וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות המקומיות יתקיימו השבוע: למי מגיע יום חופש ומי יעבוד כרגיל?

עו"ד נעמה שבתאי בכר

עודכן לאחרונה: 25.2.2024 / 10:22

מחרתיים יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, אך למרות שמדובר ביום שבתון שורה ארוכה של ענפים מחויבים לעבוד כרגיל. איך תדעו אם מגיע לכם חופש ומי מחויב לעבוד, ומה התגמול למי שבכל זאת יצטרך לעבוד? כל השאלות והתשובות לעובדים ולמעסיקים

3223480/מעריב

מחרתיים ייערכו הבחירות לרשויות המקומיות. מסגרות החינוך לא יעבדו ורוב הציבור ייהנה מיום החופש הנלווה לבחירות.

נהוג לחשוב שבאופן אוטומטי זהו יום שבתון לכל המשק, אך למעשה לא מדובר בעניין גורף. ישנם עובדים שאינם זכאים כלל לשבתון, ישנם עובדים שאם יעבדו באותו יום עשויים להרוויח שכר מוגדל, וישנם כאלו שעל אף שיעבדו באותו יום הם יאלצו להסתפק בשכר רגיל. לפניכם המדריך שישיב על כל השאלות.

מהו "יום שבתון"? יום שבתון הוא למעשה יום חופש בתשלום מלא על חשבון המעסיק.

האם כל עובד זכאי לכך שהמעסיק יכיר לו ביום הבחירות כיום שבתון? לא. החוק קובע כי יום הבחירות יהיה יום שבתון רק עבור עובדים שעובדים ברשות שמתקיימות בה בחירות או שהם רשומים בפנקס בוחרים של רשות שיש בה בחירות. עובדים שמועסקים ברשות מקומית שאין בה בחירות, והם רשומים בפנקס בוחרים של רשות שאין בה בחירות - עבורם לא מדובר ביום שבתון.

האם גם הסיבוב השני של ההצבעות כולל שבתון? לא. קביעת יום הבחירות כיום שבתון תקפה לסבב א' של הבחירות לרשויות המקומיות, ולא לסבב ב' שיחול ביום 12.3.24. מועד זה יהיה יום עבודה רגיל.

האם כל עובד שלא עבד ביום השבתון זכאי לתשלום שכר? הזכאות לשכר תלויה בהתקיימות של כל התנאים הבאים:

א. העובד עבד 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות.
ב. העובד היה אמור לעבוד אלמלא היה זה יום שבתון.

האם המעסיק רשאי לחייב את העובדים לעבוד ביום השבתון? אם מדובר בשירות ציבורי שנקבע שיעבוד כסדרו - המעסיק רשאי לחייב את העובד לעבוד. אם לא מדובר בשירות ציבורי - המעסיק אינו רשאי לחייב את העובד לעבוד, אך עובד המעוניין בכך רשאי לעבוד בהסכמת המעסיק.

מצביעים בקלפי בבחירות לכנסת העשרים וחמש. ראובן קסטרו
מצביעים בבחירות. יש לסכם מראש את התמורה לעובדים שזכאים לשבתון ובכל זאת יעבדו/ראובן קסטרו

באילו מקומות עבודה ימשיכו לעבוד כרגיל? מקומות עבודה הנמנים ברשימת השירותים הציבוריים שפורסמה על ידי ועדת הבחירות ימשיכו לפעול כסדרם, ואלו הם:

עובדי מערכת הבחירות, שירותי תחבורה, חניונים ותחנות דלק, בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים, מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות, שירותי התקשורת, מפעלי מים וחשמל, אספקת דלק והעברתו, תיאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים, עיתונות, רדיו וטלוויזיה, הובלת לחם, פירות, ירקות ותוצרת חלב, חנויות לממכר מזון, אפיית לחם וייצור מוצרי חלב.

עוד מחויבים לעבוד - בתי החולים ושירותי בריאות אחרים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת, כוחות הביטחון ושירותי ההצלה למיניהם, שירותי קבורה, מערכת בתי המשפט, לצורך קיום דיונים בסעדים דחופים וכן מעצרים דחופים וכל השירותים האחרים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת. מומלץ להתעדכן ברשימה המפורסמת באתר הכנסת.


נדגיש כי גם בשירותים אלו - חובה על המעסיק לאפשר לעובדים להצביע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עו"ד נעמה שבתאי בכר. אביבית שבתאי,
עו"ד נעמה שבתאי בכר. המעסיק מחויב לאפשר לעובדים להצביע גם אם אין להם שבתון/אביבית שבתאי

אני עובד שזכאי ליום שבתון והוסכם שאעבוד, האם אני זכאי לתשלום מוגדל? החוק אינו מתייחס לסוגיית הגמול עבור עבודה בפועל ביום השבתון, ואין אחידות בפסיקת בית הדין לעבודה בעניין זה.

ברוב פסיקותיהם של בתי הדין האזוריים הוגדר שכר בשיעור של 150% או 200% ואולם, קיים מספר מצומצם של פסקי דין שבהם נקבע כי העובד זכאי אך ורק לשכרו הרגיל.

בנוסף, בהנחיות שפרסם הממונה על יחסי עבודה במשרד התמ"ת עוד בשנת 2012, נקבע כי מעסיקים נדרשים לשלם שכר בשיעור של כ-200% עבור עבודה בפועל ביום הבחירות או לחילופין שכר רגיל בתוספת שעות חופשה עבור שעות העבודה בפועל ביום הבחירות. הנחיות אלו מבוססות, בין היתר, על נוהג שהשתרש בין ארגוני המעסיקים והעובדים.

לאור חוסר האחידות בעניין, ועל מנת למנוע חילוקי דעות, מומלץ לסכם עם העובדים מראש את התמורה שתשולם בעבור עבודה ביום השבתון.

לגבי עובד שלא השלים 14 ימי עבודה רצופים אצל אותו מעסיק לפני יום הבחירות, אך עבד בפועל ביום הבחירות - לאור העובדה שעובדים אלה אינם זכאים כלל לשכר ביום הבחירות, אם ייעדרו מעבודתם, יש לשער שלא יהיו זכאים לשכר מוגדל אם כן יעבדו באותו יום.

ביום הבחירות הייתי חולה, האם אהיה זכאי גם לשכר עבור יום השבתון וגם לדמי מחלה? לא. אין "כפל מבצעים". אם מדובר בחופשת מחלה או חופשה או מילואים שממילא מזכים את העובד בתשלום, אין זכאות לתשלום נוסף עבור שבתון.

יום השבתון נפל על יום בתוך חופשה משפחתית שלקחתי, האם זה יחשב לי כשבתון? לא. גם כאן אין "כפל מבצעים" מאותה סיבה. אם ישולם תשלום בגין חופשה לא יינתן תשלום נוסף בגין שבתון.

הכותבת היא ראש מחלקת דיני עבודה במשרד בכר שבתאי, מתמחה בייצוג מעסיקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully