וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלוחי מנות ויין: פערים של עשרות אחוזים בין הרשתות

ד"ר חזי גור מזרחי

14.3.2024 / 21:33

פורים מעבר לפינה ורשתות השיווק נערכות להסתערות הצרכנים. בדקנו עשרות מוצרי מתיקה, חטיפים ומאפים ולא שכחנו גם אלכוהול: מי הרשת הכי זולה, איפה נשלם ביוקר ואיך בכל זאת אפשר לחסוך?

חגיגות פורים/ראובן קסטרו

חג פורים כבר מעבר לפינה ולפני שנחגוג אותו עם תחפושות, דברי מתיקה ואלכוהול בדקנו כמה יעלה לנו השנה לקיים את מצוות משלוח המנות ולעשות משתה כהלכה. הפעם יש חפיפה בזמנים בין פורים ורמדאן, למרות הבדלים תרבותיים ודתיים בולטים בין שני החגים. מה שבטוח הוא שימים אלו יובילו לצריכה מוגברת וזינוק בהכנסות של רשתות שיווק המזון.

חג פורים, המצוין בשמחה ובאכילת מאכלים מתוקים, מתנגש באופיו עם הרמדאן, המאופיין בצום יומי ארוך. בעוד התרבות המוסלמית אוסרת על צריכת אלכוהול, בתרבות היהודית שתיית יין ואלכוהול בפורים נחשבת למצווה ברוח החג.

למרות ההבדלים, נקודת המפגש בין החגים היא האהבה למתוקים וצריכה מוגברת של דברי מתיקה, שוקולד, עוגיות ומוצרי אירוח ופנאי. בימי הרמדאן, המוסלמים נוהגים לצום ביום ולהתענג על מאכלים מתוקים בלילה. בפורים, המגזר היהודי, ובמיוחד החרדי והדתי, מציג שיאים בצריכת ממתקים ומוצרי אירוח.

מטבע הדברים, רשתות שיווק המזון נערכות מראש לחגים עם מבצעים, פרסומות ותצוגות מיוחדות כדי להגביר את קצב המכירות ולגרום גם לאלו שלא באמת תיכננו לחגוג או לצרוך מוצרים המאפיינים את הימים האלו להתפתות ולהכניס עוד ממתק או בקבוק יין לעגלה. במגזר החרדי ההכנות כוללות מגוון רחב של ממתקים ומוצרים ייחודיים, על מנת להרכיב משלוח מנות ראוי ומכובד שיתאים לצורכי משפחה גדולה ורחבה.

לרבע מאוכלוסיית ישראל משלוח מנות אינו רק מנהג חביב אלא מצווה והלכה. המצווה מחייבת את היהודים לשלוח מנות איש לרעהו, והיא אחת מארבע המצוות העיקריות של חג הפורים.

ישראל, במגוון התרבותי והדתי, מציגה אחוזים שווים של ערבים ודתיים/חרדים מתוך האוכלוסייה. החגים מביאים את כל הקהילות לצרוך כמויות גדולות של מוצרים מתוקים, ומציגים את המשותף והשוני בתוך החברה הישראלית.

כל הטיפים והרעיונות למשלוח מנות כיפי במיוחד. דפני פתיחה,
משלוח מנות. פורים וכן הרמדאן מביאים לעלייה בצריכת מתוקים/דפני פתיחה

בגלל המשבר של שטראוס: מותגים לא מוכרים, רבים מהם ממזרח אירופה וטורקיה, חדרו לשוק

לפני כשנתיים השוק הישראלי חווה חוסרים במוצרי המותג האהוב והמוביל בסגמנט השוקולד והחטיפים המתוקים - מוצרי עלית של שטראוס. המשבר בייצור, שהוביל למדפים ריקים וחוסרים ללא מענה ראוי לצרכן ברשתות השיווק, נתן דחיפה לחברה למלא מחדש את המדפים ולהשיק מוצרים חדשים בשנה האחרונה עם חזרתה לפעילות שוטפת. אך במקביל, יצרניות ויבואניות שונות ניצלו את ההזדמנות להחדיר לשוק המקומי מותגים ומוצרים חדשים בסגמנט בעל קשיחות ונאמנות גבוהה בקרב הצרכנים הישראלים בניסיון לחנך את הצרכן שאולי אפשר אחרת.

בעוד שטראוס עסקה בשיפור תנאי הייצור, מתחרותיה העיקריות נהנו מצמיחה משמעותית בהיקפי המכירות. לדוגמה: המותג מילקה, שמשווק על ידי חברת דיפלומט, הציג זינוק משמעותי בביקוש ובנתחי השוק. גם המותג גודייבה, המיובא על ידי ויסוצקי, קיבל הזדמנות מפתיעה לגדול בשוק הישראלי, והמותג רושן שהיה מוכר בעיקר ליוצאי מדינות חבר העמים קיבל חשיפה מוגברת במדפי המרכולים השונים. רוב המותגים שצמחו ותפסו נתחי שוק מציגים במקביל גם זינוק במחיר הממוצע לצרכן.

מותגים פחות ידועים, רבים מהם ממדינות מזרח אירופה וטורקיה, חדרו לשוק וקיבלו הזדמנות חריגה להיכנס לבית של הצרכן. הלקוחות הישראלים, שמאוד נאמנים למותג עלית, הסכימו לנסות משהו חדש בעקבות החוסרים. חלק מהמוצרים החדשים הצליחו להתאים לטעם הישראלי ולשגשג גם לאחר חזרתם של מוצרי עלית למדפים.

אך לא כל המוצרים החדשים הצליחו למצוא חן בעיני כל הקהלים. המגזר הדתי-חרדי, לדוגמה, נמנע ממוצרים המכילים חלב נוכרי, ולכן לא כל החידושים נתפסו כמתאימים. לעומת זאת, במגזר הערבי החדשנות הוכיחה את עצמה כמצליחה. המגזר הצרכני שם ידוע כחובב מותגים בינלאומיים, והיצרניות נהנו מחשיפת מוצרים חדשים לצרכנים, פעולה שאולי לא הייתה מתקיימת ללא המשבר.

המצב הנוכחי בשוק מדגים את הגמישות והדינמיות של השוק הישראלי, ואת הפוטנציאל לחדשנות וגיוון בתחום הממתקים והשוקולד ואיך משבר מוביל להזדמנויות.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

איך בדקנו?

משלוח מנות מכיל ממתקים וחטיפים וגם בקבוקי יין או מיץ ענבים. הרכבנו סל מוצרי מתיקה, חטיפים ומאפים המכיל 37 מוצרים ממותגים ידועים, בהם שוקולדים של עלית, מילקה, גודייבה, לינדט, קינדר, פררו ומוצרי מתיקה נוספים כגון סוכריות, עוגיות עלית, אסם, מרבה, לואקר, חטיפי אסם ועוד. סקרנו את הסל ב-6 רשתות שיווק מובילות. התוצאה: הפער עומד על יותר

מ-22% בין הסל הזול ברשת רמי לוי (מתיקה, חטיפים ומאפים) לרשת פרשמרקט היקרה ב-82 שקל. (ראו בטבלה).

סקר מתוקים פורים. מתבסס על נתוני אתר משרד הכלכלה ומערכת פרייסז. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
סקר מתוקים פורים. מתבסס על נתוני אתר משרד הכלכלה ומערכת פרייסז/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

לשתות בחוכמה

אך לא די בממתקים למשלוח המנות מאחר שמדובר רק במצווה אחת מתוך ארבע. המצווה השנייה בחג היא קיום המשתה, לשתות עדלאידע. צריכת היינות בחג הפורים רושמת שיא מכירות בקרב האוכלוסייה הדתית-חרדית, אפילו יותר מחג הפסח שבו יש שיאי צריכה של כלל הצרכנים בישראל. בשונה מפסח, בפורים שותים לא רק יין אלא גם משקאות אלכוהוליים שונים.

תרבות צריכת היין והמשקאות האלכוהוליים בישראל מתפתחת ומשתנה, כאשר המגזר היהודי הוא הדומיננטי. התרבות העשירה של צריכת היין מתחילה מכוסית הקידוש בערב שבת ומתפשטת עד לערבי קוקטייל, אירועי שמחות ומסיבות, תוך שמירה על העיקרון "כי יין ישמח לבב אנוש".

תרבות צריכת היין בישראל בנויה על תורה רחבה והיא תחום בפני עצמו, המתבטא לא רק בשתייה אלא בפולקלור גלובלי וידע נרחב. שוק היינות בישראל מתחלק למספר סגמנטים, כאשר החלוקה הבסיסית היא הבידול בין יינות קידוש ותירוש לסוגיו ליינות שולחניים.

יינות הקידוש, המציגים מגוון מסורתי, חווים ביקוש יורד עם השנים, בעוד שיינות שולחניים ברמות גבוהות יותר נהנים מציבור רחב יותר שעובר מלגימה בקידוש לחוויה ושתייה מסורתית עם יינות משובחים יותר ומציג גידול מבוקר בשנים האחרונות.

סקר יינות ואלכוהול פורים. מתבסס על נתוני אתר משרד הכלכלה ומערכת פרייסז. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
סקר יינות ואלכוהול פורים. מתבסס על נתוני אתר משרד הכלכלה ומערכת פרייסז/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

בישראל יש כמות יקבים לא מבוטלת, רובם אינם "נפגשים" עם הקונים ברשתות השיווק אלא באפיקי מכירה שונים, בחנויות מתמחות, בשיווק ישיר ובמרכזי מבקרים. ברשתות השיווק נפגוש את הסדרות המוכרות והמובילות של היקבים הידועים כגון יקבי כרמל, תבור, טפרברג, ברקן, בנימינה וחרמון.

לציבור הרחב, זיהוי רמות היינות מתאפיין בסדרות מחיר שונות: החל מ-25 שקל לבקבוק ועד למחירים הגבוהים יותר של ממאה שקל לבקבוק, שהם פחות נפוצים ברשתות השיווק.

תרבות צריכת היין בישראל משקפת את המגוון והעושר התרבותי של המדינה. מכוסית הקידוש ועד לערבי קוקטייל, יין הוא חלק בלתי נפרד מהחיים החברתיים והתרבותיים בישראל, אך למרות הצמיחה הצרכן צורך בממוצע בסה"כ 8 בקבוקים בשנה לעומת מדינות באירופה שבהן הצריכה מגיעה ליותר מ-50 בקבוקים בשנה. הזינוק בצריכה מגיע לא רק מהמגזר החרדי והדתי אלא גם מהמגזר החילוני שמחבב את חג הפורים שמביא עימו שמחה ומסיבות כשאלכוהול הוא חלק אינטגרלי מכך.

לצורך הבדיקה הרכבנו סל יינות ואלכוהול מהמותגים השכיחים ביותר בשוק האלכוהול ברשתות השיווק עם 51 מוצרים ממותגים ידועים בהם ערק עלית ואשקלון, וויסקי גרנטס, סיידר אלכוהולי, קוקטייל אלכוהולי, בירות קרסלברג, גולדסטאר, יינות מיקבי כרמל, ברקן, רקאנטי, חרמון, גמלא ואפילו משקאות אנרגיה. גם כאן סקרנו 8 רשתות מובילות כדי לבחון היכן נמצא את הסל המשתלם ביותר רגע לפני שנמזוג את הכוסית הראשונה.

התוצאה: את הסל המשתלם ביינות ומוצרי אלכוהול למשתה החג מצאנו ברשת יוחננוף שם הוא עולה 1,525 שקל לעומת אותו סל ברשת טיב טעם שנשלם עליו 239 שקל יותר - פער של יותר מ-15% בין הסלים. אז גם אם שתיתם כוס יין בחגיגות הפורים, חשוב לשמור על קנייה נבונה ואחריות צרכנית.

טעימת יינות, בית איש הענבים, יפו. מירה איתן, מערכת וואלה!
יינות. צרכן צורך בממוצע 8 בקבוקים בשנה לעומת מדינות באירופה שבהן הצריכה מגיעה ליותר מ-50 בקבוקים בשנה/מערכת וואלה!, מירה איתן

לחסוך בהוצאות

אז לפני כניסתכם לסופרמרקט, עברו שוב על רשימת הקניות שלכם. התנגדות לפיתויים ברצפת המכירה יכולה לחסוך לכם הוצאות מיותרות ולשמור על התקציב.

אם אתם משקיעים בהכנת משלוחי מנות, שקלו לבחור באריזות מתכלות או רב-שימושיות. זהו פתרון ידידותי לסביבה שמצמצם גם את הפסולת.

נסו לצמצם את כמות הממתקים במשלוחי המנות ולהחליף אותם בפתרונות בריאים וטבעיים יותר. פירות טריים או יבשים, אגוזים ומאפים ביתיים הם רק דוגמאות למתנות שגם טעימות וגם מועילות.

כך תוכלו ליהנות מחג פורים שמח, בטוח ומודע לצרכים שלכם ושל הסביבה.

**הסקרים מבוססים על נתוני אתר משרד הכלכלה ומערכת פרייסז ונכונים ל-11.3. הם בוצעו על ידי המכון לחקר הקמעונאות. ט.ל.ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully