וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודי'ס הורידה את דירוג חמשת הבנקים הגדולים

עודכן לאחרונה: 13.2.2024 / 19:46

הדירוג של חמשת הבנקים הגדולים - הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי - ירד בדרגה אחת ל-A3 וכן נקבעה להם תחזית שלילית: "במקרה של הסלמה יש חשש כי הפגיעה בבנקים תהיה חמורה יותר מכפי שנראה כיום"

חסימת רכבו של בצלאל סמוטריץ' בכניסה לערוץ 14/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לאחר שהורידה את דירוג האשראי של ישראל בראשונה אי פעם, הורידה חברת הדירוג מודי'ס גם את דירוג חמשת הבנקים הגדולים. הדירוג של הבנקים הגדולים - הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי - ירד בדרגה אחת מ-A2 ל-A3 וכן נקבעה להם תחזית שלילית, בדומה לזו של המדינה.

הורדת הדירוג לבנקים לא מפתיעה והיתה צפויה לאחר הורדת דירוג המדינה. מודי'ס מסבירה בנימוקיה כי הורדת הדירוג קשורה לחשש של היכולת של המדינה לתמוך בבנקים בעת צרה, זאת מאותן סיבות שבגינן ירד הדירוג של המדינה.

למרות זאת גורסת מודי'ס כי סיכוי גבוה כי בעת צרה הממשלה תתמוך בקבוצות הבנקים בשל חשיבותם הגבוהה והנוהג רב השנים.

עם זאת במקרה של הסלמה יש חשש כי "הפגיעה בבנקים תהיה חמורה יותר מכפי שנראה כיום", כך לפי מודי'ס, וכן מציינת חברת הדירוג את העלייה בסיכונים הביטחוניים והחברתיים אשר עלולים גם הם לפגוע בבנקים". עוד מציינת החברה את ההשקעות של הבנקים בנדל"ן, תחום שנפגע בואפן קשה במלחמה.

Moody's Corporation. Dariusz Gryczka, ShutterStock
מודי'ס. ירידה ביכולת המדינה לתמוך בבנקים בעת צרה/ShutterStock, Dariusz Gryczka

כזכור, דירוג האשראי של ישראל ירד לראשונה ביום שישי האחרון. חברת מודי'ס, הראשונה לפרסם את הדירוג מבין שלוש החברות שעוסקות בזה, הורידה את הדירוג של ישראל לרמה A2 וכן את תחזית הדירוג לשלילית.

בהחלטת החברה נמסר כי כי אחד הגורמים המרכזיים להורדת הדירוג הוא ההערכה שחשיפת מדינת ישראל לסיכונים פוליטיים עלולה, בסבירות גבוהה, להימשך בעתיד הנראה לעין, גם אם תהינה ירידה בעצימות או עצירה של הלחימה בעזה.

החברה מציינת, כי למרות שכיום מתנהל משא ומתן לשחרור החטופים בתמורה להפסקת אש זמנית והכנסת סיוע הומניטרי נוסף לעזה, אין בהירות לגבי הסיכוי, משך והיכולת להוציא אל הפועל הסכם שכזה.

החברה מציינת עוד שהעובדה שממשלת ארה"ב ומדינות האזור הציגו קווי מתאר כלליים של תכנית ארוכת טווח הכוללת הקמת מסגרת משילות ומנהיגות מדינית חדשה בעזה, עשויה לתרום לשיפור הביטחון של ישראל. עם זאת, ממשלת ישראל דחתה עד כה תכניות מסוג זה. יתרה מכך, גם אם תוכנית כזו תסוכם בסופו של דבר, הצלחתה המתמשכת לאורך זמן, לדעת החברה, תהיה מוטלת בספק.

לפיכך, החברה מעריכה שהסיכונים הגיאופוליטיים, ובפרט הסיכון הביטחוני, יישארו גבוהים באופן מהותי עבור ישראל בטווח הזמן הבינוני והארוך. כמו כן, מדינת ישראל עלולה להתמודד עם תקופה של טלטלה פוליטית פנימית מוגברת כאשר קבינט המלחמה יתפזר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully