וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב משקי הבית הורע: באיזה מדד נרשם שפל היסטורי?

עודכן לאחרונה: 18.2.2024 / 17:09

שיא שלילי נרשם במשקי הבית שמתכוונים לרכוש דירה או מכונית בשנתיים הקרובות לצד ירידה מתמשכת בכמות משקי הבית שמצליחים לחסוך: "שינויים כלכליים שקשורים להשפעה של עליית הריבית להחזרי הלוואות והעלייה באינפלציה שניפחה את ההוצאה לצריכה"

וואלה! פתרנו עם ליאת רון/מערכת וואלה!

המצב הכלכלי של משקי הבית הורע בשנתיים האחרונות, כך עולה מסקירתו של אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב.

פרמטר מדאיג הוא מדד אמון הצרכנים בישראל, אשר נמצא קרוב לשפל היסטורי. אחד הביטויים של המדד הנמוך הוא שיא בשיעור משקי בית שלא מתכוונים לקנות מכונית או דירה בשנתיים הקרובות: 94% ענו כי לא יקנו דירה ו-93% לא יקנו מכונית. מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז תחילת ביצוע הבדיקה בשנת 2011.

סקר אמון צרכנים הוא סקר חובה בכל המדינות החברות בארגון ה-OECD, עם הצטרפות ישראל כחברה בארגון בשנת 2011, החלה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לבצע את הסקר ובאחרון כאמור נמדדה הרמה הנמוכה ביותר של מי שאמרו שבכוונתם לקנות דירה או מכונית בשנתיים הקרובות. ז'בז'ינסקי מסייג כי הסנטימנט יכול להשתנות במהירות.

פרמטר נוסף שמעיד על הקושי הכלכלי של הציבור עולה בסקר משקי הבית של הלמ"ס, לפיו שיעור משקי הבית שמצליחים לחסוך ושהכנסותיהם גבוהות מהוצאותיהם, נמצא במגמת ירידה מזה שנתיים.

לדברי ז'בז'ינסקי, "מאחורי נתונים אלה לא עומד רק סנטימנט, אלא שינויים כלכליים שקשורים להשפעה של עליית ריבית להחזרי הלוואות והעלייה באינפלציה שניפחה את ההוצאה לצריכה של משקי בית. ירידה באינפלציה ובריבית בנק ישראל יכולה לסייע לשיפור במצב הפיננסי שלהם".

ילד עם קופת חיסכון אילוסטרציה. ShutterStock
חיסכון. שיעור משקי הבית שמצליחים לחסוך נמצא במגמת ירידה מזה שנתיים/ShutterStock

מה שיכול לסייע למשקי הבית היא הורדת ריבית, כאשר לפי הערכת מיטב, אם לא יתרחשו אירועים חריגים עד להודעה על הריבית ביום שני בשבוע הבא, השיקולים בעד הורדת הריבית יגברו. שיקולים אלה כוללים בין היתר חזרת הריבית ליעד האינפלציה, התאוששות בפעילות במשק, התחזקות השקל וכן הימשכות מגמת ההאטה באשראי הבנקאי לעסקים ולמשקי הבית.

טיעון נוסף הוא כי נכון לכעת הורדת הדירוג לא גרמה נזק לשוק המקומי כאשר לפי ז'בז'ינסקי, "חששות בנק ישראל מפני איומים על יציבות פיננסית לא מתממשים, לפחות לעת עתה. אפילו הורדת הדירוג של מוד'יס לא גרמה נזק לשווקים המקומיים. פרמיית הסיכון של ישראל ירדה בשבוע האחרון. השקל מאוד חזק. הנפקות אג"ח ממשלתיות זוכות לביקושים חזקים במיוחד. מדד בורסת ת"א השיגו אחרי הודעת מוד'יס תשואה טובה יותר מאשר מרבית הבורסות בעולם. המרווחים בשוק הקונצרני נמוכים יותר מאשר לפני המלחמה".

הוא מוסיף כי "בנק ישראל אומנם העביר מסר לפיו הריבית תרד באיטיות ובהדרגה, אך לאור הירידה המהירה באינפלציה והנסיבות האחרות הוא צפוי להתאים את המדיניות לנסיבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully