וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קור רוח: מדוע נדרשת שגרת טיפוח שונה בחורף הנוכחי?

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 21.2.2024 / 10:33

מזג האוויר החורפי גורם ליובש בעור, מאיץ את תהליך איבוד חומצות השומן החיוניות לגמישותו ומשפיע על התאדות הלחות משכבתו החיצונית. הדבר בא לידי ביטוי בחספוס, קילופים, סדקים ואי־נוחות. כיצד תוכלו למנוע זאת ואיך המלחמה משפיעה גם היא על שגרת הטיפוח בחורף?

לכתבת חורף טיריפינטו. freepik,
קור רוח: מדוע נדרשת שגרת טיפוח שונה בחורף הנוכחי?/freepik

2024 כבר כאן והחורף איתה. הטמפרטורות צונחות, הרוחות נושבות, והמזגנים ותנורי החימום עובדים בעוז.

החורף הישראלי אינו מהקשים בגלובוס, אך הוא מתאפיין בשינויים קיצוניים במזג האוויר, בגינם מופיעה שורה של תופעות שמוטב להתייחס אליהן מראש, להבין את השפעותיהן על העור ולהימנע מהן.

החוק היבש: כללי מפתח לבחירת קרם מנצח

דין חורף אינו כדין קיץ, ולכן שגרת הטיפוח חייבת להשתנות. היובש החורפי מכה במפתיע ובין-לילה אף לא אחד מהתכשירים הקבועים בהם השתמשנו עד כה, מסוגל עוד ללחלח לאורך זמן. "אוויר קר ורוחות מנשבות, גורמים לתופעה כימית שנקראת Leaching ("שטיפה"), במסגרתה הלחות שבעור בורחת וכמו 'נשטפת' החוצה ממנו", אומרת שפרה פנטנוביץ', מנהלת תחום קוסמטיקה במשביר. "זה קורה כשהעור שלנו לח יותר מהסביבה היבשה והלחות שנשמרת בעור 'בורחת'. התופעה הזאת מתרחשת גם כשאנו נכנסים מהקור שבחוץ לחלל מחומם, ולכן בחורף, העור נעשה יבש ודק, אדמומי ומגורה".

"במהלך היום הגוף מאבד דרך העור מים בכמויות זעירות, באמצעות תהליך רציף של אידוי", מציינת מריאנה יודין פורטוגייס, מנהלת הפיתוח של PORTCARE COSMETICS. "בחורף מתרחשת ירידה באחוזי הלחות ויחד עם השפעת החימום הביתי, עשויים להופיע בעור ביטויים של אדמומיות, עור יבש, גרד ופצעונים. שכבת המחסום האפידרמלי הבנויה מקרטין, שומנים סרמידים, חומצות שומן חיוניות, כולסטרול וחומר בין-תאי, נפגעת בחורף וחשופה ליותר נזקים. שכבה זאת היא בבחינת גבול המאפשר שליטה על איבוד המים, והיא חשובה גם כהגנה מפני הסביבה החיצונית, כשמחד היא קשוחה ומאידך גמישה, כל עוד היא לחה. אם תכולת המים בה יורדת מתחת ל-10%, היא נעשית יבשה, פחות גמישה ומועדת לנזקי שבירה וזיהום. כאשר העור מיובש, הוא צמא באופן תמידי ומתקשה לתפקד באופן תקין".

תכשירי לחות והזנה  אלונה שכטר לה פריירי סילריה יובנה ליראק פריז. יח"צ,
תכשירי לחות והזנה: אלונה שכטר, לה פריירי, סילריה, יובנה, ליראק פריז/יח"צ

בלית ברירה, עלינו לחדש את מלאי התמרוקים. רצוי לנסות כמות מדודה של תכשיר הזנה ישירות על עור פנים נקי, ולא על גב היד, כמקובל. לתכשירים רבים יש אומנם ניחוח ומרקם נעימים, אך אין זה מבטיח לחלוח יעיל.

לדברי פנטנוביץ', תכשירי הטיפוח החורפיים מכילים חומרים ייחודים ובראשם מרכיבי הומקטנט (Humectant). מדובר בחומרים שמונעים יובש, לוכדים ואוצרים מים מסביבת העור ומאפשרים לו לאגור את הלחות. "פופולרי בגזרה הזאת הוא הגליצרין, השייך לסוג של חומרי הידרציה המכונים 'סופחי לחות' וידועים ביכולתם למשוך לחות ולשמור עליה", היא אומרת. מרכיבי הומקטנט פופולריים נוספים: אלוורה ודבש. האחרון הוא בעל תכונות אנטיביוטיות מוכחות ולכן נחשב למרכיב עשיר ומזין לעור יבש, סדוק ופצוע.

לצדם, מרכיבי אמוליינט ((Emollient, ובראשם סרמידים, שהם חומרים המרככים ומלחלחים את העור, שומרים על חלקותו וגמישותו. "הסרמידים הם נגזרות של ליפידים (שומנים) המרכיבים את קרומי התאים וממלאים את המרווחים הבין-תאיים", אומרת הקוסמטיקאית מיכל גרייס כהן ומבארת: "הם גם קושרים את הקרומים למרכיב החלבוני של דופן התא, ובשל תפקידם המרכזי בשמירה על לחות העור ובמניעת יציאת הנוזלים ממנו, משולבים בתכשירים קוסמטיים רבים".

תמונת סרומים: משקם פרו קולגן - אלמיס. תאי גזע - ד"ר מוניקה אלמן. וורד פראי - סבתא ג'מילה. אלקסיר - מאסקמיי. KINNICKI - מהות (ד"ר מרינה לנדאו). יח"צ

סרומים  אלמיס  דר מוניקה אלמן  סבתא ג'מילה   מאסקמיי   מהות דר מרינה לנדאו. יח"צ,
סרומים: אלמיס, ד"ר מוניקה אלמן, סבתא ג'מילה, מאסקמיי, מהות ד"ר מרינה לנדאו/יח"צ

קבוצה נוספת היא חומרים אוטמים למניעת התנדפות המים מהעור. "מדובר במרכיבים שתפקידם להגן מפני אובדן הלחות מהעור, ולסייע בהגנה מפני רעלים סביבתיים", מוסיפה גרייס כהן ומציינת שאחד מהם הוא הסקוואלן (Squalene).

בעבר הפיקו שמן סקוואלן ליישום קוסמטי מכבד כרישים, כך שיתמוך בסקוואלן הטבעי. שמן זה מכיל נוגדי חמצון לאיזון הגוף במלחמתו ברדיקלים חופשיים ואף תורם לחיזוק מערכת החיסון, אך ייצור טון של סקוואלן מצריך הרג של כ-3,000 כרישים.

בשנים האחרונות מופקת חלופה צמחית בשם "פיטו-סקוואלן" (מסובין אורז, מנבט חיטה, משמן דקלים אך בעיקר משמן זית וחוחובה). "החומר הצמחי דומה לסקוואלן מהחי וניחן בסגולות התורמות לחיזוק מערכת החיסון ומתפקד כחומר אנטי-דלקתי", מסכמת גרייס כהן.

רכיב נוסף, סולפט-פוליסכרידים (רב סוכר) המופק מאצת ה"גרסילריה", היוצר שכבה נושמת על העור, המגבירה את עליית הלחות מתוך הגוף אל העור ומונעת התנדפות מים. "מדובר באצת ים אדומה עילאית שמקורה בים-התיכון המזרחי, ממנה מפיקים ג'ל סינרגטי ייחודי כחול-לבן, המיועד לשימוש בתכשירי טיפול, טיפוח וריפוי למגוון רחב של בעיות עור", מוסיפה יודין פורטוגייס.

Lotus_shower_hea. באדיבות צפטר אינטרנשיונל,
מקלחת בחורף: הידעתם? מי ברז עשויים להזיק לעור/באדיבות צפטר אינטרנשיונל

הידעתם? מי ברז עשויים להזיק לעור

המים בישראל הם "מים קשים" המכילים כמות גבוהה של מינרלים מומסים שמקורם באדמה ואינם אמורים להגיע לעור, בטח לא בכמויות שמצויות במי הברז. כשהמינרלים הללו פוגשים את העור במקלחת חמה, נקבוביות העור נפערות ונאלצות לקלוט את החומרים הבלתי רצויים. התוצאות - עור יבש, מתקלף ומגרד. בנוסף, הסבונים הקונבנציונליים אינם מותאמים למים ישראלים. הם מכילים דטרגנטים, חומרים פעילים אגרסיביים שתפקידם להמיס שומן ולכלוך.

כשהדטרגנט פוגש "מים קשים" הוא מפרק את המתכות שנמצאות במים בצורה אפקטיבית, וכך הן חודרות לנקבוביות, ממיסות את השומנים החיוניים ומעלות את רמת החומציות (PH) של העור. כדי למנוע זאת, ניתן להסתייע במערכת הטיהור הכפולה של ראש המקלחת לוטוס מבית צפטר השוויצרית, המתקנת את האפקט השלילי של המים הקשים והופכת אותם לרכים. מרכך המים האמור מסיר לכלוך, מתכות כבדות וחלודה והופך את המים לנקיים ורכים. בנוסף, מכיל הפילטר וויטמין C המזין את העור ומעניק לו מראה זוהר לאחר המקלחת. כמו כן, חשוב לתעדף בחורף תכשירי ניקוי "נקיים" ועשירים, ולהימנע ככל הניתן משטיפת העור במים חמים מדי.

תכשירי ניקוי  קיליס לה רוש פוזה פאיו קתרינה לבנדר. יח"צ,
תכשירי ניקוי: קיליס, לה רוש פוזה, פאיו, קתרינה, לבנדר/יח"צ

"מומלץ להשתמש בחלב פנים או מייסילר", אומרת ליז ביסמוט, המדריכה הראשית ב-PAYOT ומוסיפה: "למי שאינו מוותר על תחושת הניקוי במים, מומלץ להשתמש בתרחיץ ללא סבון או בשמן רחצה לגוף".
"נסו לשמור על טמפרטורת מים פושרת. מים חמים מסירים את שכבת השומן הטבעית, מאפשרים בריחה של הלחות ותורמים ליובש", אומר עידו משעל, כימאי המותג לבנדר.

במקום להיכנס מייד למקלחת רותחת, נסו תחילה לחמם את הגוף; שתו כוס תה מהביל, נסו להתאמן קצת או להתחמם מתחת לסדין - ורק אז התקלחו. כך יפחת הצורך להשתמש במים חמים ותוכלו להסתפק בפושרים, שיגנו טוב יותר על העור.

המים והסבון מסירים כאמור את הלכלוך, אך גם את שכבת השומן הטבעית בעור. מקלחות ממושכות אינן מיטיבות עם העור ולכן הזמן המומלץ למקלחת בחורף הוא כארבע דקות. בנוסף, ובניגוד לדעה הרווחת - מים אינם מוסיפים לחות לעור אלא מייבשים אותו.

"רוב תכשירי הניקוי מכילים מים ולצדם מלחים ולכן גם הם תורמים לייבוש העור", מוסיף משעל. "מומלץ לנקות את העור במוצרים טבעיים המבוססים על שמנים המאפשרים ניקוי מבלי להותיר את העור יבש".

תחליב גוף  דר פישר ריבורן מיי שמן שיסיידו קרליין. יח"צ,
תחליב גוף: ד"ר פישר, ריבורן, מיי שמן, שיסיידו, קרליין/יח"צ

זהירות, חורף: כך תגנו על העור בעונה הגשומה

חמים ונעים, בלי להגזים. חשוב לשמור על חום הגוף כדי שיישאר חיוני ובריא ולמען המרצת מחזור הדם, אבל לעשות זאת במתינות. "המזגנים אומנם מחממים, אך במקביל הם יוצרים מיעוט בחמצן טרי ועודף בפחמן דו-חמצני, המייבשים את האוויר ופוגעים בעור, ולכן כשמסתייעים בחימום מומלץ להשתמש גם במכשיר אדים כדי לשמור על הלחות בחדר", אומרת עלייה חי, המדריכה ב-"NEAUVIA ISRAEL.

"סדין חימום במיטה, מפזר חום/ תנור עלולים לגרום לסדקים בעור ובשיער", אומרת ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור ומין והמנהלת הרפואית במכבי אסתטיקה. "כדי למזער את הנזק, יש להעשיר את העור בלחות. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות סרום, תכשיר מרוכז בחומרים פעילים, כמו אנטי-אוקסידנטים ופפטידים, שתפקידו להחדיר לחות לעור. השימוש בסרום חשוב להגברת הלחות, ומעליו יש להוסיף קרם לאיטום העור ושיפור תוצאותיו".

slugging, אידאלי לעונה. המונח "סלוגינג" מקורו בדרום קוריאה ומשמעותו היא "שבלול", ע"ש המראה המתקבל לאחר מריחת ווזלין על הפנים כולן, ולא כמקובל רק על השפתים. מטרת הסלוגינג לייצר איטום שיקל על העור לשמור על המים שלא ישתחררו החוצה.

"משחות כמו ווזלין מכילות מרכיבים שאוטמים את העור, מונעים איבוד מים ועוזרים לעור פגום לתקן את עצמו", מציין ד"ר יהושע זייכנר, מנהל מחקר קוסמטי וקליני בבית חולים 'מאונט סיני' בניו-יורק. "במקרה של עור יבש אפשר להפיק תועלת גם ממריחת ווזלין על הפנים כולן, במיוחד למי שנוטה לאקזמה או לעור סדוק". עם זאת, הוא ממליץ לבעלי עור שמנוני להימנע ממשיחת הפנים בווזלין, משום שספיגת החומרים עלולה להחמיר פצעונים פעילים או להגביר את השמנוניות. "עדיף לא להשתמש בווזלין על הפנים בלילה באופן רציף, מכיוון שאז תפקוד העור התקין עשוי להשתבש. כשעור נאטם באופן קבוע נוצר מצב שבו יש יותר מדי מים שנשמרים בעור והחסימה הופכת להיות פחות ופחות אפקטיבית".

תכשירי באלם  וזלין מורז סקארה גיגי נוויאה. יח"צ,
תכשירי באלם: וזלין, מורז, סקארה, ג'יג'י, נוויאה/יח"צ

אל תללקקו שפתיים. השפתיים רגישות במיוחד כי הן מכוסות רירית ואין להן מחסום אפידרמלי פעיל שמגן מפני אובדן לחות. בנוסף, הרוק מכיל מלחים ותורם לייבוש מוגבר שלהן. לכן, יש להימנע מליקוק השפתיים ומשימוש בשפתונים המכילים מנטה או אלכוהול. אלה, גם אם מייצרים תחושת הרגעה, מובילים ליובש חמור. רכיבים נוספים מחוץ לתחום: פנול, קמפור ושפתונים עם תוספי ריח. הדרך הקלה ביותר להקל על יובש בשפתיים היא למרוח לאורך היום באלם ייעודי או גליצרין.

שמש שקרנית. חשוב מאוד למרוח קרם הגנה גם בחורף. נכון שמעונן וגשום, אבל אל תתנו למזג האוויר להטעות אתכם. כמות קרני ה- UVאינה פוחתת משמעותית ויש להיזהר במיוחד בחשיפה לשמש במהלך חופשות סקי בפסגות ההרים.

השמש שקרנית. חשוב מאוד למרוח קרם הגנה גם בחורף.

פותחת לכתבת חורף. freepik,
פותחת לכתבת חורף/freepik

שוברים את המתח

המתח האופייני לחיים המודרניים תובע מאיתנו מחיר גבוה. מאחר שהעור הוא איבר החישה הגדול ביותר, המתח משפיע גם עליו.

עור תחת מתח "עובד" שעות נוספות, וסובל משחיקת יתר. הסטרס פוגע בייצור מרכיבי מנגנוני ההגנה של העור (חומצה היאלורונית, חומצה לינולאית, חומצות אמינו וחומצות שומן), ומחליש את פעילות המחסום האפידרמלי, שתפקידו לשמור על הלחות ולמנוע התאדות של מים.

מאז השבעה באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיו, כולנו חווים מצב של "סטרס מתמשך" ההופך את העור לתגובתי יותר ומקשה על ריפוי תסמינים שונים. מתח ממושך גם מזרז את הקצב המטבולי של הגוף ומעייף אותו. הפרשת נוזלים מואצת משבשת את ויסות החום של הגוף ולעיתים בתנאי מתח, הרגליים או כפות הידיים קופאות בעוד הלחיים מתלהטות.

מתח עלול להוביל להתלקחויות בתופעות שונות (פסוריאזיס, אקזמה, אטופיק וכדומה). לעיתים, העור עדיין רגוע וקריר, אך תוצאותיה של התחושה הפנימית יורגשו בהמשך, ויש לראות בה סמן לירידה בפעילות המחסום האפידרמלי.

"בחורף כבר לא מספיקה שגרת טיפוח שבבסיסה הוספת לחות יומיומית, אלא נדרשת מעורבות של תכשירים בעלי קומפלקס מרכיבים אינטנסיבי להגנה, לחיטוי ולריפוי בעיות עור, כדוגמת שילוב של צמחי מרפא כמו מור ולבונה, כחלופה לסטרואידים וקורטיזונים", אומרת אלונה שכטר, בעלת מותג הנושא את שמה.

ויטמין סי  לוריאל פריז - גרנייה  - וישי, אדוונסד קליניקלס (סופר-פארם), ד"ר מייקל באבור. יח"צ,
ויטמין C: לוריאל פריז, גרנייה, וישי, אדוונסד קליניקלס (סןפר-פארם), ד"ר מייקל באבור/יח"צ

כדי לשמור על הידרציה טובה ולסייע בהרגעת העור מהסטרס המתמשך, חשוב לבחור בתכשירים המועשרים בנוגדי חמצון, במרכיבים אנטי אוקסידנטים, אנטי דלקתיים ומרכיבי פרוביוטיקה לרבות וויטמינים.

"וויטמין C יעיל קוסמטית. הוא מצליח לחדור את מחסום העור ולהקטין את נזקי החמצון, משפר את מראה העור וגמישותו, ועוזר במניעת נזקים עתידיים", אומרת אביטל שדה, מדריכת מותגי Babor, ו-,PHformula "וויטמין C או חומצה אסקורבית בשמו הנוסף, מעודד ייצור קולגן בעור, תורם ללחות העור, מתפקד כנוגד דלקת וכנוגד חמצון, ובכך מצמצם את נזקי רדיקלים חופשיים ומסייע לשמור על רמת החוסן הטבעית של העור. כאשר עור הפנים נתון ללחצים סביבתיים חיצוניים (מזג אוויר משתנה) או פנימיים (לחץ), רמת החוסן נעשית פגיעה יותר, ולכן מומלץ להסתייע בתכשירים בעלי ריכוזים גבוהים של וויטמין C, בדגש על וויטמין מנגזרת יציבה".

"החורף נחשב למועד האולטימטיבי לשיקום נזקי קיץ וטיפולי הבהרה, ומנוצל גם לטיפולים פולשניים ואגרסיבים יותר (פילינג למשל). היעדר קרני השמש החזקות מאפשר להכניס לשגרת הטיפוח חומרים פעילים ועוצמתיים יותר, מהם נמנענו בקיץ, משום שהם מעלים את סף רגישות העור לשמש", אומרת אור פוקס, מבעלי המותג היקארי מעבדות.

שיקום המחסום האפידרמלי  היקארי  מאג'יריי   PURE (קובי ברוך)  - ג'ייד  קרם ח דר להבית אקרמן. יח"צ,
שיקום המחסום האפידרמלי: היקארי, מאג'יריי, PURE (קובי ברוך), ג'ייד, ד"ר להבית אקרמן/יח"צ

אלא שהמתח המלווה אותנו כבר ארבעה חודשים, החליש ועדיין מחליש את מערכת החיסון של העור, מלבה גורמי דלקת המופרשים בעור ומאיץ תהליכי מחלה שבעבר הופיעו בצורה קלה יותר.

"למצבי לחץ נפשיים וממושכים השלכות על העור ומצבו, כמו למשל הופעת פצעונים, יובש ועד למחלות עור שונות. כשהעור אינו בריא, פצוע ומגורה, חל איסור שימוש בתכשירים המכילים חומצות מכל סוג שהוא, שכן אלו עשויות להחמיר את המצב במקום להואיל. במקרים שכאלה יש תחילה להתמקד בשיקום העור והבאתו למצב מאוזן באמצעות מרכיבים מרגיעים, וויטמינים ומינרלים (בהתאם לאבחון הבעיה) ורק לאחר מכן לשוב להשתמש בחומצות השונות", מוסיפה פוקס.

"השפעתו של המתח הנפשי חורגת מתחום הרווחה הנפשית שלנו, ומשתרעת גם על גבי העור" אומרת ד"ר מרינה לנדאו, דרמטולוגית ומומחית ברפואת עור אסתטית. "מתח כרוני גורם לשינויים הורמונליים, לרבות עלייה ברמות הקורטיזול, שעלולה לזרוע הרס בעור. רמות גבוהות שלו גורמות להתפתחות של דלקתיות בעור, שעשויה להוביל למצבי אקנה, אקזמה ופסוריאזיס. יתרה מכך, מתח פוגע ביכולתו של העור להתחדש ולתקן את עצמו, מאיץ את תהליך ההזדקנות שלו ומאיץ את פעילות הקולגנאז, אנזים המפרק את הקולגן ואחראי על גמישות העור.

הסטרס פוגע גם במחסום הטבעי של העור, והופך אותו לרגיש יותר לתוקפנות סביבתית. שכבת המגן הראשונה היא המחסום האפידרמלי. מדובר בשכבת העור החיצונית ביותר, המורכבת ברובה מתאים קרטינוציטים וביניהם - חומצות שומן. מחסום זה אחראי להגן על העור מבחוץ (חדירת מזיקים: אלרגנים, רדיקלים חופשיים ואפילו חלק מקרינת השמש) ומבפנים (התאדות של חומרים חשובים מתוך העור החוצה - למשל לחות).

תנאי מזג האוויר והיובש הקיצוני בחורף, משפיעים על העור ביתר שאת, משום שהמחסום העורי כבר פגוע ופגיע בשל תחושת המתח המתמשך. כדי לתמוך במחסום האפידרמלי, יש לבצע שני דברים: לאמץ שגרת טיפוח עם חומרים ייעודיים לשיקום המחסום האפידרמלי ולהשתמש בלחות עתירה בשומנים ביומימטיים (מחקים את המבנה הכימי של העור)".

בשונה מחורפים קודמים, נדמה שהחורף הנוכחי פחות מתאים לטיפולים אגרסיביים בעור בשל מחסום אפידרמלי פגום. "רמות ההצלחה של טיפולים על עור שכזה יהיו נמוכות יותר, והסיכון לתופעות לוואי בלתי רצויות (למשל היפר-פיגמנטציה פוסט דלקתית) גובר. עד שיקום המחסום האפידרמלי והבראתו, הישארו בטיפולי תמיכה והחדרת לחויות, שלבו טכניקות לניהול מתחים בשגרת היומיום, כגון פעילות גופנית ושינה מספקת. זכרו השגת איזון הרמוני אינה מקדמת רק רווחה נפשית, אלא גם תורמת לעור זוהר ובריא, ומאפשרת לעור לשגשג למרות אתגרי החיים", מסכמת ד"ר לנדאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully