וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אנחנו בדרך להפחתה דרמטית בחשבונות החשמל?

דנה כהן

עודכן לאחרונה: 14.3.2024 / 17:08

רשויות מקומיות כבר קיבלו אישור להקים תאגידי אנרגיה ולייצר חשמל באמצעות מערכות סולאריות על גגות בניינים, אצטדיונים ועוד. השלב הבא שיש לקדם: אישור למכור את החשמל בהנחה לתושבים ועסקים, ולא רק לחברת החשמל

בווידאו: "ים של מדוזות" בתחנת הכוח רוטנברג של חברת החשמל/חברת החשמל

בינואר האחרון נפל דבר עבור כלל הצרכנים בישראל, אבל כנראה שרובכם לא שמעתם על כך. כתבות פורסמו תחת הכותרת היחסית יבשה - "ניוד למספקים פרטיים יאפשר להוזיל את החשמל". אמישראגז, פזגז, אלקטרה פאוור, בזק, הוט, פרטנר וסלקום הודיעו כי הן מציעות או צפויות להציע לצרכנים בקרוב חשבון חשמל מוזל, בתהליך ניוד פשוט שיביא לכך שהתשלום של הצרכן הביתי לחברת החשמל יפסיק להיות ברירת המחדל, כפי שהיה עד היה היום. למה שווה לעשות את זה? בגדול מדובר בהנחה בסדר גודל של 5-10% בחשבון החשמל.

שינויים אלו מתאפשרים עכשיו הודות לרפורמה במשק החשמל, שפתחה לתחרות את שוק החשמל, ובאופן ספציפי אסדרה שנכנסה לתוקף החל מינואר 2024, במסגרתה יוכלו גם צרכנים פרטיים לרכוש חשמל מספקי אנרגיה ולייצר תחרות בשוק.

גופים פרטיים שונים יהפכו ל"ספקי חשמל" ובעצם יחליפו את חברת החשמל במתן שירותי גביית חשבון החשמל לצרכנים שיבקשו בכך. מה זה אומר? כל מי שמעוניין בכך יוכל בקלות יחסית לנייד את החשבון ולהנות מפירות התחרות בדמות הנחה של כמה אחוזים. למען הסר ספק, עדיין, במקרה של תקלה תתקשרו למוקד חברת החשמל בדיוק כפי שאתם עושים כיום.

פרויקט סולארי על חוף גיא. יחצ,
פרויקט סולארי על חוף גיא/יחצ

אף על פי שלא מדובר בהנחה גדולה במיוחד, לרפורמה "במקטע האספקה" פוטנציאל אדיר להביא לשינוי בשירות שאנו מקבלים ולספק הקלה על יוקר המחייה המאמיר. המהפכה אם וכאשר תבוא תגיע דווקא מהרשויות המקומיות. עם שינויים קלים שייאפשרו להן לקחת חלק בתחרות, רשויות יוכלו להקים תאגיד עירוני להספקת חשמל ירוק וזול, שיאפשר לספק הנחה דרמטית לתושבים ולעסקים בחשבונות החשמל. כמה דרמטית? לפי עבודה שנכתבה על ידי הכלכלן גל שופרוני, לשעבר ראש תחום אנרגיות מתחדשות ברשות החשמל, מדובר בהנחה של עד 35% מתעריף החשמל.

אז מאיפה הכסף אמור להגיע לרשויות ולתושבים? המפתח הוא בכך שרשות מקומית תקים תאגיד אנרגיה באופן עצמאי, דרך החברה הכלכלית שלה, ועל ידי כך תשמור על התועלות והרווחים מהספקת החשמל, לרווחת התושבים והעסקים המקומיים.

מלבד החיסכון הכלכלי שמסוגלת הרשות להציע לתושביה מעצם הפיכתה לספקית חשמל (בדומה לסלקום ואלקטרהֿֿ), יתר ההכנסות מהקמת תאגיד אנרגיה עירוני, יגיעו ממקורות נוספים ברשות, כגון ייצור חשמל סולארי על גגות נכסי הרשות בדו-שימוש (גגות, חניונים, מגרשי ספורט ועוד), שם נמצא ששיעור המיצוי ברשויות כיום הוא נמוך במיוחד; מקור הכנסה נוסף יגיע מהפעלת עמדות טעינה ציבוריות, וכן מבונוס הניתן בגין שילוב מתקני אגירת חשמל בשטחים עירוניים צפופים.

פעילותו של תאגיד האנרגיה העירוני כספק חשמל תאפשר גם לייצר תמריץ הנחה דיפרנציאלי חסר תקדים לתושבים ולעסקים המקומיים שיהיו מוכנים להתקין מערכות סולאריות על גבי גגות בתים פרטיים ובניינים - ולצמצם את משך החזר ההשקעה שעומד כיום על 6-7 שנים, ל-2-3 שנים בלבד. למהלך חשיבות גם בחיזוק החוסן האנרגטי של הרשות על ידי הגדלת כמות החשמל המיוצר והנאגר בשטחה כך שבמקרה חירום בטחוני, אקלימי או תקלה טכנית, תוכל הרשות להמשיך לתפקד כ"אי אנרגטי".

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
דנה כהן, ראש תחום אנרגיה ואקלים בגרינפיס ישראל. גרינפיס ישראל,
דנה כהן, ראש תחום אנרגיה ואקלים בגרינפיס ישראל/גרינפיס ישראל

מעבר לכל התועלות הללו, הקמת תאגיד אנרגיה עירוני כספק חשמל, כך הראנו בדו"ח, תביא לתועלות סביבתיות עצומות על ידי הפחתת פליטות גזי חממה מצריכת החשמל ברשויות בשיעור של כ-78%, ולפריצת דרך בעמידה ביעדי המדינה למעבר לאנרגיות מתחדשות. בכך, הרשויות המקומיות בישראל יוכלו להוכיח את עצמן במקום שבו ישראל נכשלת ברמה הלאומית.

אז מה עדיין עומד בדרכן של רשויות מקומיות להפוך לספקיות חשמל ולנצל באופן רחב את המעבר האנרגטי לטובת תושביהן? על משרד הפנים לאפשר הרחבה של סמכויות תאגידי האנרגיה העירוניים, כך שיוכלו למכור חשמל לתושבים ולעסקים בשטחן - מה שכבר ניתן לשחקנים פרטיים.

במקום הפרטה מוחלטת של הספקת החשמל לחברות פרטיות, אנחנו מציעים לבחור לחזק דווקא את הרשויות - מתוך הבנה שדווקא בכניסתן של הרשויות המקומיות לתחום האנרגיה יש הזדמנות, לא פחות מהיסטורית לפתח מנוע צמיחה ולהציע הפחתה ניכרת בנטל יוקר המחייה לתושבים ולעסקים, כל זאת עוד באמצעות אנרגיה ירוקה ונקייה תוך התמודדות עם שינוי האקלים וכן גם עם אתגרים בטחוניים. נחכה בציפייה לראות מי תהיה העירייה הראשונה שתרים את הכפפה.

הכותבת היא ראש תחום אנרגיה ואקלים בגרינפיס ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully