וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב בצעד חסר תקדים נגד מפעל ישראלי: "אירוע חמור ביותר"

עודכן לאחרונה: 28.2.2024 / 14:14

הממשל האמריקני טוען כי מפעלים ישראליים מתחרים באמריקנים בניגוד להסכמי הסחר, והטיל סנקציות ראשונות נגד חברת התעשייה פינקלשטיין המהווה ספק בלעדי לרפאל של אחד המצרכים הנדרשים לייצור תחמושת לכיפת ברזל; נשיא התעשיינים: "אירוע חמור ביותר"

ביידן: הלוואי שיכולתי להיות שם לחבק את אביגיל/רויטרס

במסגרת הליך משפטי חסר תקדים, פתחה הממשל האמריקאי בחקירה נגד נגד חברת פינקלשטיין מתכות ובבדיקת התנהלות הממשלה.

לטענת הרשויות האמריקניות, מענקים שקיבלה החברה בזכות פעילותה באזור פיתוח מהווים סובסידיה ממשלתית אסורה, ואפשרו לחברה מכירה של מוצריה בארה"ב במחירי היצף. ההחלטה על פתיחת החקירה והסנקציות נגד פינקלשטיין מעלה תמיהה.

היקף פעילותה של פינקלשטיין בארה"ב מזערי בהשוואה למתלוננות האמריקאיות והיא מחזיקה בפחות מ-3% מנתח השוק בארה"ב. עם זאת מדובר בכ-75% מהיקף מכירותיה. הטענה של הממשל האמריקאי גם סותרת את הסכם הסחר בין שתי המדינות שקיימים עשרות שנים.

על החברה כבר הוטלו סנקציות ומכס הפוגעות משמעותית ביכולתה לפעול באופן סדיר ועלולים לסכן את האספקה הנדרשת לתעשיות הביטחוניות. בעקבות כך נכנסו לתמונה משרד החוץ וכן התאחדות התעשיינים.

בעבר הוגשה תביעה על יצוא בהיצף כנגד מפעלי ים המלח שנדחתה בסופו של דבר. צחוק הגורל: אותם גורמים התובעים את פינקלשטיין הגנו בעבר על מפעלי ים המלח.

סיכום מבצע מגן וחץ 14 במאי 2023. דובר צה"ל, אתר רשמי
כיפת ברזל. דאגה כי מדובר בסנונית ראשונה שעלולה לפגוע בתעשייה/אתר רשמי, דובר צה"ל

רון תומר, נשיא ההתאחדות, פנה לגורמים הרלוונטיים במשרד הכלכלה והתריע מפני המצב החריג שעלול להביא לפגיעה בחברות נוספות. לדבריו, "מדובר בתביעה מופרכת שעלולה להביא לסגירת המפעל. אם המקרה החמור הזה יצליח הוא עלול לפגוע בחברות ישראליות נוספות ועומדת בניגוד להסכמי הסחר".

פינקלשטיין מוגדרת כמפעל חיוני לתעשייה והיא החברה הישראלית היחידה המייצרת מוצרי פליז, ברונזה וסגסוגות נחושת. היא מעסיקה 80 עובדים מאזור הצפון ומוצריה משמשים את החברות הביטחוניות. החברה פועלת באזור התעשייה אלון תבור שליד עפולה.

החברה מהווה ספק יחיד לחברת רפאל למוטות מתכת לצורך ייצור תחמושת לסוללות כיפת ברזל. השליטה בחברה היא משפחתית אך פני כעשור נרכשו מחצית ממניותיה על ידי לידר השקעות שבבעלות יורשי דן דוד ב-25 מיליון שקל.

להליך החקירה התקדימי עלולה להיות השלכה דרמטית על כלל יחסי הסחר בין ישראל וארצות הברית והשלכות רוחב על היצואניות הישראליות לארה"ב, ובכלל זה התעשיות הביטחוניות.

הטבות ממשלתיות למפעלי תעשייה באזורי פיתוח מהוות פעמים רבות תנאי הכרחי להקמתם של המפעלים. אם אכן יחליט הממשל האמריקאי שהטבות מסוג זה, מהוות סובסידיה אסורה ומחייבות משום כך הטלת מכס על התוצרת המיוצאת לארה"ב, עלול הדבר להוביל לגל של תביעות נוספות של יצואניות ישראליות לארה"ב.

נזכיר שלאחרונה פורסם שארה"ב הטילה סנקציות על מתנחלים שתקפו פלסטינים, ובעקבות כך הוגבלו חשבונותיהם בבנקים. יתכן שמדובר במדיניות חדשה כלפי ישראל שעלולה לפגוע בתחום הכלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully