וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהב נוזלי: ככה הפך שמן זית למוצר הנגנב ביותר בספרד

11.3.2024 / 0:01

לאחר שנתיים של מזג אויר קיצוני שפגע ביבול הזיתים ועל רקע מחסור חמור בכל מדינות הים התיכון ועליית מחירים קיצונית - כנופיות פשע מאורגן נכנסו לתחום שמן הזית בספרד, היצרנית הגדולה בעולם של שמן זית, אבל גם ביוון ובאיטליה

כך מכינים שמן זית בבית הבד פתורה בחבל לכיש/צילום: דייב שחר עריכה: אמיר קטיגרו

שמן זית הפך למוצר הגנוב ביותר בסופרמרקטים ברחבי ספרד, כאשר כנופיות פשע מאורגן שגונבות את "הזהב הנוזלי" משווקות אותו למכירה מחדש בשוק סודי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו ב-Guardian.

חלק מהסופרמרקטים החלו לחבר יחד בשרשראות בקבוקי שמן זית גדולים בנפח חמישה ליטר ולנעול אותם במדפים כדי למנוע את גניבתם, בעוד שחנויות אחרות מציידות את הבקבוקים בתגי אבטחה אותם רק אנשי הצוות יכולים להסיר.

איך זה קורה בספרד, היצרנית הגדולה בעולם של שמן זית? זה בגלל שלאירופה כמעט נגמרה האספקה המקומית בשל מזג אוויר קיצוני שפגע ביבול הזיתים זו שנה שנייה ברציפות. הייצור העולמי צפוי לרדת ל-2.4 מיליון טון, לפי מועצת הזיתים הבינלאומית, פחות מהיבול בשנה שעברה והרבה פחות מהביקוש העולמי של כ-3 מיליון טון בשנה.

המחסור בשמן זית פגע בכל מדינות הים התיכון, ולפי הפייננשל טיימס גניבות דומות של שמן זית מתרחשות גם ביוון ואיטליה.

בספרד המחירים עלו פי 3 בארבע השנים האחרונות - קונים ששילמו פחות מ-5 אירו (כ-20 שקלים) עבור ליטר שמן כתית מעולה לפני ארבע שנים, רואים כעת את אותו בקבוק נמכר ב-14 אירו (55 שקלים)

אלחנדרו אלגרה, מנהל השיווק בחברת אבטחה שביצעה את הסקר בסופרמרקטים, אמר כי הגניבות הללו לא נובעות מרעב, אלא שהן נעשות על ידי כנופיות מאורגנות המבקשות להרוויח מהמחסור. גם מגדלי זיתים וחברות שדוחסות זיתים והופכות אותם לשמן הפכו למטרות לפשעים בשל השמן שלהו, כאשר ההערכה היא שנגנבו מהן עשרות אלפי ליטרים של מוצרים.

ובנתיים בישראל
משרד האוצר הוריד את מכס הייבוא לשמן זית - ויפצה את היצרנים המקומיים


בדצמבר עצרה המשטרה בספרד ובאיטליה 11 בני אדם ותפסה יותר מ-5,000 ליטר שמן זית מזויף לאחר שחשפה כנופיה בינלאומית שניסתה להרוויח על ידי מכירת שמנים זולים על ידי הצגתם כשייכים למותגים יוקרתיים יותר.

אלגרה אמר שזה יוצא דופן שפריט מזון חיוני כמו שמן זית מדורג כל כך גבוה ברשימת הגניבות. "שמן זית הוא המוצר הנגנב היחיד שיכול להיחשב כמוצר יסוד. ברשימת המוצרים האחרים הנגנבים ביותר מככבים חמון איבריקו, גבינות יוקרתיות, סכיני גילוח ואלכוהול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

איטלהי בהכחשה

במקביל גם האיטלקים סובלים מהלם תרבותי, כאשר אספקת שמן הזית במדינה מצטמצמת, המחירים מזנקים והאיטלקי הממוצע נאלץ להקטין את השימוש במרכיב התזונה האהוב. בתקשורת המקומית דווח שבשל עליית המחירים שליש מהאיטלקים הפחיתו את צריכת שמן הזית, שהוא עמוד התווך של התזונה הים תיכונית.

אבל בעוד שבספרד השלימו עם המצב ונוקטים צעדים דרבטיים להלחם בו, היצרנים האיטלקיים מסתייגים מהנתונים שהוצגו בסקר שפורסם ביום שישי, ואומרים שתמונת המצב שונה - וכי המכירות של שמן זית כתית מעולה איטלקי באיכות למעשה נמצאת בעלייה.

למרות הדברים הללו, הצרכן האיטלקי הממוצע צמצם את צריכת שמן הזית ב-30% עד 50%, כהמחירים הממוצעים בסופרמרקט עלו מ-4 אירו (15.50 שקלים) ל-9 אירו (32 שקלים) לבקבוק, כך עולה מסקר שערך מכון המחקר העצמאי Piepoli, כשכמעט מחצית מהנשאלים אמרו שהם מחליפים את שמן הזית בשמן זרעים זול יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully