וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגב של המילואימניקים: התעמולה האסורה של סמוטריץ'

3.3.2024 / 13:42

שר האוצר כבר נקנס לפני חודשיים ב-7,000 שקל לאחר שניצל את תשלומי המדינה במלחמה לטובת תעמולת בחירות אישית, זה לא הפריע לו לעשות שוב את אותו הדבר - הפעם במסרון בתפוצה נרחבת לחיילי המילואים

בעקבות אמירת סמוטריץ' משפחות החטופים קוראות להפגין בקריה/מערכת וואלה!

מלחמה בעזה? מצב רוח לאומי מדוכדך? שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מוצא אנרגיות וזמן לקמפיין קידום עצמי על חשבון חיילי המילואים.

בסוף השבוע קיבלו חיילי המילואים סמס מסמוטריץ' למכשירי הטלפון שלהם, בזו הלשון: "אחי המילואמיניקים! היום נכנסו המענקים החודשיים לחשבונות הבנק שלכם. ודאו שקיבלתם כל מה שמגיע לכם. אתם נלחמים בשביל עם ישראל כולו, אנחנו נלחמים עבורכם. בצלאל סמוטריץ'".

על פניו, אין מרגש מחיבוק חם ואישי משר האוצר בכבודו ובעצמו, אלא שהדאגה האבהית שהפגין סמוטריץ' לאחיו, בעייתית בכמה רמות. קודם כל, ועם כל הכבוד לתפקידו הרם, סמוטריץ' הוא לא זה שמשלם להם את המענקים מכיסו, אלא הציבור מקופת המדינה. לכן, המסר שמובלע בטקסט, כאילו הוא זה שאחראי על הכסף, הוא מצג שווא.

מעבר לזה, ההודעה ששלח, אסורה, לכאורה, על פי חוק ונחשבת, ל"שימוש במידע ציבורי בתעמולה". זאת אומרת, שהשר משתמש בפעילותו הציבורית, תוך מילוי תפקידו, כדי לנהל קמפיין בחירות.

סמס שנשלח למילואימניקים. מערכת וואלה!, צילום מסך
המסרון שקיבלו חיילי מילואים. "אנחנו נלחמים עבורכם. בצלאל סמוטריץ'"/צילום מסך, מערכת וואלה!

מתברר שזו לא הפעם הראשונה שסמוטריץ' עושה את העבירה המדוברת. רק בתחילת ינואר פסק נגדו יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט נועם סולברג, באותו עניין ממש, בעתירה שהגיש נגדו עו"ד בן מאיר, בטענה שניסה להראות באתר מפלגתו שהוא זה שנותן פיצויים מקרן מס רכוש, בגין נזק עקיף, ולא מדינת ישראל.

"יש איסור לעשות שימוש ב'נכס' של המדינה למטרת תעמולת בחירות", אמר לוואלה! עו"ד שחר בן מאיר. לדבריו, "סעיף 2א לחוק דרכי תעמולה מבהיר זאת. ההחלטות של יושבי ראש ועדת הבחירות פירשו את המונח 'נכס' ככולל גם נכס לא מוחשי.

"אפשר לטעון כאן שסמוטריץ עושה שימוש במידע שיש רק לו כשר האוצר, ביחס למתי הכסף עובר לחשבונות הבנק, ולכן זהו נכס של המדינה. הוא יכול לטעון שכתב סתם בלי שהוא יודע האם באמת הכסף נכנס או לא. אלא שחלק מהתכלית של סעיף 2א, הוא למנוע פגיעה בעקרון השוויון בתעמולת בחירות, כי לשר בממשלה יש בהגדרה מידע וגישה למידע ממשלתי שהמתחרים לא יכולים להשיג".

בסוף נובמבר 2023 פורסמו בעיתונים שונים מודעות, חלקם על עמוד שלם, ובראשן סמל המדינה, תחת הכותרת: "עדכוני שר האוצר". המודעה כללה, כמו בהודעת הסמס, פנייה מטעם סמוטריץ', אלא שאז גם צורפו תמונתו וחתימתו, ופורטה עמדתו על מהלכים שונים שביצעה המדינה בשבועות האחרונים, ביוזמת משרד האוצר.

בסוף המודעה הופיע קוד QR והציבור הוזמן לסרוק אותו ולהיכנס לעמוד ברשת "עדכוני שר האוצר לתקופת מלחמת חרבות ברזל". בעמוד הזה הופיעו עדכוני שר האוצר בנושאים שונים "הגדלת תקציב 2023 מלחמת חרבות ברזל", "עבור העצמאים ובעלי העסקים", "עבור תושבי ישובי קווי העימות דרום צפון ואשקלון", "למשרתי המלואים", "עבור משפחות החטופים והנעדרים", "עבור כלל האזרחים" ו"עבור תושבים בעלות אזרחות זרה ותורמים מחו"ל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
בצלאל סמוטריץ' בועדת הסיעה של הציונות הדתית. יונתן זינדל, פלאש 90
סמוטריץ'. רק לפני חודשיים נקנס על עבירה דומה לאחר שהוזהר על ידי היועץ המשפטי במשרד האוצר, אסי מסינג/פלאש 90, יונתן זינדל

"הקישור לאתר רשות המסים בנוסחו הנוכחי והאתר בנוסחו הנוכחי מעלה שימוש בנכסי הציבור בקשר עם תעמולת בחירות", כתב סולברג בפסק הדין והורה "להסיר את הקישור בעמוד או לשנות את הכיתוב באתר כך שיהיה ברור שהאתר תעמולתי ומטעם המפלגה ולהבהיר לצד הקישור כי בקצו השני אתר רשמי חיצוני ועצמאי מהם. כל זאת צריך להיעשות בלא דיחוי עד ל-7 בינואר 2024".

השופט גם הדגיש שסמוטריץ' הוזהר על ידי היועץ המשפטי של משרדו, אסי מסינג, שיש להבחין בין פרסום ממשלתי לפרסום תעמולתי, ושימוש בסמל המדינה בפרסומי תעמולה, אבל האזהרה המפורשת לא הרתיעה את השר מלפרסם את המודעות.

ושוב - כמו בסמס המדובר, התוכן אמנם מיידע את הציבור על צעדים כלכליים לטובתו, אבל, כמו שכתב סולברג, "הישגים אלה נגזרו מפעולות שונות של משרד האוצר - אולם בעמוד אינם מיוחסים למשרד אלא לשר בלבד. העמוד עצמו אינו של משרד האוצר כי אם משמש את המפלגה ומעלה על נס את פעילות העומד בראשה. חזקה על עמוד בבעלות גורם פוליטי כי מטרתו פוליטית וכי נועד לקדם את תעמולת הבחירות מטעם אותו גורם המשיבים לא ניסו לסתור חזקה זו ואך לא חלקו על כך שהעמוד הוא עמוד פוליטי".

יו"ר ועדת הבחירות קיבל את העתירה בחלקה והורה לסמוטריץ' לשאת בהוצאת העותר בסך 5,000 שקל וכן 2,000 שקל בגין הוצאות היועצת המשפטית לממשלה. כאמור, גם החיוב בהוצאות של 7,000 שקלים, שספק אם יצאו מכיסו הפרטי של שר האוצר, לא הרתיעו אותו לעשות את אותו הדבר בדיוק, חודשיים אחרי שניתן פסק הדין הזה.

למרות פניית וואלה, מלשכת סמוטריץ' לא נמסרה תגובה עד לרגע זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully