וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' קרא לזה בזלזול "פרוצדורה". עכשיו כל המשק תקוע

21.2.2024 / 14:44

המדינה לא העבירה תקציב עד ה-19 בפברואר, מה שמחייב אותה לקיצוץ רוחבי של 67 מיליארד שקל, בדיעבד. שר האוצר זלזל במהלך, אבל מכתב שהוציא היום לשרים מבהיר: אין אפשרות למימוש פרויקטים חדשים. המשמעות: מדינה שלמה בהפסקת חשמל ביורוקרטית

בעקבות אמירת סמוטריץ' משפחות החטופים קוראות להפגין בקריה/מערכת וואלה!

תקציב המדינה המתוקן לשנת 2024 היה אמור לעבור בקריאה שניה ושלישית ב - 19 בפברואר לפי החוק. מתברר שלא רק שהממשלה יכולה לכופף את חוקי המדינה ולדחות את אישור התקציב לתאריך לא ידוע בתחילת מרץ (אבל כן לדרוש מהאזרחים לא לסטות מילימטר מלשון החוק), היא גם יכולה להבהיר לשרים את משמעות הפרת החוק שלה - קיצוץ רוחבי של 67 מיליארד שקלים, בדיעבד.

רק הבוקר, יומיים אחרי הדד ליין, הוציא שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מכתב לשרי הממשלה, בו הוא מבהיר את משמעות הקיצוץ שמושת על תקציב המדינה בגלל גרירת הרגליים באישור התקציב, שבא בגלל ניסיונותיו להכניס לתוכו כספים קואליציוניים. עד כה, התייחס סמוטריץ' בביטול, שלא לומר בזלזול כבוש, להשלכות של הקיצוץ הרוחבי וכינה אותו "פרוצדורה", ואילו עכשיו הוא מנחה את השרים מה מותר ומה אסור להם לעשות, עד להצבעה בכנסת.

בצלאל סמוטריץ' בועדת הסיעה של הציונות הדתית. יונתן זינדל, פלאש 90
טריק לא רצוי בתקופה מורכבת. סמוטריץ'/פלאש 90, יונתן זינדל

במכתבו אומר שר האוצר, שנעשה מאמץ לזרז את עבודת התקציב, "לצד החשיבות לכבד את הכנסת ולאפשר לה לבצע את עבודתה ואת דיוניה בצורה מסודרת ובזמן הדרוש לכך". האמירה הזו תלושה מהמציאות, כיוון שהדיונים בוועדת הכספים על התיקונים בתקציב החלו רק בתחילת השבוע, ובדרך כלל הם אורכים כמה חודשים טובים, תוך מעבר דקדקני על כל הסעיפים. כך שאין לחברי הועדה זמן מספיק כדי לדון בהם בכובד ראש, ולכן גם הדיונים בכנסת יהיו קצרים.

סמוטריץ' מסביר לשרים במכתב, ש"בתקופת הביניים עליכם להימנע מהתקשרויות חדשות ולפעול בהתאם להוראות החשב הכללי בכל הנוגע להתחייבויות קודמות. אנו לשירותכם בתקופת הביניים, כדי לפתור בעיות פרטניות ככל וייווצרו, וכדי לוודא שפעילות המשרדים לא תפגע מהותית כתוצאה מהאתגר התזרימי". זאת אומרת, שגם שר האוצר צופה, שבעת מלחמה, יהיה צורך בהתקשרויות חדשות, שכדי להוציא אותן בפועל, יידרשו אישורים מיוחדים ובירוקרטיה מסובכת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
רו״ח יהלי רוטנברג מונה לחשב הכללי במשרד האוצר. גלעד ארצי, אתר רשמי
החשב הכללי יהלי רוטנברג./אתר רשמי, גלעד ארצי

החשב הכללי יהלי רוטנברג נערך למציאות הנוכחית, המקשה על ההתנהלות השוטפת מבעוד מועד, כשהעיכוב באישור התקציב הפך לממשי. בתחילת ינואר הוציא רוטנברג הנחיה לכל החשבים במשרדי הממשלה, לא לאשר תקציבים שאינם קשורים להתמודדות עם ההשלכות המלחמה על המשק או שקשורים לפעילות הליבה של המשרד.

"במסגרת עדכון תקציב 2024, עתידים להתבצע שינויים והתאמות בהיקף ובהרכב הוצאות והכנסות המדינה", כתב. "במטרה לאפשר לממשלת ישראל את הגמישות הנדרשת לבצע שינויים בצד ההוצאה, ועל מנת שלא לקבוע עובדות בשטח שיקשו על שינוי סדרי העדיפויות". החשב הכללי הורה לחשבים "להפעיל שיקול דעת בעת אישרו הוצאה מתקציב המדינה, בשים לב לנחיצותה ודחיפותה לעת הזו, ולפעול בריסון תקציבי המתחייב בתקופה זו, בדגש בכל הנוגע לשימוש בתקציבים גמישים שאינם בליבת פעילות המשרד ושאינם קשורים למלחמה".

בתקופה כלכלית מורכבת, שבה יש צורך בשיקום ישובים והתנעת פרויקטים לאומיים גדולים, הדבר האחרון שצריך הוא תקיעת מקלות ביורוקרטיים בגלל "שאט דאון" מקומי, שמקורו בתרגילים פוליטיים. העניין "הפורמלי" הזה, כפי שכינה אותו השר, עוד יעלה לנו ביוקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully