלמדים או עונים לשאלות שלהם, אל תשכחו כי גם ההורים שלכם ישבו איתכם להכין שיעורים וענו לכם על שאלות אינספור.

כיום ישנן גם יוזמות להדרכה, אם בקהילה או דך העירייה או עמותת "תפוח" שפתחה במלחמה 'קו חם' לסייע לקשישים בתחום הדיגיטלי.

כורסת קימה גודלן דגם אלארה במחיר מבצע של 2,990 שח במקום 3,600 שח ברשת גודלייף. יח"צ,
כורסת קימה גודלן דגם אלארה במחיר מבצע של 2,990 שח במקום 3,600 שח ברשת גודלייף/יח"צ

רשת גודלייף, המספקת מוצרים ופתרונות לגיל השלישי, מעודדת אותם ואת בני משפחתם לשמר איכות חיים ולהיעזר באביזרים, פיתוחים ובשירותים על מנת להמשיך ליהנות מהחיים, לשמר את עצמאותם ולשמור על ביטחונם, מציעה מגוון מתנות ליום המשפחה.

כורסת קימה דגם - Chestnut - Elaraמבית גולדן ארה"ב' כורסת קימה חשמלית מתכווננת במשענת וברגליים' ריפוד חום עמיד לנוזלים' יציאת USB' מושב ראש מתכוונן, מסייע בקימה וישיבה נוחה ובטוחה. מחיר מבצע: 2,990 שקל (במקום 3,600 שקל)

מושב טלסקופי למטבח להשיג ברשץ גודלייף במחיר של 523 שח צילום. יחצ גודלייף,
מושב טלסקופי למטבח להשיג ברשץ גודלייף במחיר של 523 שח/יחצ גודלייף

כדי שסבתא או סבא יוכלו לבשל בקלות ולהזמין את המשפחה לארוחות שישי או חג - מושב טלסקופי למטבח.

מושב טלסקופי נוח בזמן ביצוע משימות מטבח ובגובה המתאים למשטחי עבודה, כל הטווח מתכוונן לגובה להתאמה מושלמת, רגליים מאובטחות במקומן עם קליפס, משענת גב חלקה בעלת קווי מתאר מעוצבת לתמיכה נוחה לגב. המחיר: 523 שקל

מקל הליכה Flexyfoot Derby עם בולם זעזועים במחיר של 219 שח להשיג ברשת גודלייף. יח"צ,
מקל הליכה Flexyfoot Derby עם בולם זעזועים במחיר של 219 שח להשיג ברשת גודלייף/יח"צ

כדי שיוכלו לצאת לטיולים עם הנכדים או חברים - מקל הליכה מעוצב Flexyfoot Derby עם בולם זעזועים.

מקל הליכה בעל ידית אחיזה רכה המסייעת בפיזור הלחץ, מקל הליכה מתקפל לאנשים שזקוקים לסיוע בהליכה, מפחית לחץ על המפרקים, מקל בעל ידית מתכווננת לגובה אישי, משקל משתמש מקסימלי 130 ק"ג. המחיר של 219 שקל.

שלוחה למכשיר טלפון עבור ההורים המתבגרים, גודלייף. יח"צ,
שלוחה למכשיר -DECT595 אלחוטי מוגבר במחיר של 425 שח להשיג ברשת גודלייף/יח"צ

כדי שיוכלו לשמוע טוב כשאנו מתקשרים - טלפון אלחוטי מוגבר Dect595, אפשרות לכיוונון עצמת צלצול עד 50 דציבלים, מתחבר ישירות למכשיר שמיעה, עוצמת רמקול מתכווננת בהתאם לרמת השמיעה של המשתמש, משיבון הכולל 30 דקות של זמן ההקלטה. המחיר: 425 שקל.

כיסא גלגלים העברה 45 סמ במחיר של 799 שח להשיג ברשת גודלייף. יח"צ,
כיסא גלגלים העברה 45 ס"מ במחיר של 799 שח להשיג ברשת גודלייף/יח"צ

כיסא גלגלים העברה 45 ס"מ MOVE, כיסא גלגלים להעברה עם גלגלים צרים להתניידות נוחה בבית, מסגרת אלומיניום חזקה וקלה, ניתן לקפל בקלות ולהכניס לרכב, גלגלים איכותיים ליציבות מירבית. מחיר מבצ: 799 שקל (במקום 950 שקל)

סט עיסוי לראש מדיק ספא - ירוק ברשת גודלייף במחיר מבצע של 32.9 שח. יח"צ,
סט עיסוי לראש מדיק ספא - ירוק ברשת גודלייף במחיר מבצע: 33 שקל/יח"צ

סט עיסוי לראש מדיק ספא - סגול / ירוק, עוזר בהקלת המתח בראש והגברת זרימת הדם, מספק הרפיה עמוקה ומסייע בהפחתת הלחץ, מעסה הראש בעל גלגלי העיסוי מגרה את זרימת הדם אל הקרקפת, ומעסה את נקודות הדיקור של הראש והגוף.

רצועת כדוריות הג'ל ניתנת לחימום ולקירור להקלה על כאבי מיגרנה, כאבי ראש, כאבי סינוסים ומתחים.
מחיר מבצע: 33 שקל (במקום 40 שקל)

את המוצרים ניתן להשיג את המוצרים בסניפי הרשת: ראשון לציון, בני ברק, חיפה, נתניה וירושלים. במוקד הטלפוני 8048* ובאתר האונליין של החברה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully