וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחריות להקלה על סטודנטים שחוזרים ממילואים היא של כולנו

ד"ר תמי חלמיש אייזנמן, טור אורח

29.2.2024 / 8:45

כחברה עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי שהסטודנטים שנשרו בשל המלחמה או דחו את לימודיהם ישובו לספסל הלימודים בשנה הבאה ולא יוותרו על תואר אקדמי המהווה שער כניסה לתעסוקה איכותית. נדרשת תוכנית לאומית ללווי הסטודנטים שתכננו ללמוד ונאלצו לוותר על התוכניות

הרמטכ״ל הרצי הלוי בתרגיל מילואים בצפון. 17 בינואר 2024. דובר צה"ל
גם נושאים בנטל וגם מערימים עליהם קשיים. חיילי המילואים לא צריכים לסבול/דובר צה"ל

אמנם פתיחת שנת הלימודים האקדמית נדחתה בשלושה חודשים, אך על פי סקר מדאיג שפרסמה אגודת הסטודנטים, כ77% מהסטודנטים המשרתים במילואים חוששים כי אם יקראו למילואים שוב, הם לא יצליחו להשלים את לימודיהם.

המלחמה טרפה את הקלפים. סטודנטים רבים שנרשמו לשנת הלימודים האקדמית תשפ"ד נאלצו לעצור את לימודיהם עוד בטרם החל הסמסטר הראשון. חלקם של הסטודנטים תכננו להתחיל וללמוד באוקטובר 2023, אך בינואר 2024 כשהחלה שנת הלימודים הם שינו את התוכניות. ויש גם סטודנטים שהחלו בלימודיהם, אך כעת בשלהי סמסטר א' הם מתקשים להשתלב ובשל כך מרימים ידים ועוזבים. בשיחה של ראשי האוניברסיטאות עם שר החינוך בשבוע שעבר הם העריכו כי בין 20% ל 30% מהסטודנטים לא יצליחו לסיים את שנת הלימודים הנוכחית.

הנתונים מבהילים. הצעירים בישראל הם הראשונים להיפגע הן מבחינה כלכלית והן מבחינה רגשית-חברתית. סטודנטים שנאלצו לדחות את לימודיהם או לקצץ בקורסים אותם הם לומדים, יאלצו לפרוש את התואר על פני שנה נוספת ולשאת בעלויות של עשרות אלפי שקלים (דיור, מחיה וכד'). משמעות נוספת היא דחיה בשנה (לפחות) של כניסתם לשוק של תעסוקה תואמת השכלה.

לצערנו, על אף ההתאמות היחסיות, ישנם סטודנטים שעבורם ההקלות החדשות אינן מספיקות.

ד"ר תמי חלמיש אייזנמן. רון פרידמן,
ד"ר תמי חלמיש אייזנמן/רון פרידמן

כחברה עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי שהסטודנטים שנשרו בשל המלחמה או דחו את לימודיהם ישובו לספסל הלימודים בשנה הבאה ולא יוותרו על תואר אקדמי המהווה שער כניסה לתעסוקה איכותית. נדרשת תוכנית לאומית ללווי הסטודנטים שתכננו ללמוד בשנת הלימודים התשפ"ד ובשל מלחמת חרבות ברזל נאלצו לותר על התוכניות שלהם.

זה לא יהיה קל. אם בכוונת המדינה לסייע, עליה לדעת כי התוכנית תדרוש פטור מלא משכר לימוד, פיתוח והקניה של מיומנויות לימודיות, חיזוק המסוגלות העצמית שנפגעה במהלך תהליך הנשירה מהמסלול הלימודי, ואפשרות לרכוש השנה הכשרה מקצועית קצרה שתאפשר לממן את שנות הלימודים העתידיות ועוד.

המוסדות האקדמיים עושים רבות כדי לאפשר לסטודנטים להצליח ולעמוד במטלות האקדמיות בשנה זו. עם זאת, חייבים להגדיר תוכנית לאומית לתמיכה וליווי למי שלא יצליח לעמוד בסף הנדרש. החובה להחזיר סטודנטים לספסל הלימודים ולשלבם בתעסוקה איכותית היא אחריות לאומית הדורשת תכנון ותקציב. הצעירים והצעירות הם העתיד שלנו כחברה, וכמדינה עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי שיצליחו בלימודיהם ובאותה הנשימה, לתמוך וללוות סטודנטים שלא יכולים להתמיד בלימודיהם בשנה זו, כך שיבטיחו את חזרתם ללימודים בשנה הבא.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת אלומה, הפועלת להרחבת המוביליות בקרב צעירים בישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • מילואים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully