וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשקיעים לא מתרגשים ממודי'ס: ירידות קלות בלבד בבורסה

עודכן לאחרונה: 11.2.2024 / 15:43

האנליסטים מעריכים: גם חברות הדירוג הנוספות יורידו את הציון של ישראל; הניחוח העולה מהורדת הדירוג הוא פוליטי, אבל זהו ריח הפחד מאי הוודאות

בווידאו: הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנת 2024 15.01.2024/וידאו (עלה לשרת): עומר מירון / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ

המשקיעים הישראליים לא מתרגשים מהורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי מודי'ס, והבורסה הישראלית מגיבה הבוקר (א') בירידות שערים מתונות יחסית (עד כתיבת שורות אלו) עם ירידה של כ-04% במדד תא35 וכ-0.5% במדד תא125.

הצפי של שחקני ההון המקומיים הוא שהבורסה אף תינעל במגמה חיובית.

עיניים ישראליות שעיינו בדו"ח סוכנות הדירוג להורדת דירוג האשראי של ישראל מ-Aaa ל-A2 עם זאת, לא היו יכולות להישאר אדישות לנימוקים שהוצגו בו, שכלכלה לא הייתה עיקר בסיסם, וחלקם אף סותרים האחד את השני.

מהות הדו"ח היא הבעת חוסר אמון מוחלט בשחקנים הפוליטיים בישראל, לצד אמון מלא במערכות הפיננסית והמוניטרית הישראליות, שרק מחזקת את ההתקוממות הישראלית להחלטת הורדת הדירוג.

הדו"ח, שמסיים את הסקירה שהחלה סוכנות הדירוג כבר ב-19 באוקטובר האחרון, מדגיש כי עיקר הסיבה להורדת הדירוג היא הערכת מודי'ס כי למלחמה שישראל מנהלת מול ארגון החמאס בעזה יהיו השלכות רחבות יותר עם סיומה.

בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס ההתיישבות בעזה. 28 בינואר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
סמוטריץ'. הדו"ח משקף חוסר אמון מוחלט בשחקנים הפוליטיים בישראל/פלאש 90, חיים גולדברג

הגעה למסקנה זו ניתנת גם ללא השכלה פיננסית נרחבת, שממשיכה עם ציון מודי'ס כי הסביבה העסקית הישראלית נפגעה ומדרדרת כתוצאה מהמלחמה. אך הסוכנות לא ציינה מה הדרדר, במה העמיקה המלחמה הפגיעה בסקטור העסקי בישראל, באילו תחומים, ומה עומק הפגיעה.

מודי'ס כן ציינה כי ישנה אפשרות, ודגש על המילה אפשרות, להרחבת הגירעון, וכי עיקר ההשלכות הם בסיכונים הפוליטיים שעלולים להחליש את המוסדות המחוקקים והמשפטיים בעתיד.

כלומר עיקר החששות של מודי'ס אינם נטועים במצבה הכלכלי כיום או בכל יום אחר בעתיד שהיא יכולה לבחון או להציג בפרמטרים מספריים או הציבה בנוסחה כלשהי, אלא במה שאולי, וכאן שוב כדאי להדגיש - אולי, יוביל לסיכון השקעה בישראל בעקבות מצב פוליטי שהסוכנות מגדירה ככזה שעלול, ושוב נדגיש - עלול, להחליש את מוסדות שלטונה כדמוקרטיים.

מודי'ס גם מציינת כי הסביבה הביטחונית בה מצויה ישראל מגדילה את הסיכון הכלכלי וכי היעדר הסכם כלשהו שיחזק את ביטחונה של ישראל מוסיף לו. אלא שסביבתה של ישראל הייתה ונשארה כשהייתה, וכך גם היעדר הסכם מדיני עם, נזכיר, ארגון טרור.

הדבר היחיד שהשתנה בסביבתה המזרח תיכונית הוא עצם התלקחותה, שוב, עם הוצאה לפועל של תוכנית טרור רחבת היקף שנועדה לפגוע בישראל ובאזרחיה, ולהוביל להשמדתה "מהנהר עד הים".

סוכנות הדירוג גם מציינת כי היא מעריכה שנטל החוב של ישראל יהיה גבוה יותר, אך לא מציינת מהם הגורמים שלא נלקחו בחשבון שיגרמו לעלייתו ובכמה. מה שבטוח הוא, שכעת, עת הורדת הדירוג של ישראל, נטל החוב אכן יהיה גבוה יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. פלאש 90;ללא, עיבוד תמונה
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. אמון מלא במערכות הפיננסית והמוניטרית/עיבוד תמונה, פלאש 90;ללא

מודי'ס אף מציינת לחיוב את בנק ישראל ואת כוחה והעמידות הכלכלית של ישראל, לצד יכולתה לייצב במהירות את השווקים הפיננסים שלה ונזילות הממשלה, אך לראייתה אלו נחלשו בעקבות המלחמה והיו חלשים עוד קודם בעקבות המחלוקת הציבורית סביב הרפורמה המשפטית.

אלא ששוב, גם הפעם הסוכנות לא מציגה בדו"ח את ההיחלשות המספרית הצפויה ובמה היא פוגעת ביכולתה הכלכלית של ישראל מעבר לאמירה כללית כי עצם המלחמה מחלישה אותם.

להפך, מודי'ס אף משאירה את תקרת דירוג המטבע המקומי ודירוג המטבע הזר המוחזק על ידי ישראל על Aaa, כאשר האחרון מהווה כ-39% מהתוצר הלאומי הגולמי של ישראל.

הסוכנות מציינת עוד כי גם לאחר הגירעון הצפוי יחס החוב-תוצר של ישראל יעמוד על כ-67% עד שנת 2025, המהווה עלייה של כ-7% לעומת 60% בשנת 2022%. כלומר ישראל תהיה עדיין יותר ממסוגלת לעמוד במלוא התחייבויותיה, ונמצאת ביחס חוב-תוצר טוב משמעותית ממדינות מפותחות ועשירות ממנה.

בנוסף, הסוכנות מציינת כי תקציב 2024 אף מכיל מספר מהלכים תומכים, ביניהם מדיניות מיסוי שתסייע לישראל בכיסוי חלקים מהגירעון, כדוגמת העלאת המע"מ ב-1%, אשר עתיד להוסיף כ-0.35% מהתוצר הלאומי בכל שנה.

יש לציין כי לדו"ח של מודי'ס אין השפעה ישירה על יחסי ההון של הבנקים הישראלים, מאחר ואף בנק מקומי אינו משתמש במודי'ס אלא בעיקר בדירוג S&P.

Moody's Corporation. Dariusz Gryczka, ShutterStock
מודי'ס. אנליסטים לא אוהבים חוסר ודאות/ShutterStock, Dariusz Gryczka

מיכה גולדברג, אנליסט בנקים בבית ההשקעות פסגות, לדוגמה, כתב כי "רק אם הפחתת הדירוג של מודי'ס תוביל להפחתת דירוג של S&P צפויה להיות השפעה על הבנקים המקומיים. להערכתנו, אכן ראוי להניח שגם S&P תוריד את דירוג האשראי של ישראל בשנה הקרובה".

לצד כל זאת, יש לציין כי בין אם סוכנויות הדירוג נוטות לכיוון פוליטי שמאלי ובין אם ימני, אנליסטים לא אוהבים חוסר ודאות, שרק מתגברת עת מלחמה, ובוודאי כאשר לא ניתן אופק יציב כלשהו, דוגמת ההסדר המדיני אליו דוחפים האמריקאים, המאפשר קבלת הוודאות המיוחלת לגורמים כלכליים.

הדו"ח של מודי'ס אמנם מצטייר בעיני גורמים פוליטיים יותר כנזיפה אמריקאית שייעודה ללחוץ על ישראל לקבל את עמדתה בנושא הסוגיה הפלסטינית, מאשר דו"ח בוחן על הכלכלה הישראלית. אך בעיקרו מביע הדו"ח חוסר אמון בשחקנים הפוליטיים הנוכחיים, ואף מציין את הנפיצות הפוליטית הקיימת בישראל כאחד מהעננים המעיבים על כלכלתה.

במובן זה, ייתכן וכי מודי'ס קלעה היישר למחשבות הציבור הישראלי, הזועק כיום גם מבתי העלמין להחליף את כל ההנהגה המפלגת מכלל קצוות הפוליטיקה הישראלית בכזו המאחדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully