וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשיש וקר לו: קשישים בישראל נאלצים לוותר על חימום הבית בחורף

עודכן לאחרונה: 26.2.2024 / 9:42

על פי סקר שערכה הקרן לידידות בשיתוף עם מכון גיאוקרטוגרפיה: כל קשיש חמישי בישראל נאלץ לוותר על חימום הבית בימי החורף מסיבות כלכליות ו-20% מהקשישים בישראל נפגעו כלכלית בעקבות המלחמה

זוג מבוגרים קורסים כלכלית. ShutterStock
כל קשיש חמישי בישראל נאלץ לוותר על חימום הבית בחורף/ShutterStock

בסקר שערכה הקרן לידידות באמצעות קבוצת גיאוקרטוגרפיה בראשות פרופ' אבי דגני וד"ר רינה דגני, נבחנו נושאים הקשורים לנזקקות בני הגיל השלישי בצרכים חיוניים לחורף. מהסקר עולה כי כחמישית מהנסקרים העידו שנפגעו כלכלית בעקבות המלחמה, וחסכו בעיקר על חימום או הוצאות אחרות על מנת לעמוד בעלויות החשמל בחורף.

מהסקר עולה כי:
• 23%, כרבע מבני 65-69, נפגעו כלכלית מאז ה-7 באוקטובר
• כל קשיש חמישי בישראל נאלץ לוותר על חימום הבית בימי החורף מסיבות כלכליות
• 18% מהקשישים מדווחים על קושי בתשלום חשבון החשמל
• 9% מהקשישים מוותרים לעיתים על שימוש במים חמים בחורף

כמו כן, 16% מהמשיבים לסקר העידו כי משק הבית שלהם חווה פגיעה כלכלית כתוצאה מהמלחמה, כאשר כ-10% מתוכם נאלצו לוותר על חימום, 3% חסכו בהוצאות על מזון והשאר חסכו בהוצאות אחרות.

שכבת הגיל שחווה את הפגיעה הכלכלית המשמעותית ביותר בעקבות המלחמה היא בגילאי 65 - 69, כאשר 23% מקבוצה זו השיבו בחיוב כי משק הבית שלהם נפגע כלכלית כתוצאה מאירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל. בקרב שכבת הגיל 70 - 74 מדובר בכ-17% ובקרב בני ה-75 ומעלה מדובר בכ-14%.

18% מכלל המשיבים מדווחים על קושי בתשלום חשבון החשמל, כאשר 4% מתקשים לשלם לעתים קרובות.

מעל 10 מיליון שקל לתקופת החורף

בשל המצב, הקרן לידידות הקציבה מעל 10 מיליון שקלים לסיוע במהלך תקופת החורף לכ-27 אלף קשישים ומשפחות.

במסגרת הסיוע מחלקת הקרן לידידות: 25,000 שוברים של "תו הזהב" בשווי 400 שקלים לכל שובר, לטובת סיוע בחימום לקשישים ולמשפחות נזקקות דרך המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות; כ-30,000 אלף שקלים ל-500 קשישים לרכישת תאורת חירום במסגרת פעילות של צוותי השטח ומתנדבי הקרן; כ-1,000 כרבוליות וכוסות תרמיות לקשישים מפונים בשווי כולל של 57,000 ש"ח; 420 שמיכות לקשישים ברשויות ומוטבי בכבוד ובידידות בשווי כולל של מעל 28,000 ש"ח; ומעל 1,600 קשישים קיבלו ערכות מרק בחסות "לקט ישראל" בתוכנית מצ'ינג בסך 356,200 אלף דולר.

"תחושת ביטחון בימים של חוסר ביטחון"

אמה ויין בת ה-84, ניצולת שואה שמתגוררת בדירה שכורה באשקלון מספרת: "אני גרה באשקלון כבר 15 שנים ואני אוהבת את העיר הזו ולהיות ליד הים. בעבר כשהיו התקפות טילים על העיר לא פחדתי, אבל הפעם זה אחרת. אני מרגישה מתח וקשה לי לתפקד והבריאות שלי הידרדרה מאוד. הלילות הקרים בחורף מזכירים לי את החיים במוסקבה בזמן המלחמה. לא האמנתי שאחווה שוב מלחמה שכזו".

אמה מקבלת סיוע של חבילות מזון מהקרן לידידות בשנים האחרונות וקיבלה ציוד לחימום לאחרונה. "התרגשתי מאוד לקבל שמיכה חמה בימים אלה. אני עדיין משתמשת באותה שמיכה שהבאתי ממוסקבה כשברחנו לפני יותר משלושים שנה. עכשיו, בזכות הקרן יש לי שמיכה חדשה. זה נותן לי תחושת ביטחון בימים אלה של חוסר ביטחון".

נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין: "ממצאי הסקר שערכנו מעוררים דאגה רבה. תקופת החורף היא תמיד תקופה מאתגרת עבור אוכלוסיית הקשישים, אך במצב מלחמה, הקשיים הכלכליים והרגשיים מתעצמים עוד יותר. לכן, אנחנו בקרן לידידות, שמסייעים לאוכלוסייה זו במהלך כל השנה, החלטנו לשים עליהם דגש מיוחד ולהקל עליהם את הקשיים בתקופה מורכבת זו על ידי מתן מענים מותאמים - אם על ידי מתן שוברי כסף לקניית ציוד חימום לקשישים עצמאיים; התקנת תאורת חירום על ידי צוותי השטח שלנו; חלוקת כירבוליות לקשישים שפונו מבתיהם או חלוקת ערכות מרק מזינות".

הנתונים מבוססים על סקר טלפוני שבוצע במהלך חודש ינואר 2024 בקרב אזרחים בגילאי 65 ומעלה המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה המבוגרת במדינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully