וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחצתם יד, ומה עכשיו? החיים של זכיין כחלק מרשת בזמן מלחמה ומשבר

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 9:30

בזמן הקורונה שכירים רבים עזבו עבודה ופנו לאפיקים אחרים, ביניהם אפיק הזכיינות, כלומר הצטרפות לרשת עסקית גדולה עם השקעה כלכלית לא מבוטלת. האם הגיבוי מהבעלים מהווה רשת ביטחון להסתמך עליה בזמן משבר? שוחחנו עם זכיינים של רשתות שונות ושמענו מהם על קשיים ומלחמה

לחיצת יד. ShutterStock
לחצתם יד, ומה עכשיו? החיים של זכיין כחלק מרשת בזמן מלחמה ומשבר/ShutterStock

המלחמה האחרונה תפסה את כולנו בהפתעה. בעלי עסקים, עצמאיים, שכירים, כולנו שרדנו את הקורונה וכעת נדרשים להתמודד עם משבר נוסף שבמידה רבה תוקף גם בחזיתות נוספות.

אלו שהצטרפו למשפחה עסקית גדולה כזכיינים והשקיעו ממיטב כספם קיבלו בתמורה ידע, ניסיון, שם ופוטנציאל לרווח אך והאם הגיבוי הרשתי מספיק איתן בעתות משבר כמו המלחמה שהפתיעה אותנו בשבעה באוקטובר? שוחחנו עם מספר זכיינים של רשתות שונות ושמענו מהם על ההתמודדות עם הקשיים מאז אוקטובר האחרון.

"היינו יכולים להיות במקום אחר היום"

שאלנו גם את מירב דהן, זכיינית ברשת הגלידות דלי קרים, ומחזיקה בסניפים במודיעין ובבת ים:

איך זה להיות זכיין בזמן משבר? "יש לי שני סניפים של דלי קרים, במודיעין ובבת ים. בת ים נפתח ממש כמה חודשים לפני המלחמה, כשהבן שלי שהתגייס למילואים היה אמור לנהל את הסניף. ברגע שקיבל צו 8, מיד בתחילת המלחמה, כל התוכניות השתנו.

היה לא פשוט. בת ים היא עיר מטווחת ומלאת אזעקות, אנשים לא יצאו מהבית. זה היה מאוד מאוד מאתגר, גם מבחינת העובדים שפחדו להגיע לסניף. מעבר לזה, כמובן שהדאגה לבן שלי שמשרת בעזה, ולנהל שני סניפים. מצד הרשת לא הפסיקו לדאוג, לשאול, לבדוק במה אפשר לעזור, אם זו האספקה של הסחורה, הגמישות בתשלומים ועוד. הם היו חבל על הזמן.

בכל הכאוס הזה הרשת נתנה לנו מעטפת של תמיכה שהם פה בשבילנו לכל מה שאנחנו צריכים. גם ברמה האישית - מה עם הבן שלנו, איך אני מתמודדת, במה אפשר לעזור. אין לי מילים לתאר את התמיכה שקיבלנו".

האם התמיכה מצד הרשת מהווה מקום להישען עליו? "חד משמעית. אם הייתי גלידריה עצמאית ולא זכיינית - את לבד. אין לך שום מעטפת וליווי".

כיצד באה לידי ביטוי התמיכה מהרשת (כספית/מנטלית/רגשית)? "גם רגשית ומנטלית, אבל גם ברמה התפעולית והפיננסית. בין אם זה ניתוב של סחורה, בין אם גמישות בתשלומים. באמת כל דבר שהיה צריך בתקופה הזו".

אילו פעולות שיווק נעשו כדי "לשמור על הראש מעל המים"? "אנחנו עושים באופן קבוע פעולות שיווק של פייסבוק ואינסטגרם. זה חלק מהשגרה. היו הרבה תרומות של הרשת ליחידות וחיילים, זה כמובן עלה ברשתות שלנו ועזר להביא לקוחות שהזדהו עם התמיכה בצבא ובעם".

האם ללא התמיכה הם חושבים שהיו נאלצים לסגור את העסק? "אני לא יכולה לומר, אבל אין לי ספק שאם זה היה המצב היינו יכולים להיות במקום אחר היום. ללא ספק".

דלי קרים הינה חברה משפחתית אשר נוסדה בשנת 1989 בעיר ראשון לציון ופועלת עד היום, תחת ניהולם של משפחת בן בסט: אב המשפחה, שמואל ושני בניו, אבי ושרון. פעילותה של דלי קרים מתבטאת במספר ענפים: רשת גלידריות הנושאת את שמה "דלי קרים" ומונה 25 סניפים ברחבי הארץ.

דלי קרים החלה פעילותה כרשת לפני למעלה מ- 33 שנים כאשר הסניף הראשון עודנו פעיל במקום הקמתו, תחת בעלות החברה ונחשב גם היום, לאחד הסניפים המובילים.

דלי קרים. יח"צ,
סניפי רשת דלי קרים והזכיינים/יח"צ

"בסוף, לא היינו סגורים יום אחד"

דיברנו עם מתן בן חמו, זכיין סניף אשדוד של רשת הפיצה האמריקאית פאפא ג'ונס:

האם התמיכה מצד הרשת מהווה מקום להישען עליו? "הידיעה שיש מאחורי גוף גדול היא כבר הקלה. כשהמלחמה התחילה היה המון חוסר וודאות ואנשים העדיפו לא לצאת מהבית, המזל שלנו הוא שהרשת מצוידת במערך שליחים. בכפוף להוראות הביטחון ותדרוכים מהרשת המשכנו לעבוד כל עוד המצב אפשר את זה. לבסוף לא היינו סגורים אפילו יום אחד".

כיצד באה לידי ביטוי התמיכה מהרשת (כספית/מנטלית/רגשית)? "האיכפתיות של הרשת הייתה שם מהרגע הראשון. מהטלפונים הקבועים לשאול לשלומנו, אם יש משהו שאנחנו צריכים, במה אפשר לעזור, ועד הגמישות בהיבטים הכלכליים".

אילו פעולות שיווק נעשו כדי "לשמור על הראש מעל המים"? "כשחזרנו לעבוד הרשת עזרה בכל מה שקשור לדיגיטל - שיווק וקמפיינים באיזור שלנו, שהלקוחות ידעו שאנחנו כאן וזמינים לבצע משלוחים כמו תמיד".

האם ללא התמיכה הם חושבים שהיו נאלצים לסגור את העסק? "אני לא בטוח שבלי הרשת הייתי נכנס לתחום הזה מלכתחילה. להקים עסק לבד בישראל זה דבר לא פשוט, בטח במציאות של קורונה ואז מלחמה ואז מבצע ומה לא... הרבה יותר מרגיע לדעת שיש מאחוריך גב של חברה גדולה".

פאפא ג'ונס הוקמה לפני כ-30 שנה ע"י ג'ון שנאטר ומונה מעל 6000 סניפים בכ-50 מדינות. בישראל ישנם 30 סניפים. זוהי רשת הפיצריות הצומחת ביותר בעולם ששברה שיאי מכירות בחודשים האחרונים.

פאפא ג'ונס, סניף אשדוד. יח"צ,
פאפא ג'ונס, סניף אשדוד/יח"צ

"לא רק עסק קטן מול המדינה"

אחרון, שאלנו את יניב רוחם זכיין רשת מאפה נאמן, מחזיק בסניפים בחדרה וסגולה, ספר את החוויה שלך כזכיין תחת רשת גדולה:

"להיות זכיין שיש משבר זה אומר ששום דבר לא וודאי אין לדעת מה יהיה ביום שאחרי ובאיזה ווליום תהיה העבודה וכניסת האנשים לסניף, מאחר ומדובר במזון ולא מוצר מדף ההיערכות לפתיחת סניף בימים כאלה היא לא פשוטה כי אם לא נערכת נכון ואפית יותר מדי המוצרים נמסרים בסוף היום לתרומה.

להזכירך, הטבח של ה7/10 היה כחודש לפני חנוכה והייתה אי וודאות לגבי הסופגניות. האם נחגוג? האם ימכרו סופגניות מיוחדות? לאט לאט התמונה החלה להתבהר ובסופו של דבר עם ישראל הגיע לסניפים לקנות סופגניות גם לחיילים בחזית.

התמיכה מצד הרשת הוא חלק בלתי נפרד מהקיום שלנו כזכיינים, הרי כולנו אוכלים מאותה עוגה, הרשת מלווה אותנו ,והקשר מול הרשת הוא רציף ואף יומיומי.

התמיכה מהרשת באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בפיתוח תמידי של מוצרים, הלקוחות שמגיעים לסניפים נהנים מדי שבוע ממגוון רחב של מוצרים חדשים שמגיעים לסניפים כך שתמיד מעניין אצלנו.
מעבר לזה, אם זכיין נתקל בקשיים הרשת מלווה אותו, שולחת צוות שיגיע אל הסניף לבחון היטב איפה הקושי ומה לא עובד נכון.

גם בפן הכלכלי במידה וצריך הרשת באה לקראת הזכיין, האווירה מאוד משפחתית ותומכת. הפעילויות שנעשות כדי לשמור על הראש מעל המים הן בכמה מישורים: מבצעים נקודתיים בשלל קטגוריות שמשתנים בהתאם לביקוש, מעבר עולה יח"צ של אייטמים גם בעיתונות הכתובה וגם בטלוויזיה, הרשת דואגת להוציא קולקציות שמותאמות לעונות השנה ולחדש ללא הרף וכמובן שהפעילות בדיגיטל ענפה וכוללת קמפיינים צבעוניים.

התמיכה של הרשת חשובה והכרחית, אני כזכיין נותן את כל כולי לרשת והיא מציגה מלווה אותי באופן שוטף גם בפאן העסקי והכלכלי, זה מאוד חשוב לקבל את הכלים והעזרה במידה וצריך וההרגשה היא שיש לי עוגן, אני לא לבד ויש לי רשת תומכת ומכילה מולי, אין ספק שהשותפות הזאת הופכת אותי מעסק קטן שצריך להתמודד לבד במדינה, לעסק חזק עם שם ומוניטין.

רשת "מאפה נאמן" התחילה את דרכה בירושלים בעגלת תינוק עמוסת מאפים בירושלים של שנת 1944 איתה היה מסתובב רבי ברוך נאמן ז"ל, סב המשפחה ומוכר ממרכולתו המשובחת לכל העוברים והשבים. עם השנים, עגלת התינוק הפכה לסניף מוצלח ששכפל את הצלחתו לכל רחבי הארץ.

לרשת מאפה נאמן כיום 60 סניפים בפריסה ארצית מדרום לצפון, והיא משווקת מגוון רחב של מאפים במחירים שווים לכל כיס ובחלק מהם אף ליהנות מחוויית אירוח ברמה הגבוהה ביותר הכוללת תפריט עשיר. בשנת 2008 הקימה הרשת מפעל מפואר המאובזר במיטב המכונות והאוטומציה ומייצא את המאפים לחנויות הרשת.

יניב רוחם זכיין רשת מאפה נאמן. יח"צ  מאפה נאמן,
יניב רוחם, זכיין רשת מאפה נאמן/יח"צ מאפה נאמן

לצד הרשתות שהצליחו לעבור משברים גדולים באקלים הישראלי, לעיתים בקושי ולעיתים דווקא בהצטיינות (אם נסתכל על רשתות מבוססות משלוחים בתקופת הקורונה), היו גם לא מעט שחוסר היציבות בישראל הצליח להכשיל: ננדוס שזכו לכמה שנים יפות לפני שהתקפלו, סבארו, וכמובן קופי בין.

גם הענקית דאנקן דונאטס זכתה לרומן ישראלי שנותר בעיקר כזיכרון מתוק. האחרונה, החזיקה 9 סניפים בישראל עד שנת 2001 עד שנקלעה לקשיים וסגרה עם חובות לספקים. שנתיים לאחר מכן גם ענקית הקפה סטארבקס סגרה את סניפיה בארץ בקשיים שיוחסו בין השאר למצב הביטחוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully