וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהלומים לא לנצח: השנתיים הקשות של הענף הנוצץ

20.2.2024 / 15:01

המלחמה באוקראינה, ירידה בהיקף הצריכה בסין, הערפל הכלכלי בעולם ועוד. מחירי היהלומים רושמים ירידה של עשרות אחוזים, והקונים הם המנצחים

יהלומים. באדיבות מעון היהלומים הישראלי,
ענף בקשיים/באדיבות מעון היהלומים הישראלי

השינויים הגיאופוליטיים, מלחמת אוקראינה, ירידה בהיקף הצריכה בסין וחוסר וודאות כלכלי - עולמי, אלו עיקרי הסיבות שגורמות לטלטלה מתמשכת בסחר היהלומים בעולם, ובכלל זה בישראל, שנמצאת תחת עננת דכדוך בשל מלחמת חרבות ברזל. בה בעת, משברים יוצרים הזדמנות : מחירי היהלומים רושמים ירידה בשיעור של עשרות אחוזים והצרכנים יוצאים נשכרים.

בניגוד לתקוות שתלו סוחרי היהלומים והתכשיטים, שנת 2023, לא הביאה עימה את התיקון לו הם ייחלו ורבים תוהים האם השנה הנוכחית תסתיים אחרת? על פי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, יבוא הנטו של יהלומי הגלם לישראל, עד לחודש נובמבר 2023, הסתכם בכ-843 מיליוני דולרים, מדובר בירידה של כ-50% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2022. גם נתוני הייצוא, מצביעים על האטה של פעילות הענף: יצוא נטו של יהלומי הגלם, רשם צניחה בשיעור של 57% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והסתכם ב 637 מיליון שקלים. סגמנט יצוא יהלומים מלוטשים, אכזב גם הוא: נרשמה ירידה חדה של כ-3.37 מיליארדי דולרים ובשיעור של -9%. לכאורה, ההסבר לדשדוש בשוק היהלומים בישראל טמון במלחמת חרבות ברזל, אולם המציאות מורכבת יותר: תהליכי עומק שעובר ענף היהלומים הגלובאלי, ממשיכים לתת את אותותיהם ולהשפיע על היקפי הביקוש בעולם ליהלומים טבעיים. בשביל להבין מה עובר על ענף היהלומים, צריך לחזור כשנתיים אחורה.

כוחות אוקראיניים יורים לעבר כוחות רוסיים באבדייבקה, אוקראינה, 8 בנובמבר 2023. רויטרס
טלטלה את השווקים. המלחמה באוקראינה/רויטרס

שנת 2022 הייתה שנה מאתגרת לענף היהלומים העולמי בכלל והישראלי בפרט. שנה זו החלה עם המלחמה באוקראינה והסנקציות על יהלומי הגלם הרוסים (שמהווים כשליש משוק יהלומי הגלם בעולם) והמשיכה עם סימנים למיתון עולמי ולאינפלציה גלובאלית. בסה"כ בשנת 2022 היבוא נטו של יהלומי גלם לישראל עמד על סך של כ-1.82 מיליארד דולרים, ירידה של כ- 10.5% לעומת שנת 2021. יצוא נטו של יהלומי גלם בשנת 2022 עמד על סך של כ- 1.52 מיליארד דולרים, ירידה של כ- 15% לעומת שנת 2021.

אולם המצב יכול היה להיות חמור הרבה יותר: גורמים בענף ציינו דאז כי המצב יכול היה להיות גרוע בהרבה. כאמור, המלחמה באוקראינה, טלטלה את השווקים הגלובאליים. ענקית הכרייה הרוסית אלרוסה, שמניותיה מוחזקות גם על ידי הממשל הרוסי, שמספקת כשליש מאבני החן הגולמיות בעולם, חטפה מהלומה: סנקציות שהטיל הממשל האמריקאי, הוביל לבהלה בתעשייה ולהשעיה חלקית של המסחר איתה (שהפכה לאיסור חד משמעי שהוטל לפני כחודש).

בשורה התחתונה, העיניים נישאו אז לשנת 2023. "העליות במכירות התכשיטים בארה"ב ופתיחתו מחדש של השוק הסיני לאחר הסרת מגבלות הקורונה הן בשורה חשובה לקראת שנת 2023", צוין בסקירת משרד הכלכלה והתעשייה. אלא שהשנה החולפת, כרשום מעלה, הסתיימה גם היא עם מספרים שאכזבו את העוסקים בענף".

"תכלה שנה, מלחמותיה, קלולותיה וצרותיה", אמר לנו בכיר בענף בישראל בחודש דצמבר האחרון, תוך שהוא נאנח. " אני מודאג". ואכן, חודש ינואר האחרון, הסתיים עם ירידה בשיעור של כ-26 בהיקף יבוא הגלם. גם הנתונים של משרד הכלכלה בנוגע להיקף יבוא היהלומים המלוטשים, לא מעלים חיוך על פניהם של סוחרי הבורסה : ירידה בשיעור של כ-25%. ומה עם הייצוא? היקף הגלם המיוצא רשם ירידה בשיעור של כ-47% והמלוטש: כ-21%.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
יהלומי מעבדה. ShutterStock
שוק שמזנק. יהלומי מעבדה/ShutterStock

ואיך כל האמור מעלה משרת את הצרכן בישראל? לדוגמא, את הזוגות המתחתנים? ירידת מחירים, בשיעורים שמגיעים גם ל 40%, בהשוואה לתקופה אחרי הקורונה, כאשר מדובר על יהלומים הנחשבים 'זולים' במשקל של 1 עד 4 קראט.

לצד כל זאת, לא ניתן להסביר את השינויים בענף, מבלי להתייחס ל'יהלומי מעבדה' הסינטטיים. בשנת 2020, הסתכם היקף המכירות הגלובאלי שלהם בכ-3 מיליארד דולר, אך תוך כשנתיים, הוא זינק לסכום של כ- 10 מיליארד דולר, תוך נגיסה בהיקף המכירות של יהלומים טבעיים. גם מחירם של יהלומי המעבדה, שירד בעשרות אחוזים בשנתיים האחרונות, הופך חלופה זו לאטרקטיבית יותר ויותר. גם הכניסה של תאגיד היהלומים הענק 'דה בירס', לתחום העניק לגיטימציה לסוחרים רבים יותר להיכנס אליו, מה שמגדיל את ההיצע ומטה את המחירים מטה.

בחברת Green Diamonds שעוסקת ביצור ושיווק יהלומים סינטטיים מסכמים "אף אחד לא מספיד את ענף היהלומים הטבעיים, אולם יותר ויותר צרכנים מעוניינים למקסם את הרכישה ולקבל יותר תמורת פחות כסף. אי לכך, מגמת הנגיסה ביהלומים טבעיים צפויה להתעצם בשנים הקרובות".

הורדות המחירים לא חלות רק על היהלומים הטבעיים, אלא גם המחיר של יהלומי המעבדה בירידה. לפני חמש שנים, מחיר היהלומים המהונדסים היה נמוך ב-20% מהיהלומים הטבעיים, אך כעת הוא נמוך בסביבות 80%, על רקע ירידה במחירים ובעלויות הייצור. ההערכה היא כי המחירים ימשיכו לרדת בשל זינוק בהיצע. אולם, ראולי מעריך כי המחירים הנמוכים יהפכו את היהלומים הללו לפחות אטרקטיביים עבור טבעות אירוסים. "בסופו של דבר יש יש מוצרים שונים והגימור והנדירות של יהלומים טבעיים הם ברמה אחרת לגמרי".

  • עוד באותו נושא:
  • יהלומים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully