וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הליכוד הפך למפלגת צעקנות וגסות רוח, הכלכלה לא מעניינת את נתניהו"

עודכן לאחרונה: 7.3.2024 / 7:50

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בראיון פרישה בועט, אומר כי הממשלה מתעניינת רק בשימור עצמי ומפגינה פופוליזם מוגזם, הנגיד הוא "הכושל ביותר בתולדות בנק ישראל וצריך להתפטר"; על הרפורמה המשפטית: "היא לא מתה. הכריזו מלחמה על חצי מהאוכלוסיה"

בנימין נתניהו על הר הבית (צילום: רועי אברהם / לע״מ)/מעריב

"הליכוד של היום היא מפלגה שונה לחלוטין מזו שהכרתי בתפקידי בכנסת. אם בעבר הוא היה איחוד של המפלגות חירות וליברלים כיום הוא הפך למפלגה של צעקנות וגסות רוח", כך אומר נשיא איגוד לשכות המסחר הפורש אוריאל לין.

לין, שהיה חבר כנסת מטעם הליכוד עד 1992, יסיים בסוף החודש הבא את כהונתו בתפקיד נשיא האיגוד. כיו"ר ועדת החוקה של הכנסת יזם מספר חוקי יסוד ורפורמות בתחומי המס. לין שימש גם יו"ר ועדת החוקה של הכנסת והוביל מהפכה משפטית שכללה מספר חוקי יסוד ורפורמות בתחום המס. הוא הרבה לשתף פעולה עם נתניהו, אך יחסו אליו שונה כיום לחלוטין.

לדבריו "בניגוד לעבר שבו נתניהו נחשב למבוגר האחראי, ביבי לא מוביל היום שום דבר בניהול האוצר או במדיניות המיסים. הוא צמוד אך ורק להמשך המלחמה או למדיניות החוץ. הוא נעלם מתחום הכלכלה. סדרי העדיפויות שלו השתנו והוא עסוק בהישרדותו".

על התנהלות המערכת הפוליטית כיום הוא מוסיף כי "בניגוד לעבר היום ההתייעצות עם המערכת העסקית נעשית במידה מוגבלת. מה שמדריך כיום את הפוליטיקאים וראש הממשלה הוא הצורך לשמור על שלמות הקואליציה בכל מחיר. הם מפגינים פופוליזם מוגזם".

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. יח"צ,
לין. "ביבי לא מוביל היום שום דבר בניהול האוצר או במדיניות המיסים"/יח"צ

לין מבקר בצורה חריפה ביותר את הנגיד ואת מדיניות הריבית: "אני חושב שהנגיד הנוכחי נכשל במדיניות המוניטרית שלה ומבחינתי הוא הנגיד הכושל ביותר בתולדות בנק ישראל. הוא צריך להניח את המפתחות ולהתפטר. מדיניות הריבית אין מאוזנת ובנטל ההוצאות נושאים בעיקר הלקוחות והעסקים הקטנים".

לדבריו "אין הצדקה שהבנקים יגבו ריבית כל כך גבוהה, ועמלות בהיקף 11 מיליארד שקל שיביאו השנה את רווחיהם ל-25 מיליארד שקל. אלה רווחים מוגזמים. אין שום איזון בין הרווחים לבנקים לבין ההגנה על הצרכן ובכך נכשל הנגיד. על הנקודה זאת כבר עלו החברים בוועדת הכספים".

בתשובה לשאלה כיצד מתיישבת עמדתו עם העובדה שהנגיד זוכה להערכה בעולם, כהונתו הוארכה בעוד חמש שנים ושהוא פועל לבלימת האינפלציה דרך הריבית בגלל ההתנהגות התקציבית הלא אחראית של האוצר עונה לין כי "נתניהו וסמוטריץ' חששו מהפסקת כהונתו של הנגיד ולכן מחשש לביקורת ציבורית נאלצו להאריך אותה. האינפלציה פוגעת אמנם בעסקים אבל הריבית פוגעת עוד יותר. מה שווה מדיניות מוניטרית שתהיה מוצלחת ככל שתהיה אם באותו הזמן נסגרים עשרות אלפי עסקים, משקי הבית נחנקים והבנקים מרוויחים מיליארדים?".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

אמיר ירון. "מה שווה מדיניות מוניטרית שתהיה מוצלחת ככל שתהיה אם באותו הזמן נסגרים עשרות אלפי עסקים, משקי הבית נחנקים והבנקים מרוויחים מיליארדים?".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון החלטת ריבית 27/11/23. יחצ,
נגיד בנק ישראל אמיר ירון החלטת ריבית 27/11/23/יחצ

על המהפכה החוקתית שדומה שנעלמה מסדר היום מזהיר נשיא לשכות המסחר: "כיו"ר ועדת החוקה בכנסת בשיתוף שר המשפטים לשעבר פרופ' אמנון רובינשטיין וחברי כנסת אחרים, הובלנו למגילת זכויות האדם. היה ברור שבמסגרת חוקי היסוד היה חסר הפרק של זכויות האדם שקיים בכל מדינה מתוקן בעולם. השופט אהרון ברק קרא לזה מהפכה חוקתית.

"המתקפה הנגדית של יריב לוין הייתה שגיאה איומה. כשנעשים זחוחים עושים שגיאות איומות. כשהובלתי תיקונים שיתפתי את כל סיעות הקואליציה. לוין הכריז מלחמה על מחצית מהאוכלוסייה. הרפורמה עדיין לא מתה כי החשיבה של האנשים שהובילו אותה לא השתנתה".

על סיכום כהונתו כנשיא האיגוד הוא מוסיף: "ההישג החשוב ביותר בעיני הוא שבזמן מלחמה או בזמן מגפת המונים המדינה חייבת לתת פיצוי והמשכיות עסקית לכל עסק מבלי להתחשב באופיו. במלחמת לבנון השנייה הייתה כוונה לתת פיצוי אך ורק לעובדים מפעלי תעשיה.

"הובלתי חודשים של מאבק כדי שבזמן מלחמה או מגפה כל עסק יהיה זכאי לפיצוי ללא שום אפליה ענפית. אפילו שלי יחימוביץ' השתכנעה מטיעוני. כדי לעשות שינוי מבני ואמתי התהליכים לוקחים שנים. הישג נוסף היה במכון התקנים.

"אם בעבר התעשייה שלטה באופן מוחלט במכון התקנים היום אנחנו שווים עם התעשייה וזה לקח 15 שנה. בדבר אחד אני מודה שלא הצלחתי זה ביטול הפטור ממע"מ ביבוא אישי. השקעתי במאבק הרבה מאוד אנרגיה אבל אני מודה שמול פופוליזם של פוליטיקאים המאבק קשה מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully