וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברה ישראלית תבנה לוויין שיצלם וידיאו מהחלל, גם בערפל

15.2.2024 / 22:25

אימג'סאט תפתח ביחד עם שתי חברות סינגפוריות לוויין תצפית אזרחי ברמה צבאית, שישוגר ב-2027. מנכ"ל החברה נועם סגל מספר שתהיה ללוויין יכולת קבלת החלטות עצמאית לצד צילומי צבע וכן וידיאו: "לוויין עם יכולות שעד לא מזמן היו רק למעצמות"

בוידאו: התעשייה האווירית מכרה לסינגפור לוויין ריגול בכ-200 מיליון דולר/התעשייה האווירית
לוויין Knight של אימג'סאט ISI. אימג'סאט,
הלוווין החדש. רזולוציה של 50 ס"מ גם בצילומי צבע/אימג'סאט

אחרי ששיגרה בשנה שעברה לוויין תצפית ראשון שפיתחה עם לחברת אמריקאית, מתקדמת אימג'סאט לשלב הבא: חברת הלוויינים מאור יהודה, שבשליטת קרן פימי, תפתח ותבנה ביחד עם שתי חברות מסינגפור לוויין תצפית גדול ויקר יותר, עם יכולות צילום גם בתנאי תאורה קשים, כולל צילום סרטוני ווידיאו.

לוויין ה-Knight (אביר) ייבנה במקביל בישראל ובסינגפור בידי אימג'סאט ובידי החברות ST Engineering Satellite System וחברת ST Engineering Geo-Insights מסינגפור. הלוויין שמיועד לשיגור ב-2027, יציג יכולות תצפית ברמה צבאית, ויכולות שאין עדיין ללווייני התצפית שמייצרת התעשייה האווירית.

אימג'סאט הוקמה ב-1997 בניסיון למסחר את טכנולוגיות לווייני האופק, לווייני הריגול שמייצרת התעשייה האווירית למשרד הביטחון. ההצלחה הייתה מוגבלת, ולאחר ששוגרו רק שני לוויינים, ארוס A וארוס B, נרכשה השליטה בחברה בידי קרן פימי של ישי דווידי, כאשר אחזקות התעשייה האווירית דוללו ל-31%.

איתי בן זאב, גילון בק ונועם סגל. קובי וולף,
נועם סגל, מנכ"ל אימג'סאט (משמאל) עם יו"ר אימאג'סאט גילון בק (באמצע) ומנכ"ל מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב/קובי וולף

החברה נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של 811 מיליון שקל, ומנייתה רשמה היום (חמישי) עלייה של 5% בעקבות ההכרזה על הלוויין החדש. החברה מוכרת צילומי לוויין ועיבוד שלהם ללקוחות אזרחים ולמדינות, והיא ספקית של משרד הביטחון.

התעשייה האווירית משמשת כבעלת מניות, ספקית וגם מתחרה לאימג'סאט. ב-2023 סיפקה התע"א מספר שיא של שלושה לווייני תצפית, אחד למשרד הביטחון, אחד לסינגפור ואחד לאימג'סאט, ארוס C המתקדם.

אבל במקביל שיגרה אימג'סאט את הלוויין הראשון שלה, שבנתה בסיוע חברה אמריקאית, ה-Runner, במשקל 90 ק"ג בלבד, עבור ממשלת צ'ילה. כעת היא מכריזה על לוויין גדול ומתקדם יותר: ל"אביר" שישקול 280 ק"ג, תהיה רזולוציה של 50 ס"מ בצילום רגיל ו-1.5 מטר בצילום בתנאי תאורה מוגבלים באמצעות אינפרא אדום (SWIR), כך שיוכל לצלם גם בלילה, דרך ענני עשן וערפל.

הוא יהיה מסוגל לצלם גם בצבע ולהפיק סרטוני ווידיאו. כמו בלוויין הראנר, ששוגר ביוני 2023, צפוי שהחברה תפתח את מטע"ד הלוויין ואת תוכנת הפיקוד והשליטה שלו. עלות הלוויין, שתתחלק בין השותפות, לא נחשפה אך מוערכת בעשרות מיליוני דולרים.

לוויין Knight של אימג'סאט ISI. אימג'סאט,
לוויין Knight של אימג'סאט ISI/אימג'סאט

בשיחה עם וואלה אומר המנכ"ל נועם סגל, כי "זה אחד הלוויינים הראשונים בעולם עם יכולת הצילום הזאת. יש רק לוויין אמריקאי אחד כזה, והוא הרבה יותר גדול ובעל רזולוציה הרבה פחות טובה. עידן החלל החדש מאפשר לנו לפתח בעצמנו וחלק מהיכולות, לרכוש אחרות ולספק לוויין עם יכולות שעד לא מזמן היו רק למדינות, אפילו למעצמות".

הטרנד היום הוא לבנות לוויינים עם כושר עיבוד בחלל, שיכולים לבחור אילו תמונות ישלחו לכדור הארץ, כך שיעברו מהר יותר.
"אנחנו הולכים שלב אחד קדימה ול-Knight יהיו גם אלמנטים של קבלת החלטות עצמאית מעבר ליכולת עיבוד תמונות. אם הוא יפתח מצלמה לצילום מתוכנן, יעבד את התמונות הראשונות ויזהה ערפל מעל האדמה, הוא יידע לבד לעבור למצלמת האינפרא אדום. בעתיד תהיה לו גם יכולת ChatGPT ונדע לתקשר איתו אחרת".

לוויין כמו ארוס C עולה כ-200 מיליון דולר. בכמה Knight זול יותר?
"אנחנו לא חושפים את מחיר הלוויין, אבל הוא נבנה לפי כללי החלל החדש, שמאפשרים לבנות יותר לוויינים בפחות כסף. במקום להשקיע בלוווין אחד יקר עם הרבה יתירויות וגיבויים, המטרה היא לשגר באותו מחיר כמה לוויינים, שיהיו הגיבוי אחד לשני. ככה אילון מאסק בנה את רשת לווייני התקשורת הענקית של סטארלינק".

אתם הופכים מספקית תמונות לוויין ליצרנית לוויינים?
"יצרנית בוטיק. תהיה לנו העלות על תוכנית הלוויין, ונייצר רק רכיבים יחודיים. ספקי כוח ומערכות ניווט אפשר לרכוש בשוק החופשי. אנחנו בונים מעבדות וחדרים נקיים שיאפשרו לנו לבנות יותר מערכות בארץ. החלום שלי הוא שהמדינה תעודד את התחום הזה שמתפתח מאוד בעולם, ונוכל לבנות תעשיית לוויינים בדרום, בירוחם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully