וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשאירו בליל הסדר כסא למפונים, כי המדינה מסרבת לשלם על ארוחת החג שלהם

18.3.2024 / 13:15

פסח מתקרב ובמלונות נערכים לליל הסדר, הם הופתעו לגלות שהמדינה לא מתכוונת לממן או אפילו להשתתף במימון ארוחת החג למפונים: "תנו אפילו 100 שקלים לאדם ואנחנו ניתן את היתר, אבל תעזרו לנו לתת להם תחושה של חג. המינימום הזה מגיע להם"

בווידאו: התושבים האחרונים מפונים משדרות/יניר יגנה

חודש לפני פסח, פחות או יותר, מתחילה דקלה מקריית שמונה לתכנן את ליל הסדר, שכולל את כל בני המשפחה המורחבת שגרים בעיר, 30 אורחים סה"כ. היא מתחילה לעשות קניות של מזון יבש, ממלאת את הפריזר בבשר ועוף, מחלקת מטלות לגיסות ופונה להכשיר ולצחצח את הבית לכבוד הערב הגדול.

השנה דיקלה והמשפחה יחגגו את פסח בבית מלון בטבריה, ולא מבחירה. כבר חמישה חודשים הם שם, חלקם דחוסים ארבע-חמש נפשות בחדר, חלקם עברו לקרובים, כולם מחכים לרגע שבו יוכלו לחזור הביתה. את הניקיונות והציפיה לליל הסדר, מחליפים חוסר מעש ועצב. "אין לנו איפה לחגוג השנה", היא אומרת. "לא נראה לי שיתנו לנו לבשל וגם לא אמרו אם בכלל יעשו במלון ארוחה חגיגית. אני מרגישה כאילו לאף אחד לא איכפת מאיתנו, זרקו אותנו פה ושכחו".

סוגיית ליל הסדר מעסיקה לא רק את המפונים, אלא גם את המלונות שמארחים אותם. מצד אחד, הם רוצים לתת להם חוויית חג, שדורשת השקעה כספית גדולה יותר ומהצד השני המדינה לא מוכנה לממן אותה, כשעלות ארוחת ליל סדר במלון נעה בין 400 ל-1,300 שקלים לאדם.

בני נוער מפונים מהעוטף מתארחים במלון מעלה החמישה. משרד הרווחה, אתר רשמי
בני נוער מפונים במלונות. "אני מרגישה כאילו לאף אחד לא איכפת מאיתנו, זרקו אותנו פה ושכחו"/אתר רשמי, משרד הרווחה

בשבוע האחרון פנו מלונאים להתאחדות המלונות כדי לברר האם במדינה תשתתף לפחות בחלק מעלות ארוחת ליל הסדר - וקיבלו תשובה שלילית. משרד האוצר, שפועל לביטול מימון חדרי הקהילה במלונות, אלה שמיועדים לפגישות עם אנשי בריאות הנפש ועובדים סוציאליים, או משמשים כפעוטונים או מועדוני ילדים ונוער, לא מתכוון לשאת בעלות, או כפי שניסח זאת גורם המעורה בפרטים, "המלונות הרוויחו מהמפונים יפה עד היום, שיממנו את ליל הסדר בעצמם. בטח הרשתות הגדולות".

"בשבוע האחרון הנושא הזה מעסיק אותנו", אומר מנכ"ל של בית מלון קטן. "אני שומע את השיח של המפונים. הם רגילים לארח, לבשל. דיברתי עם כמה מנכ"לים אחרים, אחרי שבמשרד התיירות אמרו שהם לא מתערבים, וכל אחד יעשה מה שהוא מוצא לנכון וכולם מתלבטים.

"זה החג המשמעותי הראשון שלהם מחוץ לבית ואתה רוצה לתת להם ארוחה יותר עשירה, במרכז שולחן, עם יין, מצות, הגשה, ולא בופה, אז אתה צריך להביא עובדים שעולים 200%. אחד מהמלונות שנמצא בקיבוץ, סיכם שהמפונים שנמצאים בו יצטרפו לארוחת החג של הקיבוץ, על חשבון הקיבוץ המארח.

"מנכ"ל של מלון במרכז סיפר לי, שיש אצלו מפונים ואורחים רגילים. הוא לא מוכן לעשות איפה ואיפה, ולהשאיר את המפונים מחוץ לחדר אוכל, אז הוא ייאלץ כנראה לספוג את העלות הגבוהה הזאת. אחר אמר, שיעשה כמו ארוחת שישי רגילה, עם עוד שדרוג של סלט ומנה, יארגן צלחת פסח, אבל זהו, לא תהיה הפקה. מוציא מהדעת שהמדינה עושה חשבונות על קטנות. תנו אפילו 100 שקלים לאדם ואנחנו ניתן את היתר, אבל תעזרו לנו לתת להם תחושה של חג. המינימום הזה מגיע להם", הוסיף.

במשרד התיירות אומרים בתגובה, שהם נמצאים בשיח עם המלונות כדי למצוא פתרון לסוגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully