וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות המקומיות ברשויות מפונות נדחו, והמועמדים קורסים תחת החובות

עודכן לאחרונה: 29.2.2024 / 7:32

המדינה מעניקה מימון למתמודדים בבחירות המקומיות על מנת למנוע פוליטיקה מקומית של עשירים בלבד, אלא שהמימון מתקבל רק לאחר הבחירות עצמן, ומתמודדים ברשויות המפונות בהן הבחירות נדחו לסוף 2024 מתמודדים עם הלוואות וריביות הולכות וגדלות

מהפך בחולון- שי קינן גבר על מוטי ששון/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ה-31 באוקטובר היה אמור להיות יום גורלי, אליו נערכו מועמדים לרשויות המקומיות במשך שנתיים והשקיעו בו נשמה, מרץ, ימים ולילות, והרבה מאוד כסף. למעלה מ-200 רשויות ברחבי הארץ חיכו ל"אחרי החגים" כדי לפתוח בקמפיינים לפני הישורת האחרונה.

ואז בא אסון ה-7 באוקטובר והפך את החגיגה הדמוקרטית ללא רלוונטית לעם מדמם. אופיר ליבשטיין, ראש מועצת שער הנגב שהתמודד שוב, ותמר קדם סימן טוב, שרצה לראשות מועצת אשכול, נרצחו.

פעמיים נדחה מועד הבחירות בעקבות המלחמה, עד שנקבע ל-27 בפברואר. ב-11 רשויות מפונות הוחלט לדחות את מועדן לנובמבר 2024, יותר משנה מהמועד המקורי, מה שהותיר את המועמדים בהמתנה, עם חובות גדולים שלקחו כדי לממן את קמפיין הבחירות שלהם, ובלי החזרים שהיו אמורים לקבל מהמדינה. חלקם משלמים על חריגת ריבית סכומים גדולים, בנוסף להוצאות השוטפות, הכרוכות בפינוי מביתם.

קיבוץ כפר עזה, 17 באוקטובר 2023. יניר יגנה
שלט בחירות של אופיר ליבשטיין ז"ל. משפחתו ומשפחת המועמדת תמר קדם שנרצחו קיבלו החזר מהמדינה/יניר יגנה

מרבית 11 הרשויות שבהן נדחו הבחירות הן מועצות מקומיות, שהחוק לגביהן שונה מזה שבערים. במועצה המקומית למועמד אין סיעה, שבה החברים משלמים דמי השתתפות לפי מיקומם ברשימה, כך שהנטל הכלכלי מוטל רק עליו, וגם אין לו אפשרות לרוץ במסגרת של מפלגה, שיכולה לסייע במימון. כך הם מוצאים את עצמם לבד במערכה, תחת נטל הלוואות בלתי אפשרי, שיכוסה, אם הבחירות אכן יתקיימו במועד שנקבע, רק אחרי קבלת התוצאות.

נעשה רגע סדר: המדינה מעניקה מימון לרשימות ומועמדים ודורשת מהם לדווח על התנהלותם הכלכלית, ומגבילה את התרומות שהם יכולים לגייס, את מקורן ואת הוצאותיהם. השתתפות המדינה באה לייצר שוויון ולתת הזדמנות למי שאין בידו את המשאבים להשתתף במשחק הדמוקרטי, בלי שבעלי ממון יוכלו להשתלט על השיח הפוליטי באמצעות כסף.

המועמדים זוכים למימון לפי ההישגים בבחירות, זאת אומרת שגובה המימון נקבע בדיעבד, באמצעות נוסחה. כך שהמתמודדים בסיבוב הבחירות האחרון, אמורים לקבל את המימון שלהם תוך זמן קצר. המתמודדים ברשוות שיעמדו לבחירה רק בנובמבר 2024, אם הכל יתקדם כשורה כמובן, נאלצים להתמודד עם גירעון שהולך וגדל.

בדיון שנערך בוועדת הפנים של הכנסת, בנוכחות שר הפנים משה ארבל, ודן בקביעת מועד הבחירות ברשויות המפונות, עלתה הסוגייה. יו"ר הועדה, ח"כ יעקב אשר, הבטיח לטפל בה בהקדם, ומאומה לא קרה. "אף אחד לא פנה אלינו כדי להסדיר את העניין", אומרת נירה שפק, שמתמודדת לרשות מועצת שער הנגב". אנחנו היינו צריכים לפנות לוועדה ולשר הפנים, ארבעה חודשים עברו ועדיין לא נעשה דבר בעניין.

"לקחתי הלוואה של מאות אלפי שקלים כדי לממן את הקמפיין בהלוואת בלון עד דצמבר, המועד שבו הייתי אמורה לקבל את הכסף, ועכשיו אני נאלצת לשלם חריגת ריבית. יחד עם מועמדים מפונים אחרים פניתי לשר הפנים ארבל, ליו"ר ועדת הפנים ולצערי לא קרה דבר".

מועמד אחר מספר לוואלה, שמשפחותיהם של ליבשטיין וקדם סימן טוב ז"ל, קיבלו כבר את השתתפות מהמדינה, לפי נוסחה שנתנה להם ניצחון של 100%, ואילו המועמדים החיים מאומה. "אם לא נרצחנו אז לא מגיע לנו?", הוא אומר לוואלה. "המקרה שלנו חריג. לא היתה מעולם דחיה של בחירות בכמות כזו של רשויות, אבל המדינה קבעה את מפתח ההשתתפות למועמדים שנרצחו. אז בבקשה, שתחזיר לנו את הכסף".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נירה שפק, חברת הכנסת לשעבר מטעם יש עתיד. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
שפק. "לקחתי הלוואה של מאות אלפי שקלים כדי לממן את הקמפיין בהלוואת בלון עד דצמבר, המועד שבו הייתי אמורה לקבל את הכסף"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בתום הדיון בוועדת הפנים, התייחס ארבל למימון הוצאות הבחירות, "דומה כי הדבר מצריך בחינה, והנני סבור כי מן הנכון שוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, תקיים דיון בנושא ובשאלת מתן מענה לגביו, לרבות קידום תיקון חקיקה".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "לאור המצב ומתוך רצון לסייע למתמודדים לרשויות אשר הבחירות בהם נדחו לנובמבר 2024, שר הפנים הנחה על קידום תזכיר חוק שיאפשר תשלום למועמדים ולרשימות. בהתאם להנחיות השר, משרד הפנים בוחן מספר מתווים לפיצוי עבור המועמדים והנושא אף עלה לדיון עם גורמי ממשלה השונים, ובהמשך לכך יופץ תזכיר חקיקה ויובא בפני הממשלה והכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully