וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים כבר לא מדפיסים כסף, והסיבה צריכה להדאיג את כולנו

עודכן לאחרונה: 15.2.2024 / 10:53

מניות הבנקים נמצאות בירידה מאז תחילת השנה, אך לא בגלל הורדת הדירוג או הסנקציות האמריקאיות: "לווים רבים לא יעמדו בהחזרים ונראה עלייה משמעותית בהפסדי האשראי של הבנקים. עדיין לא חווינו את השפעות המלחמה במלואן"

בנק הפועלים מחרים את ערוץ 14/ערוץ 14

סערת הסנקציות שהוטלו על ידי הבית הלבן בתחילת החודש על ארבעה אזרחי ישראל מיהודה ושומרון מכניסה לסחרור גם את הבנקים המקומיים, שנאלצים להגיב ולהקפיא את חשבונותיהם, ואת המשקיעים שלהם.

הבנקים, שכבר הצליחו לחזור לשגרת עבודה נטולת זרקור ציבורי לאחר שנה בה נאבקו בניסיונות נבחרי הציבור להטיל עליהם צעדים מחייבים בנושאי ריביות ומיסים על רווחיהם, נמשכו שוב מתחת לזרקור הלא מחמיא.

השפעת הסנקציות האמריקאיות על הבנקים עצמם כמעט ואינה קיימת, אך ייתכן כי הסערה סביבן הובילה לתגובה חזקה יותר אף מהיחלשות המשק הישראלי, ממנו הבנקים ניזונים, ואף מהודעת הורדת דירוג האשראי על ידי סוכנות הדירוג האמריקאית מודי'ס (ראו טבלה).

מימין - ספיר לוי, ינון לוי, צבי סוכות בדיון ועדת הכלכלה. דוברות הכנסת, דני שם וטב, דוברות הכנסת
דיון ועדת הכלכלה אתמול. אורח הכבוד היה ינון לוי (במרכז), המתנחל שחשבונו הוקפא/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת, דני שם וטב

ועדת הכלכלה של הכנסת, לדוגמה, סיכמה את דיוניה אתמול (ד') בדרישת תשובות מבנק ישראל בנושא, ובוועדת הכספים כבר החלו לנצל שלשום את הסחף השלילי לעבר הבנקים, לצד עיתוי המלחמה והגירעון הצפוי, כדי לדון בחוק להגדלת המיסוי על רווחיהם.

כל אלה היו חלק מדחיפת מניות סקטור הבנקאות מטה ביממה האחרונה, עם ירידה של 1.6% במדד ת"א בנקים, שירד כ-0.65% מאז ה-7 באוקטובר ובכ-5.14% מאז תחילת השנה. זאת לעומת עלייה של 8.2% וירידה של 0.68% לאותן התקופות במדד ת"א 35 ועלייה של 8.76% לצד ירידה של 0.03% במדד ת"א 125.

מבין מניות הבנקים היחידים שהציגו עלייה היו הפועלים ומזרחי, שעלו ב-5.06% ו-6.48%, בהתאמה, מאז ה-7 באוקטובר, בעוד הבינלאומי ודיסקונט הובילו את ירידות הסקטור עם 7.14% ו-8.46%, בהתאמה, לאותה התקופה.

הורדת דירוג האשראי, שהייתה אמורה לתת מכה גם לבנקים המקומיים, דווקא הובילה את האחרונים לעליות מאז, שעמדו על כ-2.5% (כולל שקלול הירידה שחוו במהלך יום המסחר אתמול). יש לציין, כי סקטור הבנקאות המקומי זכה לתשבחות בדו"ח, כמו גם הפיקוח עליו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מניות הבנקים יורדות ב-2024. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
המניות יורדות, אבל לא בגלל הדירוג או הסנקציות/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

הירידות שנחוו אתמול במניות הבנקים, עם זאת, אינן מגיעות בהכרח כתגובה לאירועים הפוליטיים. אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון ואנליסט בנקים, מסביר: "לדעתי אין דרמה סביב הירידות היום. יש תנודתיות, עם עלייה אתמול וירידה היום.

"נושא המס העודף על הבנקים שהועלה לדיון בוועדת הכספים כבר מוכר ולהערכתי גם מתומחר במחיר המניות. להערכתי יש סבירות שחוק המס העודף יעבור, אבל השפעתו על הבנקים לא תהיה דרמטית. לכל היותר ירוויחו קצת פחות במשך כשנתיים.

"הסנקציות עצמן גם כן, לראייתי, ללא שום השפעה על הבנקים המקומיים, כאשר האחרונים אינם מתחכמים עם הרשויות בארה"ב".

אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון ואנליסט בנקים. לידר שוקי הון,
גלזר. "ריבית הגבוהה תקשה על שורה ארוכה של לווים לעמוד בהתחייבויותיהם"/לידר שוקי הון

אז למה הבנקים בכל זאת רושמים ירידות? "ההשפעות העיקריות על הכנסותיהם, לדעתי, יהיו מהפרשות להפסדי אשראי שצפויות להיות משמעותיות. אני גם פחות אופטימי קדימה, ולראייתי, על רקע הצמיחה החדה באשראי, הריבית הגבוהה (שמקשה להחזיר הלוואות) והשפעות המלחמה, לבנקים יהיה קשה להתחמק מעלייה בהפרשות.

"אם לסכם זאת: הבנקים נמצאים אחרי שנים של צמיחה חדה באשראי, ואנו, בלידר שוקי הון, מעריכים שעל רקע המלחמה וההשפעות הכלכליות שלה, נראה עלייה משמעותית בהפסדי האשראי שלהם.

"הריבית הגבוהה תמשיך אולי לתמוך בהכנסות המימון של הבנקים, אך במקביל היא תקשה על שורה ארוכה של לווים לעמוד בהתחייבויותיהם.

"אני גם חושב שיגיעו חדשות שליליות שהשוק עוד לא צופה, שהרי עדיין לא חווינו את השפעות המלחמה במלואן כדוגמת הגידול בתקציב הביטחון, בגירעון, וכו'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully