וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות מקומיות פעם שנייה: מה הזכויות שלכם?

עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר

עודכן לאחרונה: 10.3.2024 / 9:07

תושבים בשורה של ערים ויישובים יצביעו היום בסבב השני של הבחירות המקומיות, אך הפעם לא יקבלו יום שבתון או כל תגמול נוסף על עבודתם. מה הזכויות של העובדים ברשויות שיש בהן סבב בחירות שני?

אין הכרעה- בית שמש הולכת לסיבוב שני בבחירות/רוני כנפו

היום יתקיים הסיבוב השני בבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האיזוריות בישראל, וכל אזרח בן 17 ומעלה (ולא 18, כמו בבחירות הכלליות לכנסת) יוכל ללכת להצביע ולממש את זכותו הדמוקרטית.

הסיבוב השני יתקיים במקומות בהם לא נפלה הכרעה, כלומר - שאף מועמד לראשות העירייה או המועצה לא הגיע לרף של 40% תמיכה.

היישובים שבהם יצביעו פעם נוספת כוללים בין היתר את חיפה, רחובות, נס ציונה, אריאל, רמלה, יהוד-מונסון, בית שמש, חריש, אבו-גוש, קריית גת, אור עקיבא, טירת הכרמל, דליית אל-כרמל, בנימינה, פרדס חנה-כרכור, באר טוביה, המועצה המקומית אפרת - שבהם ייערך סיבוב נוסף, כאשר מאות אלפי בוחרים יוכלו לבחור מי ינהל את הנעשה בעירם בשנים הקרובות.

איך מצביעים האם מגיע לתושבים עוד יום חופש או אולי תגמול נוסף על עבודה ביום הבחירות? כל השאלות והתשובות.

בחירות בצפת. אלי אשכנזי
בחירות מקומיות בצפת. אין שבתון, וגם אין חובה לשחרר אתכם מוקדם מהעבודה/אלי אשכנזי

האם יש יום שבתון?
בניגוד לסיבוב הראשון בבחירות המקומיות שנערך לאחרונה, ובניגוד למה שנהוג בבחירות הכלליות, היום לא יהיה יום שבתון. מי שירצה לצאת ולממש את זכותו הדמוקרטית יוכל לעשות זאת בשעות הפעילות של הקלפיות - החל מ-13:00 בצהריים ועד 22:00 בלילה. שימו לב כי בסיבוב הבחירות הראשון, ביישובים קטנים בהם היו עד 350 בוחרים הקלפיות נסגרו מוקדם יותר - בשעה 20:00 בערב. לכן, אם אתם מתגוררים ביישוב כזה, מומלץ לעקוב אחרי ההנחיות שיתפרסמו לקראת הבחירות.

מדוע הסיבוב השני הוא ביום ראשון בשבוע במקום יום שלישי, יום הבחירות ה"קבוע" בישראל?
תאריך הבחירות המקורי אמור היה להיות ב-12 במרץ, שבועיים בדיוק לאחר הסיבוב הראשון. באופן חד-פעמי, הוחלט להקדים אותו ביומיים, כדי לא להצביע בחודש הרמדאן.

אילו מסמכים נדרשים כדי להצביע?
כמו בסיבוב הראשון, מי שייגש להצביע יצטרך להזדהות באמצעות תעודת זהות תקפה, דרכון ישראלי, רישיון נהיגה ישראלי, תעודה צבאית או תעודת מעבר תקפה (אחד מהם כמובן, אין צורך בכולם).

אני רוצה לצאת להצביע במהלך היום, אבל הבוס לא מאשר לי. יש משהו שאני יכול לעשות?
אין חובה חוקית למעסיק לאפשר לעובד לממש את הזכות הדמוקרטית שלו על חשבון שעות העבודה. ככל שהעובד נדרש ביום הבחירות להגיע מוקדם למקום העבודה ולצאת מאוחר, ניתן להסביר למעסיק את החשיבות שלך להצביע למועמד והמעסיק ישקול את הבקשה - אבל הוא לא חייב להסכים לה.

האם עבודה ביום הבחירות במקום עבודתי תזכה אותי בתוספת שכר או בהטבה אחרת כלשהי?
לא. מכיוון שיום הבחירות אינו יום שבתון, עבודה ביום הבחירות תיחשב עבודה רגילה ולא תזכה את העובד בשכר נוסף.

אני עובד בתל-אביב ומתגורר בחיפה. אני רוצה להצביע וחושש שלא אספיק להגיע לקלפיות לפני שהן נסגרות. האם המעסיק חייב לשחרר אותי מוקדם יותר?
אין חובה חוקית למעסיק לשחרר את העובד מוקדם, אולם אני משוכנע כי בשיח שיתקיים בין המעסיק/ה לעובד/ת הם יכולים למצוא פתרון. למשל, שהעובד יגיע בשעה מוקדמת יותר לעבודה - ויקדים גם את שעת היציאה בהתאם, בשעה שתאפשר לו בוודאות להגיע לקלפי לפני סגירתה.

חשוב לי מאוד להצביע, ולכן ביקשתי מהמעסיק יום חופש. האם הוא יוכל לסרב לבקשתי?
בהתאם לחוק חופשה שנתית, עובד יכול לבחור שני ימים בשנה בהם הוא מבקש לצאת לחופשה והמעסיק חייב לקבל את בקשתו: יום אחד מתוך רשימת ימים "סגורה" (הכוללת מועדים וימים מיוחדים בהם צום גדליה, ערב יום כיפור, יום האישה הבינלאומי, ערב סוכות, יום חג הסיגד, צום תשעה באב ועוד; יום הבחירות המקומיות אינו נכלל ברשימה זו) ויום אחד נוסף לבחירתו.

אם ביקשתם חופש בתאריך הבחירות 30 יום מראש, המעסיק חייב לאפשר לכם את יום החופש. אם לא, הוא בהחלט יכול לסרב לבקשה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
רו"ח עו"ד נמרוד רטנר. תמר מצפי,
רו"ח עו"ד נמרוד רטנר/תמר מצפי

אני רוצה לעבוד בבחירות עבור אחד המועמדים. ביקשתי יום חופש מהעבודה ה"רגילה" שלי. האם ניתן לסרב לי? האם יש צורך בתיאום מס או בפרוצדורה אחרת?
ראשית, כפי שצויין קודם, המעסיק יכול לסרב לבקשת העובד (אך כאמור, אני ממליץ להתחשב בבקשתו). במידה ואותו עובד שלקח יום חופש מהעבודה מתנדב במערכת הבחירות, הוא זכאי לתשלום דמי חופשה על יום החופש שלקח.

עם זאת, חשוב שהעובדים יהיו מודעים לכך שחוק חופשה שנתית מאפשר למעסיק לשלול את דמי החופשה שהוא משלם לעובד על יום החופש, במידה שהעובד עבד אצל המועמד/ת בבחירות וקיבל שכר על כך. בהתאם להוראות מס הכנסה, ככל שהעובד יקבל תשלום על עבודה ביום הבחירות ינוכה ממנו מס של 18%, והעובד לא נדרש לבצע תיאום מס כיוון שלא רואים את התשלום מיום הבחירות כהכנסת עבודה.

יש שינוי בנהלי ההצבעה לעומת הסיבוב הראשון?
בסיבוב הראשון, נדרשנו להצביע בשני פתקים - פתק צהוב לראשות הרשות ופתק לבן לרשימה למועצה. בסיבוב השני נדרשים המצביעים להצביע בפתק אחד בלבד - רק למועמד שלהם לראשות המועצה, העיר או הרשות.

האם מתקיימות בחירות ברשויות ובמועצות האיזוריות שפונו?
ברשויות המקומיות ובמועצות האיזוריות שתושביהן פונו על פי החלטת הממשלה וכוחות הביטחון, לא התקיימו בחירות - לא סיבוב ראשון וכמובן שגם לא סיבוב שני. באיזור הצפון, מדובר בקריית שמונה, שלומי והמועצות האזוריות מרום הגליל, גליל עליון, מבואות חרמון, מעלה יוסף ומטה אשר; ואילו במחוז הדרום, מדובר בשדרות והמועצות האזוריות אשכול, שער הנגב, שדות נגב וחוף אשקלון. במועצה המקומית מטולה ובכפר ע'ג'ר לא התקיימו בחירות בשל קיומה של רשימה אחת בלבד.

אני נמצא/ת בשירות מילואים בשטח הארץ. איך אני יכול להצביע?
אזרחיות ואזרחים בשירות מילואים יוכלו להצביע בקלפיות הנמצאות בבסיסי צה"ל, בהצגת תעודה מזהה. אגב, לא רק המילואימניקים; בהתאם לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), חיילים בשירות סדיר או בקבע, סוהרים ושוטרים יהיו זכאים להצביע לרשויות המקומיות בקלפיות מיוחדות.

הכותב הוא מומחה לדיני עבודה, בודק שכר מוסמך ויועץ בתחום השכר לחברות פרטיות וציבוריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully