וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדירוג ירד? שער הדולר ללא שינוי, ביקוש שיא בהנפקת אג"ח מדינה

12.2.2024 / 16:59

האם מדובר בהבעת אמון במטבע הישראלי או שבנק ישראל התערב במסחר במט"ח? האנליסטים מעריכים: "ההפתעה השלילית של מודי'ס צפויה להוביל לתנודתיות בשער החליפין בשבוע הקרוב"

דברי סמוטריץ' על הקיצוץ לתנועות הנוער/ערוץ הכנסת

השקל נחלש הבוקר אל מול הדולר, לאחר שבסוף השבוע הודיעה חברת מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של ישראל ל-A2, עם אופק תחזית שלילי. אנליסטים רבים חזו כי השקל עלול לספוג ירידה בימים הקרובים בשל ההחלטה.

ואולם נכון להיום השקל נסחר באותה רמה שבה נסחר בבוקר ועומד על 3.67 שקלים לדולר. את היום פתח השקל בירידה מול הדולר והיורו, אך לאורך היום התחזק ובשעה זו שער הדולר כאמור זהה לשערו הבוקר, ושער היורו אף ירד מעט, מ-3.96 שקלים הבוקר, ל-3.94 שקלים כעת.

לא מן הנמנע כי הדבר נובע מהתערבות של בנק ישראל ומכירת מט"ח, כפי שעשה גם בתחילת המלחמה לטובת ייצוב השקל. יום לאחר פרוץ המלחמה הודיע נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון על תוכנית חירום למכירה של עד 30 מיליארד דולר לטובת ייצוב השקל. בסופו של דבר מכר הבנק באוקטובר האחרון סכום 8.209 מיליארד דולר. בנק ישראל מדווח אחת לחודש על פעילותיו בתחום זה, כך שלא ניתן לדעת אם התערב במסחר.

דולר מול שקל. ראובן קסטרו
השקל מול הדולר. לא ניתן לדעת בשלב זה אם בנק ישראל התערב במסחר/ראובן קסטרו

במחלקת המאקרו כלכלה של בנק דיסקונט מעריכים כי "לא צפויה תגובה קיצונית בשווקים, שכן הם כבר גילמו רמה גבוהה של סיכון להורדת דירוג/אופק הדירוג, אם כי, לא הפחתה משולבת שלהם. ההפתעה השלילית של מודי'ס צפויה להוביל לתנודתיות בשער החליפין בשבוע הקרוב, אולם, אנו לא מעריכים, שצפוי פיחות חד.

"בחודש ינואר, בדומה לדצמבר 2023, בנק ישראל לא מכר דולרים, לאור התיסוף בשקל, שמייתרת את הצורך להתערב בשוק המט"ח. כתוצאה, מפרוץ המלחמה מכר בנק ישראל 8.5 מיליארד דולר בלבד, מתוך תכנית למכירה של עד 30 מיליארד דולר, ורזרבות המט"ח של בנק ישראל עמדו בסוף ינואר על 206 מיליארד דולר, 39.8% מהתוצר. גבוה מרמתן לפני המלחמה".

אינדיקציה נוספת לאמון המשקיעים בכלכלה היתה בהנפקת אג"ח מדינה בהיקף של 4.1 מיליארד שקל, עם ביקוש שעמד על פי 6 ביחס להיצע, זאת לעומת ביקוש בשיעור של פי 4 בקירוב בהנפקות קודמות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' צייץ כי זהו הביקוש הגבוה ביותר שנרשם אי פעם בהנפקת אג"ח של המדינה. "השלמנו היום הנפקה של 4.1 מיליארד באג"ח והביקוש היה 25 מיליארד פי 6.2! זה הביקוש הגבוה אי פעם בהנפקה של מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully