וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אם לא כולם יאהבו: דור שני של משרתים צריך לקבל יותר

יניב אנג'ל

עודכן לאחרונה: 18.3.2024 / 7:50

בריחת מוחות לחו"ל תפגע אנושות בכלכלה ובמשק. מענקי לימודים, הטבות מס למי שמשרת ויותר מזה לדור שני של משרתים יאפשרו לבלום את תופעת הרילוקיישן

דני פרידלנדר על זוגיות במלחמה/מערכת וואלה +

מיסוי חכם שבמרכזו הטבות מס והשקעות בציבור משלם המיסים העובד והתורם הם פתרונות כלכליים פשוטים שיכולים לעצור את הבהלה לרילוקיישן.

על רקע הקולות לשינוי מהותי במדיניות המס שתקל עם ישראלים ותמנע עזיבה ו"בריחת מוחות", הגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח צעד אמיץ ותבצע רפורמת מס אמיתית, שתגרום לישראל להרגיש תחושת הערכה, שייכות והוקרה לנתינה שלהם עבור המדינה.

אלה עיקריה של רפורמה שכזאת צריכה להיות בנויה ממספר שלבים.

שלב ראשון: מענק עידוד לימודים ועבודה בישראל במקצועות ממוקדים

עידוד לימודים בישראל למקצועות מועדפים כמו תחומי טכנולוגיה, הנדסה רפואה, AI, סייבר וחדשנות. מדובר בתחומים נחוצים מאוד למדינה, מקצועות אותם ישראלים רבים לומדים בחו"ל, או לומדים בישראל מתוך מטרה לעבוד בחו"ל במקצועות מבוקשים אלה, ולכן יש למצוא את הדרך להשאיר את המוחות בישראל.

אחת הדרכים היא על ידי הטבות מס לישראלים שלומדים בישראל ונשארים לעבוד בארץ למשך שלוש שנים לאחר סיום הלימודים (תחת הכותרת "אקדמאים עובדים"), והטבת מס משמעותית יותר למתמידים לעבוד בישראל למשך פרק זמנים ממושך יותר, לדוגמא שבע שנים, תחת הכותרת "אקדמאים עובדים מתמידים".

פרקי זמן שכאלה יכולים ליצור השתלבות של העובד במשק הישראלי ובהגיעו לגיל מבוגר יותר, להתקבע במקום עבודה טוב ומבוסס, יחד עם הקמת משפחה, שני דברים שגורמים לפחות אנשים לעשות רילוקיישן.

רילוקיישן. יחצ,
"המחיר הכלכלי בבלימת הרילוקיישן יהיה קטן משמעותית מהנזק שנגרם למדינה מבריחת המוחות"/יחצ

שלב שני: מענק עידוד עבודה בישראל למשתחררים מצבא ושירות לאומי

כיום, הטבת המס הקיימת היא על ידי מתן נקודות זיכוי, במשך 36 חודשים לאחר השחרור, כאשר הטבת המס נעה בין 242 שקל לחודש ועד 484 שקל לחודש, תלוי באורך השירות.

על מנת לעודד ישראלים להישאר ולעבוד בארץ, הטבת המס צריכה להיות גבוהה הרבה יותר, ולאורך זמן. הרי ממילא שכרם של רוב המשוחררים נמוך ולא מגיע לסף המס, כשחלקם יוצאים לטיול מעבר לים לאחר הצבא. התוצאה היא שרוב האוכלוסיה הזכאית, בכלל לא מנצלת את הטבת המס הניתנת כיום.

על מנת לעודד הישארות בישראל יש לתת הטבות מס משמעותיות יותר לאנשים שעובדים בישראל תוך הארכת מועד ניצול הזכאות, למשך פרק זמן של שבע שנים כאמור, במסגרתו המשתחררים מהצבא או משירות לאומי מתקבעים במדינה ומתמסדים. מענק שכזה בגיל מבוגר יותר, יהיה משמעותי יותר לאדם עם תא משפחתי, משכנתא וילדים שהוא צריך לפרנס.

יניב אנג'ל מומחה למיסוי בינלאומי, מפירמת הייעוץ AUREN  ישראל. עדי ארד,
אנג'ל. מענק או נקודות זיכוי להורים ששירתו בצבא, ויש להם ילדים ששירתו או משרתים/עדי ארד

שלב שלישי: מענק הטבות מס דור שני למשרתי צבא ממשיכים

מענק או נקודות זיכוי להורים ששירתו בצבא, ויש להם ילדים ששירתו או משרתים. מעבר לחיבור ולערכים המשפחתיים, מדובר בתהליך ארוך טווח שיכול לחבר את התא המשפחתי והזהות המשפחתית לערכים של הגנה על המדינה, תרומה למדינה לאורך שנים, וקבלת הכרה והוקרה כספית מצד המדינה. יש לשקול בנוסף מתן מענק כספי ו/או נקודות זיכוי גם לדור ההמשך המשרת.

ואיך מממנים את הטבות המס האלה?
כלל ההטבות יינתנו במסגרת רפורמה אמיתית בשיטת נקודות הזיכוי בישראל והטבות המס הניתנו לאוכלוסיה שמשרתת ומגנה על המדינה, ו/או אוכלוסייה התורמת לכלכלה הישראלית במקצועות מסוימים.
מדובר בתוכנית כלכלית אמיתית שתסייע למגזרים אלה, תניע את הכלכלה קדימה, וגם תגביר את ערכי התרומה והבטחון למדינת ישראל.

מדובר בהשקעה לכל דבר, כאשר המחיר הכלכלי המושקע בבלימת בריחת המוחות לרילוקיישן, קטן משמעותית מאשר הנזק שנגרם למדינה עם מעברם מישראל למדינות אחרות.

הכותב הוא שותף מנהל חטיבת המיסוי בפירמת הייעוץ AUREN ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully